بزرگداشت یک عمر تلاش عالمانه آیت‌الله مصباح یزدی در نهاد رهبری
کد خبر: 3946885
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲

بزرگداشت یک عمر تلاش عالمانه آیت‌الله مصباح یزدی در نهاد رهبری

مراسم بزرگداشت «یک عمر تلاش عالمانه آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی» امروز در دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی

به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت «یک عمر تلاش عالمانه آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی» با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ حجت‌الاسلام محمود محمدی، عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری؛ حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

وزیر علوم ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: حضور آیت‌الله مصباح در جریانات فکری اوایل پیروزی انقلاب به ویژه در دانشگاه‌ها بسیار مؤثر بود. همچنین نظرات دقیق ایشان در مباحث فلسفی و دین‌شناختی بسیار دقیق و راهگشا بود.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ میراث آیت‌الله مصباح یزدی از سوی شاگردان، به نقش ایشان در تأسیس مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت: اساتید، شاگردان و محققان در این مراکز در گسترش تحقیقات و مطالعات علوم اسلامی بسیار اثرگذار بودند. البته توجه ایشان به فرهنگ در محیط‌های علمی نیز قابل توجه است و این اهتمام به موضوعات فرهنگی و تبیین جایگاه ولایت فقیه نیز با توجه نهاد رهبری بسیار اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام رستمی نیز در این مراسم با بیان اینکه شخصیت علمی آیت‌الله مصباح یزدی در دامن حوزه و در محضر اساتیدی چون علامه طباطبایی و امام راحل پرورش یافت،‌ تصریح کرد: علما و شخصیت‌هایی مثل مصباح هدایت جامعه را بر عهده گرفتند و به ثمر رساندند. آیت‌الله مصباح حق سنگینی بر حوزه و دانشگاه‌ها به خصوص قشر انقلابی دانشگاه دارند. بسیاری از تلاش‌هایی که در وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده، توسط تلاش‌های ایشان بوده است.

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی علاوه بر مناظرات و گفت‌وگوها، آثار مکتوب زیادی نیز دارند. توجه به میراث مکتوب در کنار سایر سخنرانی‌های شفاهی که بیش از ۱۰۰ کتاب و تألیف در عناوین مختلف فلسفی، تفسیری و سایر علوم اسلامی داشته‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد. راه‌اندازی طرح ولایت و تحقیقات موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) اقدامات پر اهمیتی است که باید حتماً شاهد تداوم این آثار باشیم. تلاش‌های ایشان در رفع نیازهای روز جامعه ستودنی است و مطلوب است پرچمی که در دفاع از اندیشه‌های اسلام و انقلاب برافراشتند به زمین نیفتد.

حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی در این مراسم بیان کرد: در حوزه‌های علوم انسانی شخصیت‌های بزرگ زیادی داریم ولی آنچه آیت‌الله مصباح را متمایز می‌کرد، نظریه‌پردازی بود. ویژگی دیگر آیت‌الله مصباح نظام‌سازی مبتنی بر منابع اسلامی و با شناخت نیاز‌های زمان بود.

وی با اشاره به تلاش‌های عملیاتی آیت‌الله مصباح در ارتباط حوزه و دانشگاه بیان کرد: ایشان شهامت نهادسازی داشت و در بین اساتید حوزه از اولین کسانی بود که از طرح همکاری حوزه و دانشگاه استقبال کرد و با تمام وجود به میدان آمد.

حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی در این مراسم عنوان کرد: در تبیین فلسفی، معرفتی و تطبیقی اهل بیت و دین اسلام از قبل انقلاب تا زمان حاضر آیت‌الله مصباح ظرفیت‌های زیادی را ایجاد کرد. ایشان افراد و جوانان علاقه‌مند به انقلاب را به شناخت اندیشه‌های اسلامی دعوت می‌کرد.

وی افزود:‌ آیت‌الله مصباح یزدی علاوه بر تبیین مسائل فلسفی، به تبیین شبهات فلسفه اسلامی نیز پرداخت، گفت: آیت‌الله مصباح آثار ارزشمندی در متون اسلامی داشت که دغدغه‌های بسیاری در اسلام و در مکتب اهل بیت(ع) را بررسی می‌کرد. حفاظت از حقانیت اسلام برای آیت‌الله مصباح در اولویت قرار داشت و در سیره عملی ایشان اخلاق موج می‌زد.

حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی در این مراسم با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله مصباح یزدی در موضوع اسلامی‌سازی علوم انسانی بیان کرد: ایشان معتقد بود که اگر بخواهیم انقلاب اسلامی بماند و به سمت اهداف حرکت کند باید مبانی علوم انسانی را نقد، بازبینی و اصلاح کنیم.

وی افزود: مبانی عقلی و همگام با مبانی شرعی ارائه شود که این نگاه مبتنی بر نگاه جامع به دین بود. این دیدگاه را حضرت امام خمینی (ره) نیز بسط دادند و منشأ انقلاب اسلامی شد. آیت‌الله مصباح معتقد بود که اسلام برای تمام ابعاد زندگی فردی و گروهی انسان طرح و برنامه دارد.

انتهای پیام
captcha