«سربازان حاج قاسم» گره از مشکلات 1100 خانواده نیازمند باز کردند
کد خبر: 3938275
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷

«سربازان حاج قاسم» گره از مشکلات 1100 خانواده نیازمند باز کردند

گروه جهادی سربازان حاج قاسم در مشهد یکی از گروه‌های فعال در حوزه محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف به ویژه حاشیه شهرهاست که تاکنون به رفع نیاز هزار و 100 خانواده نیازمند اقدام کرده است.

به گزارش ایکنا، با شیوع بیماری کرونا، فعالیت اغلب گروه‌های جهادی کشور به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است. بسیاری از این گروه‌ها علی‌رغم پیگیری خدمات جهادی گذشته خود، طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، پای در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و طی نزدیک به یک سال گذشته خدمات فراوانی را به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند.

قرارگاه دانش‌آموزی جهادی سربازان حاج قاسم مشهد مقدس، یکی از گروه‌های جهادی فعالی است که با وجود اینکه مدت زمان زیادی از راه‌اندازی آن سپری نشده است، به اجرای موفق برنامه‌های مختلف و نیز طرح‌های سازندگی در مشهد مقدس و اطراف آن اقدام می‌‎کند و با آغاز شیوع کرونا در مشهد مقدس راه‌اندازی شد. یکی از وظایف گروه جهادی سربازان حاج قاسم، کمک به محرومیت‌زدایی از مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد است که طی 9 ماه اخیر نیز اعضای گروه فعالیت‌های فراوانی را انجام داده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن صادقی، مدیر گروه جهادی سربازان حاج قاسم، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این گروه جهادی و فعالیت‌های آن اظهار کرد: قرارگاه جهادی ما از نوروز امسال به صورت رسمی و با همکاری مجموعه فرهنگی، تربیتی سابقون و بسیج دانش‌آموزی ناحیه یک مشهد آغاز به کار کرده است. این قرارگاه جهادی با هدف خدمت‌رسانی و مدیریت بحران بیماری کرونا و همچنین، کمک همه‌جانبه به نیازمندان مناطق حاشیه شهر مشهد راه‌اندازی شده که به توفیق الهی طی چند ماه گذشته خدمات قابل قبولی به نیازمندان حاشیه‌‌نشین ارائه شده است.

«سربازان حاج قاسم» و خدمت‌رسانی به مناطق محروم مشهد / شناسایی و رفع مشکلات 1100 خانواده نیازمند

صادقی با اشاره به خدمات 9 ماه گذشته گروه جهادی سربازان حاج قاسم، تصریح کرد: تولید و توزیع روزانه حدود سه تا چهار هزار ماسک در مشهد از سوی دانش‌آموزان قرارگاه، شناسایی خانواده‌های سالمند و دارای بیمار زمینه‌ای جهت تأمین نیازهای اولیه و خرید روزانه برای در امان ماندن این عزیزان از بیماری، ضدعفونی بخش‌های زیادی از شهر مشهد به ویژه مناطق حاشیه شهر و تولید محتواهای آموزشی در زمان تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان ناحیه یک مشهد، از جمله اقدامات این گروه جهادی بوده است.

مدیر گروه جهادی سربازان حاج قاسم افزود: تهیه گل و هدیه برای کادر درمان بیمارستان‌ها و پلیس راهور در تعطیلات نوروز جهت ایجاد روحیه بیشتر و قدردانی از زحمات این بزرگواران، تهیه هفت هزار بسته معیشتی به کمک سپاه و آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد و توزیع آن در میان نیازمندان طی پنج دوره رزمایش مواسات، شناسایی هزار و 100 خانواده نیازمند و حضور در منازلشان برای رصد تحصیلی دانش‌آموزان و استخراج مشکلات آن‌ها و رفع نیازهای همه‌جانبه این خانواده‌ها به ویژه در حوزه آموزش‌های بهداشتی، مشاوره‌های حقوقی و فرهنگی، تأمین نیازهای مالی، پیگیری‌های درمانی و اشتغال‌زایی از دیگر فعالیت‌های اعضای گروه در 9 ماه گذشته است.

وی ادامه داد: برگزاری اردوهای تفریحی، آموزشی رایگان «افطار تا سحر» برای حدود 70 دانش‌آموز نیازمند در ایام ماه مبارک رمضان به مدت یک هفته همراه با رعایت تمامی نکات بهداشتی از دیگر فعالیت‌های مهم گروه جهادی سربازان حاج قاسم بود که با هدف تکریم دانش‌آموزان انجام شد. همراهی دانش‌آموزان با مربی‌های تربیتی در طول یک روز و شناسایی این افراد برای راه‌اندازی تشکل‌های دانش‌آموزی در حاشیه شهر برای رفع محرومیت از فرزندان نیازمند، که عمدتاً به دلیل فقر از تفریح و رفع نیازهای متعدد محروم هستند، از مهمترین دلایل برگزاری این اردوها بود.

