محلی برای ارائه استعدادهاییم/ فیلم‌های توقیفی را نمایش می‌دهیم
کد خبر: 3947342
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
گزارش ایکنا از نشست خبری جشنواره «هنر زنده است»؛

محلی برای ارائه استعدادهاییم/ فیلم‌های توقیفی را نمایش می‌دهیم

نشست خبری جشنواره «هنر زنده است» با حضور رئیس و اعضای جشنواره برگزار شد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری نخستین جشنواره آنلاین «هنر زنده است» با حضور بهروز غریب‌پور؛رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، مازیار رضا‌خانی؛ مدیر جشنواره، رضا کیانیان؛ عضو شورای سیاستگذاری، کمال تبریزی دبیر بخش فیلم، سیف‌الله صمدیان دبیر بخش دیجیتال آرت، فردین خلعتبری؛ دبیر بخش موسیقی، فراز بابایی؛ نماینده گروه مربع 11 و بابک بادکوبه؛ مدیر آژانس تبلیغاتی بادکوبه امروز 23 دی در باغ کتاب برگزار شد.

در ابتدای این جلسه غریب‌پور در سخنانی تصریح کرد: دیروز جلسه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم. در این جلسه از اینکه یک بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر ورود کرده، استقبال به عمل آمد، زیرا اینکه یک رویداد هنری بدون کمک دولتی اجرا شود اتفاقیست که کمتر شاهد آن هستیم. در این راستا مازیار رضاخانی مدیر جشنواره کمک‌های شایان توجهی برای رخ دادن این اتفاق انجام داد.

وی افزود: جشنواره «هنر زنده است» مزین به نام امیر‌المومنین است، زیرا گروه مربع 11 در حقیقت همان کلمه 110 است که ما آن را به عنوان حروف ابجد می‌شناسیم. انتخاب 11 نفر برای داوری نیز در همین راستا صورت گرفته است. در این جشنواره 90 درصد اتفاقات به صورت مجازی رخ می‌دهد. درباره فعالیت‌های مجازی در هنر هم باید بگویم این اتفاق (تئاتر مجازی) را پیشترها به واسطه تله تئاتر تجربه کرده بودیم، اما متاسفانه به دلایل مختلف که یکی از آنها کم کاری تلویزیون است این شکل از هنر به فراموشی سپرده شده بود.

غریب‌پور ادامه داد: در شرایطی که تمامی فعالیت‌های هنری تعطیل شده است، برگزاری این جشنواره تجربه جدید محسوب می‌شود تا به واسطه این رویداد بتوانیم قدمی برای رونق مجدد هنر برداریم. این جشنواره کمک می‌کند استعدادهای دیده نشده در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد. برای مثال به حضور دختر نوجوان سیستانی اشاره می‌کنم که با ساخت یک انیمیشن در این جشنواره حضور دارد. خوشحالی این هنرمند برای اینکه جشنواره به او بها داده در هنرمندانی جوان دیگری نیز وجود دارد، برای همین امیدوارم این رویداد تداوم داشته تا استعدادهای این سرزمین بهتر دیده شود. درباره جوایز این رویداد هم باید بگویم 30 میلیون تومان جایزه برای برگزیدگان لحاظ شده است.

کمال تبریزی دبیر بخش فیلم جشنواره نیز اظهار کرد: امیدوارم اتفاقات خوبی در این جشنواره رخ دهد، زیرا همانگونه که گفته شد این فستیوال می‌تواند فرصتی برای دیده شده هنرمندان این سرزمین باشد، البته این به آن معنا نیست که سینماگران با تجربه در جشنواره حضور ندارند، اما سعی ما این است بیش از اینکه روی موضوع رقابت تاکید داشته باشیم توجهمان به نقد و بررسی آثار تعمیم پیدا کند. یکی از تبعات نقد و بررسی آثار هم می‌تواند این باشد که دیگر فیلم توقیف نشود؛ اتفاقی که برای یکی از فیلم‌های من رخ داد، اما پس از سال‌ها دیدیم آن کار مورد تایید بزرگان این کشور بوده است.

وی درباره شرایط نمایش فیلم‌ها چنین توضیح داد: در بخش فیلم، سه قسمت وجود داشت. ابتدا نمایش آثاری که در دو سال گذشته تولید شده و پیش‌تر به نمایش در آمده‌اند. این قسمت مشکلی برای اکران آنلاین ندارد. قسمت دیگر به اکران فیلم‌هایی کوتاه مربوط می‌شود که با اجازه صاحبان اثر به نمایش درخواهد آمد، اما بخش سوم که بخش رقابتی است به فیلم‌های تا به حال دیده نشده به صورت مجازی اختصاص دارد، بلکه به صورت فیزیکی و تنها برای 110 نفر به نمایش در خواهد آمد، البته باز هم متذکر می‌شوم تا زمانی‌که قانون کپی رایت در کشورمان وجود نداشته باشد، چنین معضلاتی خواهد بود.

