جهادگران «کرم‌خانه» در خدمت استحکام خانواده؛ از اشتغال‌زایی تا جلوگیری از طلاق
کد خبر: 3940718
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸

جهادگران «کرم‌خانه» در خدمت استحکام خانواده؛ از اشتغال‌زایی تا جلوگیری از طلاق

گروه جهادی کرم‌خانه تهران از گروه‌های فعالی است که خدمات فراوانی را همچون اشتغال‌زایی برای خانواده‌های نیازمند، تهیه جهیزیه، برپایی کارگاه‌‌های آموزش خانواده و توزیع رایگان نان و ارزاق در مناطق محروم در دستور کار خود دارد.

ارسال نشود////اینجا «کرم‌خانه» است / ارائه خدمات جهادی از اشتغال‌زایی برای نیازمندان تا توزیع نان رایگان

به گزارش ایکنا، شاید بتوان گفت گروه‌های جهادی کشور تنها جمعیتی هستند که بدون هیچ‌ منتی خدمات شایانی را طی سالیان گذشته در مناطق مختلف انجام داده‌اند. این گروه‌ها، که وظیفه اصلی خود را حول محور خدمت‌رسانی و کمک به خانواده‌های نیازمند قرار داده‌اند، در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وارد میدان می‌شوند و به خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان و محرومان می‌پردازند. ‌

طی یک سال اخیر و با شیوع بیماری کرونا، فعالیت‌ گروه‌های جهادی با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. این گروه‌ها ضمن لبیک‌گویی به رهبر معظم انقلاب در زمینه کمک مؤمنانه و مواسات، خدمات خود را به حوزه بیمارستان‌ها و کادر درمان نیز تسری و اقدامات شایسته‌ای را انجام داده‌اند. گروه جهادی کرم‎‌خانه یکی از گروه‌های فعال در زمینه خدمت‌رسانی به محرومان و آسیب‌دیدگان از شرایط کرونایی است که توانسته با شناسایی تعداد زیادی از خانواده‌های نیازمند برای رفع محرومیت آن‌ها در این شرایط سخت اقدام کند.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مفتح، مدیر گروه جهادی کرم‌خانه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چگونگی شکل‌گیری و نحوه فعالیت‌های این گروه جهادی در ایام مختلف، اظهار کرد: فعالیت گروه جهادی ما از سال 96 در منطقه خاک سفید و حکیمیه تهران آغاز شد و طی این مدت موفق به شناسایی 310 خانوار محروم و نیازمند شدیم.

تلاش جهادگران «کرم خانه» برای استحکام خانواده؛ از اشتغال‌زایی تا جلوگیری از طلاق

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم بار سنگینی را از دوش مجموعه برداشته و به کمک‌های مقطعی بسنده نکنیم و به اصطلاح به جای ماهی دادن به افراد، ماهی‌گیری به ایشان بیاموزیم، چند نفر از اعضای گروه مأمور شدند تا با کارخانجات صنعتی مستقر در منطقه گفت‌وگو و زمینه‌ای را ایجاد کنند تا بتوانیم در راستای اشتغال‌زایی برای نیازمندان گام بردایم.

مفتح با اشاره به اینکه با اجرای این طرح تعداد زیادی از افراد نیازمند و محروم مشغول به کار در کارخانجات مختلف شدند، تصریح کرد: البته برخی از خانواده‌ها نتوانستند اعتماد صاحبان مشاغل را کسب کنند و پس از چندی نیز از فهرست خانواده‌های تحت پوشش گروه جهادی کرم‌خانه خارج شدند. تهیه و توزیع بسته‌های متفاوت و مربوط به مناسبت‌های مختلف سال همچون ایام اول هر ماه، عید نوروز، شب یلدا، ایام تحصیلی، رسیدگی به بیماران نیازمند و تهیه جهیزیه از جمله فعالیت‌های گروه جهادی ما پیش از شیوع کرونا بود.

وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت‌های گروه جهادی ما نیز تغییر پیدا کرد، گفت: اولین فعالیت‌ ما در مواجهه با این بیماری، تهیه سه هزار و 500 عدد گان پزشکی و توزیع آن در بیمارستان‎‌های مختلف تهران بود. همچنین، با تهیه مبلغی پول از برخی خیران به تهیه پارچه لازم و دوخت آن از سوی 105 نفر از خیاطان جهادگر اقدام کردیم. در زمینه تهیه و توزیع آب میوه در بیمارستان‌های مختلف نیز اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم و گروه جهادی ما توانست از نیمه شعبان تا نیمه ماه مبارک رمضان مقادیر بسیار زیادی آب‌میوه، شربت و میوه تهیه و در بیمارستان‌های تهران توزیع کند.

مدیر گروه جهادی کرم‌‎خانه با اشاره به اجرای طرح پخت غذای گرم برای مناطق محروم، افزود: بسته‌های غذایی تهیه شده در میان مناطق محروم همچون کوره‌پزخانه‌های ورامین، خاک سفید و روستاهای اطراف بومهن توزیع شدند.

ارسال نشود////اینجا «کرم‌خانه» است / ارائه خدمات جهادی از اشتغال‌زایی برای نیازمندان تا توزیع نان رایگان

وی با بیان اینکه فعالیت‌های گروه جهادی کرم‌خانه محدود به خانواده‌های نیازمند تهرانی نیست، ادامه داد: خانواده‌های نیازمندی در روستاهای اطراف شهرهای بهشهر و آمل مازندران و نیز روستاهای کوچصفهان گیلان نیز تحت پوشش خدمات گروه جهادی ما قرار دارند.

مفتح با اشاره به اجرای طرح نان رایگان برای خانواده‌های نیازمند، بیان کرد: با اجرای این طرح، 100 خانواده محروم تحت پوشش قرار گرفتند که طی دو سال گذشته هیچ پولی برای تهیه نان نداده‌اند. اعضای گروه جهادی ما طی تفاهمی که با برخی از نانوایی‌ها داشته‌اند، کارت‌هایی را تهیه کرده و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار داده‌اند که این خانواده‌ها نیز با ارائه این کارت به نانوایی‌‌ها، نان مورد نیاز خود را رایگان دریافت می‌کنند.

مدیر گروه جهادی کرم‌‎خانه با بیان اینکه تا پایان ماه جاری نیز به اعطای مجموعه جهیزیه کامل به سه زوج نیازمند اقدام خواهیم کرد، افزود: یکی از فعالیت‌های گروه جهادی ما در ایام فصول سرد و بارانی سال، تهیه کفش و کتانی برای فرزندان خانواده‌های نیازمند است که تاکنون صدها جفت کفش تهیه و میان خانواده‌ها توزیع شده است.

ارسال نشود////اینجا «کرم‌خانه» است / ارائه خدمات جهادی از اشتغال‌زایی برای نیازمندان تا توزیع نان رایگان

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات در میان فعالیت‌های ‌گروه‌های جهادی شاهد موازی‌کاری‌هایی هستیم، اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر هیچ‌گونه کمک خاصی از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف به ما نشده است. البته کمک‌هایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته‌ایم، اما نهادهای دیگر کمکی به ما نکرده‌اند.

مفتح بیان کرد: یکی از موانع موجود بر سر راه فعالیت گروه جهادی ما عدم همراهی نهادهای مسئول برای دریافت حکم و مجوز عبور و مرور در جاده‌های کشور است. مشکل اساسی ما این است که نمی‌توانیم در شرایط کرونایی امروز که بسیاری از خانواده‌های محروم در نقاط مختلف کشور چشم به راه کمک‌های گروه‌های جهادی هستند، مجوز عبور و مرور در جاده‌های کشور را از نهادهای مسئول برای کمک‌رسانی به مناطق محروم به دست آوریم. یکی دیگر از مشکلات ما این است که گاهی اوقات برخی از افراد به جای تشویق گروه‌های جهادی برای خدمت‌رسانی به محرومان، آن‌ها را تخریب می‌کنند. حتی به یاد دارم که از برخی نهادها با ما تماس گرفته و با این استدلال که خدمت‌رسانی به محرومان فقط منحصر به نهادهای مسئول است، ما را از فعالیت در این زمینه برحذر می‌داشتند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌های نیازمند، تصریح کرد: در این باره با برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی برای خانواده‌هایی که در مرز طلاق و جدایی بودند، تلاش کردیم تا ایشان را از این کار منع و از فروپاشی نهاد خانواده جلوگیری کنیم.

ارسال نشود////اینجا «کرم‌خانه» است / ارائه خدمات جهادی از اشتغال‌زایی برای نیازمندان تا توزیع نان رایگان

مفتح که امام جماعت مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) واقع در میدان هروی تهران است، در رابطه با فعالیت‌های مختلف این مسجد که به نام نامی یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مزین شده است، اظهار کرد: فعالیت‌های مختلف مسجد امام حسن عسکری(ع) که تولیت آن نیز برعهده آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی است، از سال 95 آغاز شده و در حوزه‌های مختلفی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این مسجد به چند دسته تقسیم می‌شود که یکی از این فعالیت‌ها نیز برنامه‌های روزمره مسجد است، ادامه داد: پیش از شیوع بیماری کرونا، علاوه بر برپایی نماز اول وقت در سه وعده یومیه، در تمامی مناسبت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، مراسم و برنامه‌های فراوانی در مسجد برگزار می‌شد. در بخش فعالیت‌های فرهنگی نیز ضمن راه‌اندازی کانون فرهنگی برای نوجوانان و جوانان که فعالیت آن بیشتر مربوط به پسران است، به برپایی دوره‌های مختلف احکام جوانان برای دانشجویان و دبیرستانی‌ها، اعتقادات، شبهه‌شناسی، کلاس‌های مختلف تابستانی ویژه نوجوانان از جمله قرآن، فیلم‌نامه‌نویسی و کلیپ‌سازی اقدام کرده‌ایم.