«سربازان حاج قاسم» و خدمت‌رسانی به مناطق محروم مشهد / شناسایی و رفع مشکلات 1100 خانواده نیازمند

مدیر گروه جهادی سربازان حاج قاسم با اشاره به اینکه تعداد 70 نفر از دانش‌آموزان و اعضای فعال در حوزه‌های متعدد تربیتی و اجتماعی در عضویت گروه جهادی ما قرار دارند، افزود: دانش‌آموزان فعال در قرارگاه در زمان رزمایش‌های مختلف تقریباً از ظهر تا حدود نیمه شب مشغول انجام فعالیت‌های جهادی هستند.

وی با ذکر اینکه دانش‌آموزان عضو گروه به دلیل تعطیلی برنامه‌های معرفتی راهیان نور و اعتکاف شدیداً احساس خلأ و دلتنگی داشتند، اظهار کرد: به همین سبب هر شب پیش از پایان برنامه‌ها و رفتن دانش‌آموزان به منازل، برنامه ذکر توسل و مناجات‌خوانی در قرارگاه برگزار می‌شد. به یاد دارم یک روز که بچه‌های قرارگاه متوجه کمبود بودجه و احتمال تعطیلی گروه شده بودند، دانش‌آموز 14 ساله‌ای با چشمان پر از اشک نزد من آمد و گفت: «اگر لپ تاپم را بفروشم، برای چند روز می‌توانیم جلوی تعطیلی قرارگاه را بگیریم؟». فردای آن روز دانش‌آموز دیگری یک سکه طلا به من داد و گفت: «من سال گذشته با درآمد خود در تابستان این سکه را خریدم و حالا از شما خواهش می‌کنم که این سکه را بگیرید و اجازه ندهید که قرارگاه تعطیل شود». این صحنه‌ها موجب شد تا تمام همت خود را صرف حفظ قرارگاه کنیم.

صادقی بیان کرد: پیش از تأسیس این قرارگاه، دانش‌آموزان در مجموعه فرهنگی، تربیتی سابقون مشهد، مشغول فعالیت‌های تربیتی و اجتماعی بودند. در این مجموعه دانش‌آموزان براساس سال ورودی به مجموعه دسته‌بندی شده و تشکیلاتی درون خود دارند که انجام فعالیت‌های اجتماعی مختلف نیز در برنامه این تشکیلات موجود بود اما از نوروز امسال فعالیت‌های اجتماعی مجموعه به صورت جدی‌تری وارد فاز جدیدی از خدمت‌رسانی و منجر به تأسیس قرارگاه شد.

مدیر گروه جهادی سربازان حاج قاسم با ذکر اینکه مهمترین دغدغه مجموعه ما تأمین نیازهای همه‌جانبه(اقتصادی، فرهنگی، درمانی، حقوقی) نیازمندان است، گفت: البته منظور از تأمین نیازها فقط تأمین معیشتی نیست، بلکه توانمندسازی خانواده‌ها در عرصه اقتصادی به ویژه در زمینه حل مسئله اشتغال، فرهنگ صحیح مصرف، حل معضل اعتیاد و ... از برنامه‌هایی است پیگیری می‌شود. نباید خانواده‌های نیازمند را به دریافت کمک عادت داد، بلکه باید تا جایی که می‌توان گره‌های موجود در زندگی خانواده‌ها را باز کرد تا بتوانند نیازهای خود را تأمین کنند.

«سربازان حاج قاسم» و خدمت‌رسانی به مناطق محروم مشهد / شناسایی و رفع مشکلات 1100 خانواده نیازمند

وی با اشاره به نحوه فعالیت گروه جهادی سربازان حاج قاسم در مناطق مختلف مشهد، اظهار کرد: بنای ما در قرارگاه به این صورت است که مناطق مختلف را تقسیم‌بندی کرده و فعالیت خود را به صورت منطقه‌ای به ویژه در مناطق حاشیه شهر انجام دهیم. در این تقسیم‌بندی برای مثال منطقه‌ای از حاشیه شهر در نظر گرفته شده و پس از انجام تحقیقات در مورد میزان مشکلات این منطقه، به ارائه راهکار و رفع آن‌ها اقدام می‌کنیم.

صادقی در پایان با پرداختن به مشکلات و دغدغه‌های گروه‌های جهادی نیز تصریح کرد: موازی‌کاری در بین قرارگاه‌ها و گروه‌های مختلف جهادی، عدم ارتباط و شبکه‌سازی در میان این قرارگاه‌ها و نیز فقدان یک مدیریت واحد برای آن‌ها موجب ایجاد مشکلات زیادی برای گروه‌های جهادی می‌شود که باید مرتفع شود. نباید اجازه دهیم که خدای ناکرده فعالیت بی‌منت گروه‌های جهادی در کشور کمرنگ شود که این امر نیاز به برنامه‌های رسانه‌ای ویژه دارد.

انتهای پیام
captcha