رضا کیانیان با بیان اینکه «هنر زنده است» به کسانی اجازه دیده شدن می‌دهد که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته‌اند، بیان کرد: در این رویداد هنری فرصت پیش آمده که در همه بخش‌های هنر افرادی که کارهایشان مد نظر قرار نمی‌گرفت دیده شوند. برای نمونه به برخی گروه‌های زیرزمینی در حوزه موسیقی اشاره می‌کنم که بدون اینکه کار خلافی کرده باشند هنرشان دیده نمی‌شد. این اتفاق در هنرهای دیگری چون تئاتر نیز دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز کارهای دیجیتالی بین جوانان به شدت رایج شده است. این عرصه هنوز ناشناخته است، اما این جشنواره برای این بخش از هنر نیز فرصت دیده شدن فراهم آورده است.

در ادامه فردین خلعتبری گفت: هیچ اتفاق هنری، بدون حمایت اهالی رسانه دیده نخواهد شد، برای همین امیدوارم این رسانه ما را در رسیدن به نقطه آرمانی کمک کنند. درباره این جشنواره هم باید بگویم سال‌ها بود استعدادهای جوان به من زنگ می‌زدند و سعی می‌کردند هنرشان را نشان دهند، اما نمی‌توانستم به آن محلی را برای نشان دادن هنرشان نشان دهم. این جشنواره امکانی را به وجود آورده تا به آنها بگویم در این اتفاق این شانس را دارند که هنرشان را در معرض دید قرار دهند.

وی ادامه داد: در موسیقی متاسفانه کمتر شاهد بخش‌های رقابتی بوده‌ایم، چون هنرمندان این حوزه کمتر تمایلی برای رقابت دارند، اما در این فستیوال امکان رقابت پیش آمده است. البته بخش غیررقابتی هم خواهیم داشت تا هنرمندان علاقمند به این بخش بتوانند هنرشان را عرضه کنند. درباره تکخوانی بانوان هم باید بگویم به دلیل احکام و دستورات شرعی ما چنین بخشی را در جشنواره نخواهیم داشت، اما به صورت همخوانی شاهد حضور بانوان در جشنواره خواهیم بود.

سیف‌الله صمدیان به نمایندگی محمود کلاری در این جلسه مطبوعاتی حضور داشت. او درباره بخش دیجیتال آرت چنین توضیح داد: دیجیتال آرت را باید هنر هشتم نامید، چون معتقدم همه چیز در آینده تحت تاثیر این بخش از هنر قرار خواهد گرفت. در‌باره این شکل از هنر باید بگویم، ایران جز اولین فستیوال‌هایی است که به هنر دیجیتال نگاهی ویژه و جدی خواهد داشت.

امکان حضور فیلم‌های توقیفی

مازیار رضاخانی مدیر اجرایی جشنواره «هنر زنده است» هم اعلام کرد: جشنواره زمانی به اوج خواهد رسید که از حمایت رسانه‌ها بهره برده باشد، امیدوارم این همکاری در این رویداد به بهترین شکل رخ دهد. درباره این جشنواره باید بگویم دبیرخانه جشنواره برای اولین بار در کشورمان با هنرمندان تماس گرفته و از آنها برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آورده است. این امر، اتفاقیست که تا به حال رخ نداده است.

وی با بیان اینکه دراین فستیوال فیلم‌های توقیفی هم به نمایش درخواهد آمد، گفت: در این جشنواره شرایطی را پیش آورده‌ایم که فیلم‌های توقیفی برای جمع 110 نفره جشنواره به نمایش درآیند. برای این امر نیز مجوز اکران 10 روزه از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت می‌کنیم. در همین رابطه باید اعلام کنم عبدالرضا کاهانی برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده است.

فراز بابایی و بابک بادکوبه نیز در این جشنواره ضمن آرزوی موفقیت برای این رویداد هنری تاکید کردند تلاش می‌کنند با امکاناتی که در اختیار هنرمندان قرار می‌‌‌دهند، بهترین اتفاقات برای این جشنواره رخ دهد.

نخستین جشنواره آنلاین «هنر زنده است» در چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت از 10 الی 20 اسفند در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

در حاشیه:

در این جشنواره پیام تصویری محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت پخش شد. وی در این پیام برای این رویداد آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام
captcha