رعایت سبک زندگی اسلامی و اجتماعی به حکم عقل واجب است
کد خبر: 3947653
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع):

رعایت سبک زندگی اسلامی و اجتماعی به حکم عقل واجب است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرهاد دهقانی گفت: به حکم عقل، انسان‌ها مجبور هستند که در جامعه سبک زندگی اجتماعی و اسلامی داشته باشد و اگر کسی در عین عاقل بودن برخلاف این روش رفتار‌ کند انسان دیوانه خطاب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع)، ۲۴ دی‌ماه در مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به عبارتی از خطبه فدکیه، گفت: عالم هستی با تمام پیچیدگی‌هایش برای انسان آفریده شده و هدف خلقت انسان‌ها تثبیت هدف تا مطیع شدن در برابر خداست، برای اینکه بتوان راه تثبیت زندگی را به دست آورد باید با معنای لفظ آداب و مقایسه آن با اخلاق آشنا شد. علم اخلاق در واقع با شخصیت درونی انسان و آداب هم در عین تقسیم به عمومی و خصوصی با بُعد فردی در جامعه معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: به حکم عقل، انسان‌ها مجبور هستند که در جامعه سبک زندگی اجتماعی و اسلامی داشته باشد و اگر کسی در عین عاقل بودن بر خلاف این روش رفتار‌ کند انسان دیوانه خطاب خواهد شد. ترک عادت حاضر جوابی، استفاده از کلمات زیبا، لبخند زدن در طول زندگی، مهربانی دائمی در جامعه و صبوری در کارها از عادت‌هایی است که می‌توان در جهت تقویت آداب عمومی استفاده کرد.

دهقانی افزود: رعایت سبک زندگی اجتماعی و اسلامی مسئله‌ای است که در روایات مختلف به آن اشاره شده که از جمله این روایات طبق فرمایش حضرت علی(ع) گفته شده ای انسان‌ها شما خلیفه خداوند در روی زمین هستید، لذا نفس خود را از هر پستی پاک کنید. در روایت دیگری نیز فرمودند کسی که به روش و رفتار پیامبر(ص) عمل کند نزد خدا از همه محبوب‌تر خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) در پایان گفت: رعایت اخلاق اسلامی در زندگی حضرت زهرا(س) به راحتی قابل درک است چراکه در روایت نقل شده؛ روزی فقیری در مسجد خطاب به پیامبر(ص) اظهار نیازمندی کرد و برای همین پیامبر(ص) وی را به خانه دخترش راهنمایی کرد و بعد از ساعتی فقیر را همراه با گردنبند همسرش خدیجه کبری(س) دید، اهدای لباس عروس به فقیر در شب عروسی نمونه دیگری از فداکاری‌های حضرت به حساب می‌آید.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha