معصومه؛ لقب اهدایی امام رضا(ع) به خواهرشان
کد خبر: 3977050
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
مینا بیابانی تشریح کرد؛

معصومه؛ لقب اهدایی امام رضا(ع) به خواهرشان

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه شفاعت حضرت معصومه(س) جهان‌شمول و بسیار وسیع است، گفت: لقب «معصومه» از سوی امام رضا(ع) به خواهر گرامیشان اعطا شد.

دهه کرامت به گزارش ایکنا، فاصله زمانی یکم ذی‌القعده، سالروز ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) تا یازدهم ذی‌القعده، سالروز ولادت ثامن‌الائمه حضرت امام رضا(ع) با عنوان دهه کرامت نام‌گذاری شده که جشن‌ها و آئین شادباش و معنوی ملهم از آموزه‌های رضوی در سراسر ایران اسلامی و خارج از کشور به یمن قدوم موالید نورانی، برگزار می‌شود.

حضرت فاطمه معصومه(س) غیر از امامزاده بودن، از بزرگان محدثین به شمار می‌آیند. یکی از علمای بزرگ اهل سنت (محمد بن محمد جزری) که شافعی مذهب بوده است، حدیثی را نقل کرده که در سند به حضرت معصومه(س) ختم می‌شود. اسناد زیادی وجود دارد که در سلسله روایات به آن حضرت ختم می‌شوند.

کمتر امامزاده‌ای به اندازه حضرت معصومه(س) مورد توجه و سفارش امامان معصوم(ع) قرار گرفته است. درباره عظمت و مقامات حضرت فاطمه معصومه(س) حدود یازده روایت وارد شده است، حتی سال‌ها پیش از ولادت آن حضرت حدود (45 سال قبل) امام صادق(ع) سخنان بسیار ارزشمندی درباره عظمت و فضیلت آن بانو بیان داشته است که نشان از اوج عظمت و فضیلت آن حضرت دارد.

یکشنبه/////شفاعت جهان‌شمول حضرت معصومه(س) / لقبی که امام رضا(ع) به خواهر اعطا کرد

مینا بیابانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با آغاز دهه کرامت و ویژگی‌های شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س)، با بیان اینکه امیدوار هستم تا تمامی دختران جامعه اسلامی ما از شخصیت عظیم و الگوی بی‌بدیل حضرت معصومه(س) سرمشق گیرند، اظهار کرد: امام رضا(ع) به دلیل پرهیزکاری، تقوا و دوری از گناهان، به خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه بنت موسی‌الکاظم(ع) لقب معصومه را اعطا کردند و لقب ایشان از سوی امام رضا(ع) تعیین و نام‌گذاری شده است.

وی افزود: حضرت معصومه(س) در زمانی که حدود 10 سال داشتند، پدر بزرگوار خود امام کاظم(ع) را که از سوی دستگاه خلافت عباسی به شهادت رسیدند، از دست دادند و پس از شهادت پدر، در دامن پرمهر امام رضا(ع) پرورش یافتند. حضرت معصومه(س) به قدری بزرگوار و با کرامت هستند که بسیاری از مراجع تقلید و فلاسفه بزرگ اشعاری را در رابطه با شخصیت ایشان سروده‌اند.

بیابانی ادامه داد: بسیاری از علما در زمانی که به زیارت ایشان نائل می‌شوند، به احترام ایشان با پای برهنه به زیارت حضرت رفته و وارد حرم می‌شوند. حضرت معصومه(س) از لحاظ علمی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. یکی از روزهایی که امام کاظم(ع) برای انجام کاری رفته بودند، عده‌ای از شیعیان برای پرسیدن مطالب علمی و شرعی به درب منزل حضرت امام کاظم(ع) رفته و حضرت معصومه(س) در غیاب پدر بزرگوارشان به سؤالات ایشان پاسخ می‌دهند. امام کاظم(ع) در راه بازگشت به شهر و دیار خود، با این عده از شیعیان مواجه شدند و پاسخ‌های حضرت معصومه(س) به این افراد را تأیید کردند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حضرت معصومه(س) در زمان حیات خود جلسات متعددی برای آموزش بانوان در حوزه‌های علمی برگزار می‌کردند و شاگردان فراوانی به خدمت ایشان می‌آمدند. شأن و منزلت حضرت معصومه(س) به جز امام رضا(ع) بر دیگر فرزندان امام کاظم(ع) برتری داشته است.

وی اظهار کرد: معصومیت فقط منحصر به 14 معصوم(ع) نیست، بلکه پیامبران و امامان و فرشتگان نیز مقام معصومیت دارند، اما 14 معصوم(ع) علاوه بر معصومیت از گناهان کبیره و صغیره، از ترک اولی نیز پاک و منزه هستند، پس حضرت معصومه(س) نیز در مقام عصمت قرار داشتند.

بیابانی در رابطه با مسئله عدم ازدواج حضرت معصومه(س) نیز بیان کرد: علت ازدواج نکردن ایشان اختناقی بود که از سوی حکومت هارون‌الرشید به وجود آمده بود و کسانی که خواستگاران این امامزاده بزرگوار بودند نیز به دلیل این اختناق شدید جرئت مراجعه و خواستگاری از ایشان را نداشتند. یعنی شرایط زمان آن‌چنان در خفقان بود که هرکسی که با امام کاظم(ع) نسبت داشت، از سوی حکومت هارون‌الرشید مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) به واسطه وجوه علمی نیز در سطح بسیار بالایی قرار داشتند، افزود: امام صادق(ع) در رابطه با حضرت معصومه(س) این‌گونه می‌فرمایند که با شفاعت ایشان همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند. حضرت معصومه(س) علاوه بر دارا بودن عصمت، محدثه نیز بودند و زیارت‌نامه ویژه‌ای نیز از سوی امام رضا(ع) در باب ایشان وارد شده است. شفاعت حضرت نیز بسیار وسیع و جهان‌شمول است و همه اهالی محشر را فرا می‌گیرد.

وی گفت: نام حضرت معصومه(س) در شمار زنان برتر جهان قرار دارد و امام صادق(ع) حتی پیش از تولد امام کاظم(ع) ضمن تبیین جایگاه و قداست قم به جهت دفن پیکر مطهر حضرت معصومه(س) در آن، پاداش زیارت این بانوی مکرمه را ورود به بهشت معرفی می‌فرمایند.

بیابانی تصریح کرد: چنین شخصیتی با این کرامت و بزرگواری و شأن متعالی علمی، بهترین الگو و سرمشق و نمونه برای دختران و بانوان جامعه ماست و امیدوار هستم تا دختران ما با الگو گرفتن از این شخصیت عظیم بتوانند به جایگاه متعالی و سعادت دنیا و آخرت دست پیدا کنند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت بسیار بالای انتخابات پیش رو در روز 28 خردادماه، از تمامی بانوان عزیز ایران اسلامی به ویژه دختران رأی اولی درخواست کرد تا برای نقش‌آفرینی در سرنوشت کشور با شور و شوق و امید در انتخابات شرکت کرده و با حضور در پای صندوق رأی، زمینه را برای حرکت به سمت قله‌های پیشرفت و تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha