4 کشتی حامل بنزین ایران به مقصد ونزوئلا در ماههای اخیر از سوی آمریکاییها مصادره و فروخته شد. در این میان دولت ایران اعلام کرد که این محموله بنزین متعلق به ایران نیست و دولت ونزوئلا نیز واکنشی به این اتفاق نشان نداد و این سؤال ایجاد شد که مالک این محموله بنزین چه کسی است؟ با بررسیها مشخص شد که مالک این محموله یک شرکت ایرانی به نام «مبین اینترنشنال» به مدیرعاملی فردی به نام «محمود معدنیپور» است که آن را در بورس انرژی ایران خریداری و برای ارسال به مشتری به کارائیب ارسال کرده بود، اما در راه دولت آمریکا آن را توقیف کرد.
معدنیپور در گفتوگو با ایکنا درباره جزئیات این اتفاق گفت: به دلیل اینکه تحریمهای آمریکا در صحنه عملی قابلیت اجرا نداشته است، لذا در موضوع سرقت محموله بنزین متعلق به شرکت بنده، 5 میلیون دلار به ازای هر کشتی به مالک کشتیها رشوه داده که من ایمیل رسمی «برایان هوک»، مسئول سابق گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، را به منزله سند رسمی در اختیار دارم که در دادگاه لندن نیز ارائه شده است. هوک در این ایمیل آورده که به مالک یونانی کشتیها گفته شده که اعلام کند که معدنیپور با سپاه پاسداران همکاری میکند و چون سپاه پاسداران در تحریم آمریکا قرار دارد، لذا ما میتوانیم محموله بنزین را مصادره کنیم و اگر این محموله را به آمریکا بدهی 5 میلیون دلار جایزه میگیری و اگر این کار را انجام ندهی تحت تحریم و مجازات آمریکا قرار میگیری و این همان کاری است که طاغوت انجام میدهد و از راه تهدید و تطمیع وارد میشود.
وی افزود: مالک یونانی هم در ابتدا با توجه به هشداری که به او دادیم از دریای کارائیب به سمت خلیج فارس آمد و در ایران هم برای اینکه بتوانیم اقدامات قانونی را انجام دهیم از دادسرای جمهوری اسلامی ایران هم حکم توقیف را گرفتیم، اما متأسفانه به دلیل برخی مسائل در داخل، حمایت لازم از شرکت ما به عنوان بخش خصوصی انجام نشد و این حکم توقیف اجرا نشد و مالک کشتی وقتی دید جدیتی برای این موضوع در سمت ایران وجود ندارد به سمت آمریکاییها برگشت و با آنها معامله کرد و محمولههای بنزین را تحویل داد و جایزهاش را دریافت کرد و آمریکاییها هم با خیال راحت این محموله را به آمریکا بردند.
مدیرعامل شرکت مبین اینترنشنال بیان کرد: قرار بود آنها به خاطر این اتفاق جشن بگیرند منتهی با شکایتی که ما در دادگاه آمریکا ثبت کردیم آنها نتوانستند این محموله را تخلیه کنند و سه ماه معطل شدند و چون اسناد کافی نداشتند مجبور شدند محموله را به ما پس بدهند و برای اینکه این فضاحت را بپوشانند من و شرکت «مبین اینترنشنال» را تحریم کردند تا زمانی که محموله بنزین آزاد شد بتوانند آن را دوباره مصادره کنند. نکته جالب این است آمریکایی که مدعی است قانونی رفتار میکند در کشور خودش در مقابل من که مظلوم واقع شدم برای اینکه صدای من در آن دادگاه بلند نشود مخفیانه رادار کشتیها را در آمریکا خاموش میکند و بعد اعلام میکند که محمولهها را خالی کردم. والا بازهم ما در دادگاه اعتراض میکردیم و میتوانستیم جلوی آنها را بگیریم.
وی تصریح کرد: انتظار من این است که دولتمردان به ما کمک کنند. ما حکم توقیف 17 کشتی یونانی را گرفتیم و این حق ماست و بخشی از سرمایه بخش خصوصی است که در حقیقت خرد خرد جمع شده است. درست است که این محموله فروخته شده، اما بحث هزینههای حمل و نقل و لجستیک نیز هست. ما در شرایطی که میتوانستیم پول و سرمایه خود را به ملک، دلار و دلالی ببریم اما آن را به حوزه صادرات انرژی آوردیم و لذا توقع از دولت این است که حداقل امنیت انرژی را فراهم کند و این حکم توقیف را اجرا کرده و اقدام متقابلی علیه آمریکا انجام دهد. به طور قطع آمریکا در این حد قوی نیست که بتواند در این قضیه با ایران مقابله کند.
معدنیپور درباره دلایل عدم حمایت داخلی در این موضوع ملی از بخش خصوصی گفت: در این موضوع از سوی قوه قضاییه حمایت صادقانه و خالصانهای انجام شد. منتها متأسفانه در داخل برخی افراد با آمریکا همکاری میکنند و اگر این افراد چنین فضایی را به دشمن ندهند دشمن هیچ کاری نمیتواند بکند. اینها نشانه وجود شبکه نفوذ در کشور است که در حال همکاری با آمریکاست. من تا اینجا زنده ماندهام و مطالبه و صدای خود را بیان کردم اما شاید افراد زیادی باشند که نابود شده باشند و صدایشان هم به گوش کسی نرسیده باشد. باید مقابل دشمن قویتر عمل کرد و اجازه نداد مردم و مدافعان اقتصادی که تلاش میکنند در جنگ اقتصادی علیه دشمن عمل کنند مظلومانه مورد ظلم واقع شوند. یکی از اهداف جنگ اقتصادی آمریکا این است که به هر نحوی فعالان اقتصادی را از دور خارج و آنها را تحریم کند و در این وضعیت باید افرادی که در داخل فساد میکنند و کار نفوذی میکنند و دارای برخی سمتها هستند مجازات شوند.
وی درباره آینده این موضوع و امکان گرفتن نتیجه مطلوب از این پرونده گفت: به لحاظ حقوقی حق با ماست اما اینکه چقدر طول بکشد مشخص نیست. اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند عقبنشینی مقابل دشمن، باعث پیشروی او و ایستادگی موجب عقب راندن دشمن میشود. براین اساس باید ایستادگی کرد و از حق قانونی خود استفاده کرد. آمریکاییها به باطل یک حکم توقیف بر روی محموله بنزین ما داشتند و ما هم یک حکم به حق بر روی توقیف کشتیهای یونانی داشتیم و هر دو حکم توقیف تنها در آبهای سرزمینی قابلیت اجرایی دارد. اما آمریکاییها غیر قانونی رفتار کردند و به مالک یونانی رشوه دادند و مالک یونانی نیز ماده 101 کنوانسیون دریاها را زیرپاگذاشت و داوطلبانه برای نفع شخصی محمولههای شخص دیگری را به طرف ثالث داد.
معدنیپور یادآور شد: براساس این ماده اگر مالکی با نفع شخصی و در آبهای آزاد اقدام به تصاحب یا دادن و فروش محموله کند، در حکم راهزنی دریایی محسوب شده و طبق ماده 105 همان کنوانسیون هر دولت میتواند کشتیهای متعلق به راهزنان دریایی را در دریای آزاد یا هر مکان دیگری خارج از قلمرو و صلاحیت دولتها توقیف کرده و افراد حاضر در آن را دستگیر و اموال آنها را ضبط کند. لذا آمریکاییها با این کارشان به ما این اجازه حقوقی را دادهاند که تمام کشتیهایی را که در این امر مجرمانه مشارکت داشتند را به وسیله نیروهای مسلح و برمبنای حکم قضایی، توقیف کنیم و هیچکس هم نمیتواند مدعی کار خلاف قانونی ما شود و این به خاطر اشتباه حقوقی و استراتژیک آمریکاییها بوده است. به نظر من جمهوری اسلامی باید از این منظر وارد عمل شود و به بخش خصوصی کمک کند و اقدام متقابل را انجام دهد.
انتهای پیام
بالاخره پبدا شد صاحب این بنزین ها بعد از 5 ماه؟
امریکا میدزده تازه پولش رو هم در حمایت از محکومیت تروریست هدیه میکنه؟
آقای رییسی وارد این پرونده بشه قطعا پس میگیره پولتون رو
اونجا برید شکایت کنید
که بگه توقیفشون کردم
مسولان که خواب بودن بقیه رسانه ها هم کاری نکردن؟
وقتی بقیه رسانه ها خوابن و یا شایدم اون خبر به نفعشون نیست کار کنن
بنزینهای ما رو داشته میبرده؟
کی حق مردم ایران رو پس میگیره؟
از قوه قصایییه کمک بگیرید
مشکل از کجاست
پارتی لازم دارید ایا