کمک‌های نقدی؛ مهمترین نیاز حادثه‌دیدگان زلزله سی‌سخت
کد خبر: 3955136
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مسئول بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد تشریح کرد؛

کمک‌های نقدی؛ مهمترین نیاز حادثه‌دیدگان زلزله سی‌سخت

مسئول بسیج سازندگی استان کهگیلویه و بویراحمد مهمترین نیاز امروز زلزله‌زدگان در منطقه سی‌سخت این استان را دریافت کمک‌های نقدی برای تأمین مخارج نوسازی و بازسازی منازل دانست.

به گزارش ایکنا، شامگاه ۲۹ بهمن‌ماه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند و خسارات زیادی را نیز به بسیاری از خانه‌های این منطقه وارد کرد.

بیشترین خسارات وارد شده محدوده شمال شهر سی‌سخت، منطقه قلعه و خیابان مطهری به دلیل قدیمی بودن بافت ساختمان‌های این مناطق بوده و طبق برآورد اولیه نیز تاکنون سه هزار واحد مسکونی در سی‌سخت از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

برودت هوا در منطقه حادثه‌دیده و نیز کمبود امکانات گرمایشی و غذایی، بر لزوم کمک‌رسانی فوری به مناطق زلزله‌زده افزوده است. البته از اولین ساعات وقوع این زلزله، اقلام امدادی از جمله چادر، پتو و بسته‌‌های امدادی در بین مردم توزیع شده است و گروه‌های جهادی نیز مشغول امدادرسانی به مردم هستند.

ناصر صالحی، مسئول بسیج سازندگی استان کهگیلویه و بویراحمد، در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با مشکلات و نیازمندی‌های این استان به ویژه مشکلات مربوط به حادثه زلزله شهر سی‌سخت شهرستان دنا، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد صد درصد شیعه است و مردم این خطه نیز از لحاظ تعداد شهید به نسبت جمعیت استان، بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده‌اند.

وی افزود: مردم استان ما از لحاظ مشارکت اجتماعی و به ویژه حضور در انتخابان نیز همواره بیشترین مشارکت را داشته و اکثر قریب به اتفاق موارد نیز با حضور بیش از 90 درصدی خود، رتبه اول را در این مشارکت به دست آورده‌اند. به همین لحاظ، مردم استان که همواره پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند مستحق رسیدگی و توجه بیشتری از سوی مسئولان هستند.

صالحی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 25 درصد منابع نفت و گاز کشور را به خود اختصاص داده است و وضعیت بسیار مطلوبی نیز برای توسعه و پیشرفت دارد که این مسئله ضرورت رسیدگی بیش از پیش مسئولان به این استان را نمایان می‌کند اما متأسفانه با وجود این منابع مطلوب، توجه درخور و مناسبی به وضعیت استان نمی‌شود.

مسئول بسیج سازندگی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نزدیکی قله دنا به شهر سی‌سخت و زلزله‌ای که طی چند روز اخیر در این منطقه رخ داد، تصریح کرد: علیرغم مشکلات فراوانی که در استان وجود دارد، تلاش تمامی همکاران ما در مجموعه بسیج سازندگی استان به رفع این مشکلات معطوف شده است.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ منابع آبی جزء رتبه‌های برتر کشور است اما از لحاظ کمبود آب(به دلیل شرایط کوهستانی و وجود مناطق صعب‌العبور که هزینه آب‌رسانی را چندین برار می‌کند)، جزء استان‌هایی است که با مشکلات فراوانی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کند.

صالحی ادامه داد: با توجه به وسعت و امکانات و امتیازاتی که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، باید بودجه مناسب‌تری نیز به این استان اختصاص پیدا کند. بسیج سازندگی استان نیز از لحاظ امکانات و تجهیزات مربوط به آب‌رسانی و دیگر برنامه‌های جهادی در مضیقه قرار دارد که در این زمینه دولت باید توجه بیشتری نسبت به حمایت از گروه‌ها و برنامه‌های جهادی داشته باشد.

مسئول بسیج سازندگی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سپاه در حال حاضر هر آنچه که در توان داشته در اختیار برنامه‌های بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی قرار داده که برنامه‌های بسیار خوبی نیز در نقاط مختلف اجرا شده است، اما دولت نیز باید بیش از پیش به این موضوع توجه و از آن حمایت کند.

وی با بیان اینکه مجموعه بسیج سازندگی تنها بازوی اجرایی در میان نیروهای مسلح است، اظهار کرد: انتظار داریم که دولت از لحاظ تخصیص بودجه، امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات حمایت بیشتری از بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی داشته باشد تا بتوانند برنامه‌های جهادی خود را به خوبی اجرا کنند.

صالحی در ادامه در رابطه با زلزله شهر سی‌سخت و مشکلات مردم این منطقه بیان کرد: مهمترین نیاز امروز مردم زلزله‌زده شهر سی‌سخت، کمک‌رسانی نقدی برای بازسازی و تعمیر خانه‌هاست. بسیاری از منازل این منطقه یعنی چیزی در حدود 800 باب منزل غیرقابل سکونت بوده و باید نوسازی شود. همچنین، تعداد 1600 باب منزل دیگر نیز نیاز به بازسازی دارد که این امر نیازمند منابع و کمک‌های مالی فراوان است.

مسئول بسیج سازندگی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه چادر، ارزاق، خشکبار، دستگاه‌های گرمایشی، پتو و ... نیز از دیگر اقلام ضروری مورد نیاز مردم حادثه‌دیده است، اظهار کرد: امروز یکی از نیازهای مبرم استان کهگیلویه و بویراحمد، اشتغال‌زایی برای جوانان است. با توجه به اینکه استان ما از موهبت‌های فراوان خدادادی برخوردار است، توسعه صنایع تبدیلی و کارگاه‌های کوچک خانگی و زودبازده یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال پایدار در استان است.

وی با اشاره به عدم رونق و توسعه صنعت در این استان، بیان کرد: به همین دلیل بسیاری از جوانان استان از داشتن یک شغل ثابت محروم هستند. مجموعه بسیج سازندگی استان در حال تهیه طرح دهکده اقتصاد مقاومتی در مرکز استان است که طی اجرای این طرح بسیاری از جوانان مشتاق تولید استان می‌توانند تولیدات خود را در غرفه‌های ثابت به نمایش گذاشته و به فروش برسانند. البته اجرای موفق این طرح نیازمند حمایت و کمک‌های دولت است تا بتوانیم با به ثمررساندن آن، تعداد 100 تا 200 نفر را دارای غرفه‌ای ثابت در چارچوب طرح دهکده اقتصاد مقاومتی کرده باشیم.

صالحی با بیان اینکه امروز تعداد بیش از هزار گروه جهادی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به خدمت‌رسانی و فعالیت هستند، تصریح کرد: اگر نهادها و ادارات دولتی حمایت لازم را از گروه‌های جهادی داشته باشند، این گروه‌ها می‌توانند خدمات شایان توجهی را در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و نیازمند انجام دهند.

انتهای پیام
captcha