اوحدی: فرزندان شهدا ادامه‌دهنده راه آنها در جبهه علمی هستند
کد خبر: 3945896
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
گزارش ایکنا از همایش تجلیل از برگزیدگان شاهد

اوحدی: فرزندان شهدا ادامه‌دهنده راه آنها در جبهه علمی هستند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امروز جبهه و خط مقدم ما در عرصه علمی شکل گرفته است و دانشجویان باید با الگو از دانشجویان شهید و ایثارگر قدم در راه آن‌ها بگذارند.

اوحدی: فرزندان شهدا ادامه‌دهنده راه آنها در جبهه علمی هستندبه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش ملی تجلیل از برگزیدگان شاهد و ایثارگر حائز رتبه‌های زیر ۱۰۰ کشوری آزمون سراسری ۹۹ بدون احتساب سهمیه با حضور سعید اوحدی؛ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و منصور غلامی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.   
 
غلامی در این همایش با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: تجلیل از جوانان خانواده‌های شاهد و ایثارگر به ویژه جوانانی که در عرصه علم سرآمد هستند، کار ارزشمندی است که بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام می‌دهد. همانطور که توجه به علم و عالمان و دانشمندان در دین مبین اسلام وجود داشته است.
 
وی افزود: جوانان سرمایه‌های بزرگ این کشور هستند و باید کار‌های مهم را به آن‌ها سپرد. آنها در شرایط تحریم و محدودیت‌های شدید، توانسته‌اند در عرصه‌های علمی بدرخشند و دستاورد‌های علمی امروز کشورمان حاصل تلاش آنهاست و این جزء افتخارات نظام اسلامی است.
 
وزیر علوم بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد زیادی از دانشجویان نخبه به شهادت رسیدند. آن‌ها در آن برهه احساس وظیفه کردند و در جبهه‌ها حضور یافتند. امروز جبهه و خط مقدم ما در عرصه علمی شکل گرفته است و دانشجویان باید با الگو از دانشجویان شهید و ایثارگر قدم در راه آن‌ها بگذارند.   
 
سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید نیز در ادامه این همایش گفت: نخبگان و دانشجویان شاهد و ایثارگر باید به جایگاه مهم خود پی ببرند و بدانند چه وظیفه مهمی بر دوش آنهاست. امروز فرزندان شهدا موفق به کسب رتبه‌های برتر علمی شده‌اند و روزی هم، پدران آنها در دفاع از مرز‌های خاکی کشور برخاستند. در واقع امروز هم دفاعی دیگر در عرصه علمی شکل گرفته است و فرزندان شهدا باید در این عرصه حضوری پررنگ و اثرگذار داشته باشند.
 
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب این بیانیه را به منظور رشد جریان انقلاب تبیین کرده‌اند که ۷ سرفصل آن مبتنی بر علم و فناوری است. هیچ راهی جز بهره‌گیری از بستر علمی و ادامه دادن راه شهید سلیمانی‌ها برای دستیابی به تمدن اسلامی وجود ندارد.
 
اوحدی در ادامه گفت: ما در رتبه‌های دو رقمی و سه رقمی کنکور شاهد رشد ۲۵ درصدی در جامعه ایثارگری بودیم و افتخار می‌کنیم که ۹ هزار نفر از نخبگان و دانشجویان برتر کشور جزء جامعه شاهد و ایثارگر هستند. همچنین در آزمون دستیاری پزشکی نیز ۲۰ درصد پذیرفته‌شدگان از خانواده ایثارگر هستند و این مایه افتخار است.
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثاگران با اشاره به استفاده از سهمیه ایثارگری در آزمون‌ها بیان کرد: این مسئله وظیفه و دین نظام به خانواده‌های شاهد و ایثارگر است، هرچند این عزیزان بدون سهمیه هم در عرصه‌های گوناگون علمی می‌درخشند.
 
احمد امیرآبادی فراهانی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش گفت: جامعه ایثارگران به خود می‌بالد که چنین فرزندان مستعدی را پرورش داده است.
 
وی استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون‌های علمی کشور را حق مسلم فرزندان و خانواده شهدا و ایثارگران دانست و افزود: اگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پی افزایش این سهمیه باشد، نمایندگان مجلس حامی آن خواهند بود و البته با هرگونه کاهشی در این سهمیه‌ها مخالفت خواهیم کرد.
 
در پایان این همایش از برگزیدگان شاهد و ایثارگر حائز رتبه‌های زیر ۱۰۰ کشوری آزمون سال جاری با اهدای جوایز و لوح تقدیر تجلیل و قدردانی شد.
 
یادآور می‌شود؛  در آزمون سراسری سال جاری، ۲۱ نفر از داوطلبان شاهد و ایثارگر بدون احتساب سهمیه حائز رتبه‌های زیر صد کشوری شدند. به طوری که داوطلبان شاهد و ایثارگر در گروه آزمایشی علوم تجربی هشت درصد و در گروه آزمایشی علوم انسانی هفت درصد و در گروه آزمایشی هنر چهار درصد رتبه‌های دورقمی را کسب کردند.   
 
در سال جاری، یکی از فرزندان جانباز در دو رشته تجربی و زبان خارجه حائز رتبه زیر ۱۰۰ کشوری شده و دیگر فرزند جانباز که دارای مدال نقره در المپیاد کشوری ریاضی نیز هست در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و نکته مهم که دو برادر دانشجوی دوقلوی فرزند یکی از جانبازان عزیز در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شده‌اند.   
 
همچنین در سال جاری تعداد ۱۸۷ نفر از داوطلبان شاهد و ایثارگر رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کشوری (رتبه‌های سه رقمی) را کسب کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.   
انتهای پیام
captcha