نیاز به راه‌اندازی کلینیک ترک اعتیاد رسانه‌ای/ علائم این اعتیاد را بشناسید + فیلم
کد خبر: 3973908
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷
تکنیک‌های سواد رسانه‌ای / ۴

نیاز به راه‌اندازی کلینیک ترک اعتیاد رسانه‌ای/ علائم این اعتیاد را بشناسید + فیلم

استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات ضمن تشریح برخی از علائم اعتیاد اینترنتی، از نیاز کشور به تأسیس کلینیک‌های اینترنتی خبر داد و اعلام کرد: وزارت ارشاد از جهت مالی و صدور مجوز به متخصصان این حوزه کمک می‌کند.

به گزارش ایکنا، در دنیای کنونی تمام ابعاد زندگی انسان در سیطره رسانه‌‌ها قرار دارد و این خطر بزرگ همیشه وجود دارد که رسانه‌ها ما را فریب دهند. به همین دلیل باید بدانیم با هر پیام و مطلب رسانه‌ای چگونه مواجه شویم و دروغ و حقیقت پیام‌ها را به چه نحو تشخیص دهیم.

برای یادگیری این مهم باید اصول سواد رسانه‌ای را آموزش ببینیم. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت بسیار بالای سواد رسانه‌ای در عصر کنونی نسبت به تهیه و ارائه مطالب آموزشی با محور سواد رسانه‌ای اقدام کرده است. در این مجموعه کلیپ‌های آموزشی، حمید ضیائی‌پرور، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات، اصلی‌ترین تکنیک‌های سواد رسانه‌ای را به مخاطبان ایکنا آموزش می‌دهد.

وی در بخش چهارم این مطلب آموزشی به تشریح فعالیت‌های کلینیک‌های ترک اعتیاد رسانه‌ای پرداخت و گفت: بسیاری از کسانی که با اینترنت، موبایل، تب‌لت یا بقیه رسانه‌ها کار می‌کنند به آن معتاد می‌شوند. اگر بخواهیم تشبیه کنیم همچنانکه افرادی که به مواد مخدر معتاد هستند، اگر چند ساعت مواد به آنها نرسد دچار عوارض جسمی و روانی ناشی از عدم مصرف مواد می‌شوند، معتادان به اینترنت و ابزارهای جدید رسانه‌ای نیز اگر اینترنت نداشته باشند یا تلفن همراه کنارشان نباشد دچار اضطراب و استرس می‌شوند.

در دنیا شاخص‌هایی داریم که نشان می‌دهد هر کسی که این علائم را دارد معتاد به اینترنت یا ابزار و رسانه‌‌های جدید است. مثلاً یکی از علائم اعتیاد به رسانه‌ها این است که اگر فرد آفلاین شود، استرس می‌گیرد و باید همیشه آنلاین باشد. این افراد همه چیز را در همه جا برای فضای مجازی می‌خواهند، اگر ناهار می‌خورند چیدمان سفره را طوری درست می‌کنند که بتوانند برای صفحه اینستاگرام خود عکس بگیرند و منتشر کنند؛  در واقع همه چیز زندگی آنها در اختیار آن ابزار و وسیله اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.

برای معتادان اینترنتی در دنیا به ویژه کودکان و نوجوانان کمپ ترک اعتیاد ایجاد شده است برای مثال در چین بیش از هزار کلینیک ترک اعتیاد اینترنتی داریم. البته شرایط اعتیاد رسانه‌ای در چین به حدی نگران کننده است که حتی افراد را به زور به این کمپ‌ها می‌برند و با اجبار و محروم کردن از تلفن همراه و اینترنت آنها را ترک داده و عادت می‌دهند که از این ابزار کمتر استفاده کنند.

با خودتان فکر کرده‌اید که اگر یک روز تلفن همراهتان کنارتان نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌توانید چند اکانت شبکه اجتماعی خود را حذف کنید؟ آیا این اراده را دارید که برای یک ماه همه فضاهای سرگرمی مجازی را ترک کنید؟ اگر چنین اراده‌ای را دارید و حداقل یک بار در طول عمر خود چنین کاری را کرده‌اید یعنی شما توانایی ترک اعتیاد رسانه‌ای دارید.

در ایران یک مؤسسه است که کار کلینیک ترک اعتیاد رسانه‌ای را انجام می‌دهد. البته فعالیت اصلی این مؤسسه ترک اعتیاد اینترنتی نیست و در حوزه سواد رسانه‌ای کار می‌کند اما در عین حال موضوع ترک اعتیاد را نیز در دستور کار خود دارد و از ایده‌هایی است که به خوبی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مشتری این کلینیک‌ها وجود دارد و اگر کسی را می‌شناسید که می‌تواند کلینیک ترک اعتیاد رسانه‌ای و اینترنتی را راه بیندازد، مطمئن باشید که کسب و کار خوبی خواهد بود و به اندازه کافی مشتری دارد و بسیاری از سازمان‌ها نیز از اجرای این ایده حمایت می‌کنند.

برای مثال مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این این ایده حمایت می‌کند و حاضر است در زمینه مالی و مجوزها به متخصصان کمک کند. البته کلینیک‌های اینچنینی حتماً باید در هماهنگی با سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مسئول باشد اما از آنجایی که موضوع این کلینیک، فضای مجازی است، وزارت ارشاد در این حوزه ورود کرده است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ - ۰۹:۱۴
0
0
جالب بود
captcha