عوامل کندی کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان کرونایی
کد خبر: 3939744
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
سیداحمد عبودتیان تبیین کرد؛

عوامل کندی کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان کرونایی

مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(ع) به تحلیل نواقص و آسیب‌هایی که در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان از کرونا وجود داشت پرداخت و گفت: نادیده گرفتن قدرت مردم از سوی نهادهای حاکمیتی یکی از دلایل کند بودن کمک‌رسانی‌ها بود.

سیداحمد عبودتیان، مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، به آسیب‌شناسی نحوه کمک‌رسانی به مردم طی شیوع کرونا پرداخت و گفت: این مسئله مطرح است که به برخی از اقشار و بخش‌ها کمک‌رسانی خوبی شده است اما به برخی از افراد کمک نشده است، یعنی کمک‌ها به خوبی در بین نیازمندان توزیع نشده است.

وی ادامه داد: ابتکاری که مقام معظم رهبری مبنی بر مقیاس‌بندی کار در محله‌ها داشتند، راهکار رفع این مشکل است. وقتی کار به صورت محله محور دنبال شود با توجه به شناخت و اشرافی که فعالان در عرصه محله به نیازمندان محله خود دارند، تقریباً کسی از قلم نمی‌افتد. بر همین اساس الگوی کار محله محور می‌تواند نواقص کارهای گذشته را رفع کند.

مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(ع) با اشاره به فعالیت ستادهای عملیاتی مردمی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای شناسایی و کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا، اعلام کرد: اولویت ما قرار دادن مساجد به عنوان محور فعالیت در طرح شهید سلیمانی است اما اگر در محله‌ای مسجد وجود ندارد یا مسجد آن محل فعال نیست می‌توان از گروه‌های جهادی، حسینیه‌ها، امامزاده‌ها و حتی جلسات قرآنی که از سوی خیران و متدینان برگزار می‌شود و یا حتی پاتوق فرهنگی در یک فرهنگسرا به عنوان محور و مرکز فعالیت بهره گرفت، البته همچنان تأکید می‌کنم اولویت قرار دادن مسجد به عنوان محور فعالیت است.

 

چه عواملی کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان را کند کرد؟

 

عبودتیان در تشریح دلایل برخی نقص‌ها و آسیب‌ها در مدیریت کمک‌های صورت گرفته به آسیب‌دیدگان از کرونا، گفت: اوایل درک درست و شناخت صحیحی از میدان نبود و  نمی‌دانستیم کرونا در چه محورهایی تأثیرگذار است. از سوی دیگر در اوایل شیوع کرونا موقت بودن این اپیدمی مطرح و بیان می‌شد که با گرم شدن هوا این بیماری فروکش می‌کند اما با گذشت زمان و طولانی شدن کرونا تأثیر آن در ابعاد مختلف زندگی مشخص شد و یک الگوی جدید در کرونا به وجود آمد و بخش زیادی از ارتباطات حضوری ما به فضای مجازی منتقل شد؛ در اصل یک پارادایم متفاوت رخ داد که کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده را کند کرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های دولتی به قدرت حضور مردم باور نداشتند در حالی که امام راحل با همین مردم انقلاب کرد و مقام معظم رهبری نیز با همین جریان مردمی انقلاب را طی 40 سال سرپا نگه داشته‌اند. هر جا به بهانه‌های مختلف از توان مردمی فاصله گرفتیم، آن موضوعات به خوبی اجرا و محقق نشده از جمله در موضوعات فرهنگی و اقتصادی. کرونا یک رزمایش برای بازگشت حاکمیت مردم به مردم است و شرایط پیش آمده در پی کرونا می‌توان تسهیل‌گر این مسئله باشد.  

مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(ع) در پاسخ به اینکه چگونه درس‌هایی که از کرونا گرفته‌ایم را ثبت و برای بحران‌های احتمالی آینده از آن بهره ببریم؟ گفت: بخشی از این اقدام باید اجرای روایت نهضت عظیم مردمی در کرونا باشد که مقام معظم رهبری دستور آن را داده‌اند. اگر ما ثبت نکنیم که چگونه مردم در حوزه‌های کمک به معیشت آسیب‌دیدگان، درمان، اقدامات فرهنگی و ... فعالیت کرده‌اند، این کار در حافظه تاریخی ملت ما تثبیت نمی‌شود.

 

لزوم ثبت فداکاری‌ها در دوران کرونا

 

وی تصریح کرد: ثبت این تجارب اولین گام برای تثبیت فداکاری مردم برای مردم در حافظه تاریخی ملت ایران است. همانطور که امروزه هر چه ما در شرایط کرونا از آن بهره می‌گیریم از حافظه تاریخی دوران انقلاب و جنگ است و جوانان این دوره در حال همزادپنداری با جوانان دوران جنگ هستند، روایت و ثبت فداکاری‌ها در دوران کرونا نیز بسیار مهم است.

مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(ع) از راه‌اندازی پویش «به یاد حاج قاسم» خبر داد و گفت: در این پویش هر کسی هر اقدامی که در توان دارد را در سطح خانواده، فامیل، محله و ... به یاد شهید سلیمانی انجام می‌دهد. مثلاً پدر خانواده خدمتی برای خانواده خود انجام می‌دهد و به خانواده خود می‌گوید که این کار را به نیت بزرگداشت یاد و خاطره حاج قاسم سلیمانی انجام داده‌ است یا یک خانم خانه‌دار که می‌تواند هنر یا فعالیتی را آموزش دهد، یا راننده تاکسی که می‌تواند چند ساعت یا روز به یاد حاج قاسم صلواتی کار کند، از جمله این موارد است. این کار ادای دین همه ماست که به حاج قاسم مدیون هستیم.

انتهای پیام
captcha