ارسال نشود////اینجا «کرم‌خانه» است / ارائه خدمات جهادی از اشتغال‌زایی برای نیازمندان تا توزیع نان رایگان

وی بیان کرد: مجموعه مسجد امام حسن عسکری(ع) یک سالن ورزشی نیز در اختیار دارد که بسیاری از جوانان و نوجوانان را از این طریق جذب فعالیت‌های مسجدی می‌کند. در این راستا پیش از شیوع کرونا اقدام به دعوت از مدارس مختلف برای انجام فعالیت‌های ورزشی در این سالن ورزشی می‌شد. دانش‌آموزان پس از حضور در این مرکز و انجام فعالیت‌های ورزشی که همراه با امام جماعت مسجد اجرا می‌شد، به تدریج جذب مسجد می‌شدند. طی برگزاری این فعالیت‌ها، حتی برخی از نوجوانان و جوانان اقلیت مذهبی نیز از طریق همین برنامه‌های ورزشی جذب مسجد شدند و با اینکه آئین دیگری داشتند، در کلاس‌های مختلف مسجد شرکت می‌کردند.

امام جماعت مسجدجامع امام حسن عسکری(ع) با اشاره به اجرای برنامه‌های تخصصی در این مسجد، اظهار کرد: یکی از دوره‌هایی که در این زمینه برگزار شد، احکام مکاسب برای کسبه محل بود که طی یک روز در هفته برگزار و استقبال بسیار خوبی نیز از آن شد. پیش از شیوع بیماری کرونا نیز برنامه تفسیر عمومی نهج‌البلاغه هر روز بعد از نماز به مدت 10 دقیقه برای عموم نمازگزاران ارائه می‌شد که تاکنون نیز یک چهارم نهج‌البلاغه تفسیر و بیان شده است.

ارسال نشود////اینجا «کرم‌خانه» است / ارائه خدمات جهادی از اشتغال‌زایی برای نیازمندان تا توزیع نان رایگان

مفتح ادامه داد: برگزاری کارگروه‌های تخصصی برای بانوان و طلبه‌های مبلغ و اجرای دوره‌های آشنایی با تفسیر قرآن کریم و نهج‌البلاغه نیز از دیگر برنامه‌های تخصصی است که تاکنون در مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) پیگیری و اجرا شده است. در حوزه فعالیت‌های اقتصادی مردمی نیز این مسجد فعالیت‌های متعددی داشته است. با وجود اینکه مسجد امام حسن عسکری(ع) تقریباً در منطقه‌ای مرفه‌نشین قرار داد، به شناسایی خانواده‌های نیازمند منطقه، که عمدتاً از مستخدمان و سرایداران منازل و مدارس بودند، اقدام کردیم و ضمن ارائه کمک‌های معیشتی ماهانه، بسته‌های ارزاق، توزیع گوشت قربانی، توزیع پوشاک و ... برای توسعه این فعالیت‌ها در مناطق دیگر نیز اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه مجموعه مسجد امام حسن عسکری(ع) در حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله نیز فعالیت‌ فراوانی داشته است، گفت: در حادثه سیل استان‌های گلستان و لرستان که بسیاری از هموطنان دچار آسیب و حادثه شدند، اقدامات فراوانی از جمله جمع‌آوری و ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی انجام دادیم که بنا به گفته مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بسیج مسجد، این مسجد در زمینه جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی در بین مساجد دیگر رتبه برتر داشته است. همچنین، یکی از برنامه‌های مسجد ما شناسایی و کمک به بیماران نیازمند است و ضمن تهیه دارو، برای مسائل معیشتی آنان همچون تهیه گوشت و مرغ اقدامات خوبی انجام شده است.

ارسال نشود////اینجا «کرم‌خانه» است / ارائه خدمات جهادی از اشتغال‌زایی برای نیازمندان تا توزیع نان رایگان

امام جماعت مسجدجامع امام حسن عسکری(ع) تصریح کرد: سرکشی به خانواده‌های شهدا و معلولان، برقراری ارتباط با مراکز توانبخشی، تعامل با مدرسه دخترانه نابینایان نرگس و برگزاری دوره‌های اعتقادی برای ایشان از دیگر فعالیت‌های مهمی است که از سوی مجموعه مسجد امام حسن عسکری(ع) پیگیری و انجام شده است.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مهی که به ویژه پیش از شیوع کرونا انجام دادیم، تعامل بسیار موفق و خوب با مدارس منطقه بود که طی این ارتباط حدود 300 نفر از دانش‌آموزان این مدارس در ایام مختلف هفته در مسجد حضور پیدا می‌کردند و برنامه‌های مختلفی همچون جشن تکلیف، جشن قرآن و جشن نماز برای این گروه ‌ها برگزار می‌شد.

انتهای پیام
captcha