مسیر دست درازی به بیت‌المال مسدود شود
کد خبر: 3933909
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

مسیر دست درازی به بیت‌المال مسدود شود

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیطان هیچ‌گاه از بین نرفته، تصریح کرد: بیت‌المال، امانت مردم در دست مسئولان است و وظیفه مسئولان نیز امانت‌داری مناسب است، به همین دلیل باید راه‌های انحرافی که به بیت‌المال می‌رسد را مسدود کنیم.

مسیر دست درازی به بیت المال باید مسدود شودمحمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم فساد را از حاکمیت دور کنیم باید راه‌های تعارض منافع بسته شود، تأکید کرد: نباید این نگاه ایجاد شود که اگر خدمتی به مردم ارائه می‌شود، راه‌های رانت و استفاده از فرصت برای خدمت‌گذاران باز باشد و افراد بخواهند از فرصت‌هایی که در اختیارشان هست سوء‌استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شیطان هیچ‌گاه از بین نرفته، تصریح کرد: بیت‌المال، امانت مردم در دست مسئولان است و وظیفه مسئولان نیز امانت‌داری مناسب است، به همین دلیل باید راه‌های انحرافی که به بیت‌المال می‌رسد را مسدود کنیم.

وحیدی ادامه داد: برکنار شدن شخصی که جایگاه وی با منافع آن در تعارض است، یکی از کارهایی است که در این راه می‌توان انجام داد، اما این امر کافی نیست و باید گسترش پیدا کند.

وی با تأکید براینکه باید از ظرفیت چهره‌های علمی و دانشگاهی نیز استفاده شود، اظهار کرد: گاهی منافع شخصی که دارای مسئولیت است، با جایگاه وی در تعارض نیز نیست، اما دسترسی سوء‌استفاده برای اطرافیان وجود دارد که باید این راه‌ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در یک مجموعه‌ای که می‌خواهد شیوه‌نامه‌ای تنظیم شود، اگر به یک بخش از کشور توجه ویژه شود و در اولویت قرار گیرد، عدم رعایت عدالت اجتماعی را شاهد خواهیم بود و باید به بخش‌های مختلف کشور، براساس نیازهای آنان رسیدگی و توجه شود.

وحیدی در رابطه با راه‌های مقابله با تعارض منافع، تأکید کرد: با همراهی مجموعه‌های قضایی، نظامی و بازرسی لایه‌های مختلف تعارض منافع را شناسایی کنیم و براساس خروجی این شناسایی‌ها، راهکارهای ویژه نیز ارائه کنیم تا بتوانیم امانت‌دار خوبی برای مردم باشیم.

وی با بیان اینکه باید مجازات مختلفی برای شخص دستور دهنده و شخص بهره‌مند، در نظر گرفته شود، اظهار کرد: به طور مثال در حال حاضر در قانون ذکر شده که شخص کارمند نمی‌تواند پیمانکار باشد، اما جزئیات در این مورد که شرایط اطرافیان باید چگونه باشد ذکر نشده و باید به این موضوعات به صورت جزئی‎‌تر توجه شود.

وحیدی با تأکید براینکه بسیاری از اختلاس‌ها در کشور نیز از این طریق انجام می‌شود، اظهار کرد: ویژه‌خواری زمانی رخ می‌دهد که افراد راه رسیدن به مقاصد خود را از طریق دست‌درازی به بیت‌المال می‌دانند و این مسئله به نوعی همه‌گیری در جامعه ایجاد می‌کند. اگر تأمین منافع به خوبی انجام شود، شخصی که دارای مسئولیت است، برای رسیدن به مقاصد خود چشم به بیت‌المال نمی‌دوزد و باید این موضوع نیز به درستی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم از تعارض منافع جلوگیری کنیم، باید توجه ویژه‌تری به دستگاه‌هایی که چرخش مالی بیشتری دارند، داشته باشیم و لایه مختلف تعارض منافع را به خوبی شناسایی کنیم.

انتهای پیام
captcha