آیه‌های نور؛ لالایی دوران کودکی
کد خبر: 3927832
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

آیه‌های نور؛ لالایی دوران کودکی

یک حافظ قرآن گفت: نمی‌توانم بگویم حفظ قرآن را از چه سنی شروع کرده‌ام چون از زمانی که چشم به جهان گشودیم، صدای آیه‌های نور در گوشم پیچید و به صورت غیر ارادی در این مسیر قرار گرفتم.

آیه‌های نور؛ لالایی دوران کودکیبرای سوق دادن فرزندان به سوی قرآن کریم در ابتدا باید پدر و مادر که الگو فرزندان هستند، خود عمل کننده به قرآن باشند. اگر رفتار والدین بر گرفته از قرآن باشد، فرزندان هم به سوی یادگیری و حفظ قرآن گرایش پیدا می‌کنند و همیشه نقش خانواده‌ها در حفظ قرآن فرزندان بسیار مؤثر بوده است.

از آن‌جایی که خانواده نقش مهمی در ترغیب فرزندان به حفظ قرآن دارند، ایکنا خراسان شمالی، به سراغ یکی از خانواده‌های برتر قرآنی استان رفته و گفت‌وگویی با فاطمه قربانی و یاسین قربانی، خواهر و برادر حافظ قرآن داشته که در ادامه می‌خوانید:

فاطمه قربانی، حافظ قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه از 9 سالگی حافظ قرآن بوده است، اظهار کرد: نمی‌توانم بگویم حفظ قرآن را از چه سنی شروع کرده‌ام چون از زمانی که چشم به جهان گشودیم، صدای آیه‌های نور در گوشم پیچید و به صورت غیر ارادی در این مسیر قرار گرفتم.

وی با بیان اینکه دو خواهر و برادر دارد که هر دو آنها حافظ قرآن هستند، ادامه داد: فرزند اول خانواده هستم و اولین کلامی که من و خواهر و برادرم به زبان آوردیم، کلام‌ خداوند بود.

قربانی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه کلاسی برای حفظ قرآن نرفتیم، اظهار کرد: از شروع و روخوانی قرآن گرفته تا حفظ قرآن، در خانواده انجام شد و پدر و مادر در خانواده، نقش معلمان قرآنی را دارا بودند و همیشه امورات مربوط را پدر و مادر از ما پیگیری کردند.

این حافظ قرآن با بیان اینکه در حال حاضر دانشجوی دکتری در رشته فقه و حقوق است، افزود: به دلیل اینکه همیشه برای حفظ قرآن وقت می‌گذاشتیم، در تقویت ذهن و حافظه بسیار موفق بودیم و از دوران مدرسه تاکنون، مؤفقیت‌های خوبی در حوزه تحصیلی به دست آورده‌ایم.

وی ترویج فرهنگ قرآن را بین دانش‌آموزان، از وظایف اصلی خود دانست و بیان کرد: متولد سال 73 هستم و در حال حاضر یک دختر 18 ماهه دارم و روشی که پدر و مادرم برای ترغیب فرزندان خود به حفظ قرآن به کار گرفتند،‌ برای دختر 18 ماهه خود انجام می‌دهم که اولین کلمه‌ای که دخترم بر زبان آورد نیز «قرآن» بود. در حال حاضر نیز زمانی که در حال خواندن قرآن هستم، دخترم برخی از کلمه‌های قرآنی را به زبان می‌آورد که بابت این نعمت بزرگ خداوند را شاکرم.

قربانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند که باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم و برای تحقق این امر مسئولیت جامعه قرآنی بسیار زیاد است و برای تحقق این امر، تمام توان خود را به کار خواهم گرفت.

این حافظ قرآن با بیان اینکه تنها حفظ قرآن نباید مورد توجه باشد، اظهار کرد: عمل به قرآن باید برای جامعه قرآنی در اولویت باشد و یکی از اهداف حفظ قرآن نیز درک و فهم کلام خداوند است که از همین جهت عمل به قرآن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تأکید براینکه اهمیت ایجاد انگیزه برای افرادی که قدم در مسیر حفظ قرآن می‌گذارند، بسیار زیاد است، ادامه داد: در زمانی که در این مسیر قرار گرفتیم، محمدحسین طباطبایی برای ما الگوی خوبی بود و در همه جا نام این حافظ قرآن بیان می‌شد که در ایجاد انگیزه برای ما نیز بسیار مؤثر بود، اما در حال حاضر دیده شدن این اشخاص بسیار کمرنگ شده که در کاهش انگیزه بین فعالان این حوزه بسیار مؤثر است.

قربانی با اشاره به اینکه معلم مقطع ابتدایی است، اظهار کرد: اگر در مدرسه به عنوان یک الگو، به موقع نماز بخوانم و عمل به قرآن را به درستی انجام دهم، به طور قطع در ترویج فرهنگ قرآنی بین دانش‌آموزان بسیار مؤثر خواهد بود و این نشان از مسئولیت جامعه قرآنی برای ترویج فرهنگ قرآنی دارد.

علاقه‌مندی پس از شروع حفظ قرآن

یاسین قربانی، فرزند دوم خانواده قرآنی و حافظ قرآن، در ادامه در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه گوش دادن به قرآن در روند حفظ بسیار مؤثر است، اظهار کرد: خواهر بزرگتر و به نوعی خانواده قرآنی که دارم، در قرار گرفتن من در مسیر حفظ قرآن بسیار مؤثر بودند. پدر و مادرم از همان ابتدا، به فکر اینکه فرزندان خود را در این مسیر راهنمایی کنند، بودند و من نیز از ابتدا با کلام خداوند آشنایی داشتم و به صورت حرفه‌ای نیز از 7 سالگی حفظ قرآن را شروع کردم و در این مسیر معلم من و خواهرانم، پدر و مادرم بودند.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه تا زمانی که درگیر کلاس‌های دانشگاهی و... نشده بودیم، تکرار و تمرین قرآن را به صورت خانوادگی انجام می‌دادیم، افزود: در حال حاضر مرور محفوظات را به صورت انفرادی انجام می‌دهم.

قربانی با بیان اینکه متولد سال 76 است، افزود: در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته فقه و حقوق و در حال تدریس در مدارس در مقطع متوسطه هستم  و همیشه برکت حفظ قرآن را در زندگی خود مشاهده کرده‌ام.

وی افزود: افرادی که در مسیر حفظ قرآن قدم می‌گذارند، باید توجه ویژه‌ای به شأن قرآن داشته باشند و به عنوان یک الگو و نمونه در جامعه حضور داشته باشند تا برای افرادی که می‌خواهند در این مسیر قدم بگذارند، انگیزه باشند.

این حافظ قرآن در پایان تصریح کرد: خانواده نقش مهمی در ترغیب فرزندان خود به سمت حفظ قرآن دارند. در ابتدا انتخابی بابت حافظ قرآن شدن نداشتم، اما از آنجایی که نقش خانواده بسیار در این زمینه مؤثر است، پس از اینکه در این زمینه ورود پیدا کردم، علاقه‌مندی به حفظ قرآن نیز ایجاد شد.

انتهای پیام
captcha