کد خبر: 3997388
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰

بازی و اسباب‌بازی هویت‌ساز‌ترین صنعت فرهنگی ایرانیان است

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق گفت: بازی و اسباب بازی هویت‌ساز‌ترین صنعت فرهنگی ایرانیان است و از این طریق می‌‌توان جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان را تقویت کرد.

بازی و اسباب‌بازی هویت‌ساز‌ترین صنعت فرهنگی ایرانیان استپرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به برگزاری رویداد بازی و اسباب بازی که از سوی مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی خراسان شمالی برگزار می‌شود، افزود: اینگونه رویدادها کلید شناسایی و توانمندسازی سرمایه انسانی است و موجب ارتقاء زیست‌بوم صنایع خلاق فرهنگی می‌شود که برای سوق دادن نیروی انسانی به سمت صنایع خلاق باید در تمام استان‌های کشور چنین رویدادهایی برگزار شود.

اشتغالزایی برای 700 هزار نفر در حوزه صنایع خلاق بازی و اسباب‌بازی

وی افزود: هفت هزار و 500 شرکت خلاق و دانش‌بنیان در کشور در حال فعالیت است که از این تعداد ۱۷۰ شرکت در حوزه بازی و اسباب بازی فعالیت می‌کنند و در مجموع برای  ۷۰۰ هزار نفر در این حوزه به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.
کرمی در ادامه با اشاره به اینکه درآمد مالی شرکت‌های خلاق و دانش بنیان ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: گردش مالی در زمینه بازی و اسباب بازی ۳۵۰ میلیون دلار بوده است که عمده محصولات مربوط به حوزه بازی و اسباب‌بازی به‌صورت قاچاق از کشورهایی مانند چین، آلمان، آمریکا و... وارد می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه گردش مالی محصولات بازی و اسباب بازی ساخت ایران ۱۵ میلیون دلار بوده است،  افزود: در سال جاری ۱۰ هزار استارت‌آپ برگزار شده است که برگزاری رویدادهای اینچنینی می‌‌تواند در توسعه و پیشرفته شرکت‌های دانش بنیان و خلاق نقش موثری داشته باشد.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق با اشاره به اینکه گردش مالی صنعت بازی و اسباب بازی ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان است، افزود: زیست‌بوم صنایع خلاق فرهنگی در چند شاخه اصلی فعالیت می‌کند که شاخه بازی، سرگرمی و اسباب‌بازی قابلیت اشتغال‌زایی بسیار بالایی دارند و هویت‌ساز‌ترین صنعت فرهنگی ایرانیان است و از این طریق می‌‌توان جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان را تقویت کرد.

نبود قانون شفاف برای حوزه بازی و اسباب‌بازی از چالش‌های مهم این صنعت

کرمی نبود قانون شفاف برای حوزه بازی و اسباب‌بازی را یکی از چالش‌های مهم این صنعت دانست و ادامه داد: صنف اسباب بازی به تازگی شکل گرفته است و به علت اینکه عمده محصولات اسباب‌بازی از محصول پتروشیمی ساخته می‌شود، محصولات اسباب‌بازی نیز زیرمجموعه صنف پلاستیک قرار گرفته بود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت مجلس برای وضع قوانین مناسب برای فعالان این حوزه، تصریح کرد: با وضع قوانین مناسب و در نظر گرفتن حمایت‌های مالی کافی برای فعالان این حوزه می‌توانیم با تکیه بر شرکت‌های خلاق و دانش بنیان، جهش تولید قابل توجهی داشته باشیم و توسعه این شرکت‌ها را مشاهده کنیم که به‌طور قطع سهم بسزایی در درآمدزایی و اشتغال‌زایی دارند.

لزوم توجه به کیفیت بازی و اسباب‌بازی در تولیدات ملی

وی با تاکید بر اینکه فعالان حوزه بازی، سرگرمی و اسباب بازی باید به کیفیت محصولات توجه بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: کاراکتر‌های ملی که تولید می‌شوند متاسفانه استاندارد نیست و به راحتی قابلیت کپی شدن را دارند و از همین جهت نیاز است که به افزایش کیفیت این محصولات توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری رویدادهای نوآورانه با بیان اینکه برگزاری اینگونه رویدادها موجب بهبود محیط کسب و کار و صیانت از بازار می‌شود، گفت: امیدواریم در مجلس شورای اسلامی که قانون جهش تولید در دستور کار است، سهم شرکت‌های خلاق و دانش بنیان به‌‍خوبی در نظر گرفته شود و ما نیز بتوانیم با کمک شرکت‌های خلاق و دانش بنیان خود، کشور را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنیم.

رویداد ایده‌پردازی بازی‌ و اسباب‌بازی توسط مرکز نوآوری جهاددانشگاهی بجنورد از 24 لغایت 26 شهریورماه 1400 با محورهای بازی و اسباب‌بازی‌های تیمی، بازی و اسباب‌بازی‌های فکری، آموزشی و مهارتی، بازی و اسباب‌بازی با رویکرد آموزش مفاهیم شهروندی و بازی و اسباب‌بازی‌های سنتی، بومی و محلی، بازی و اسباب‌بازی با مفاهیم دینی و زیارتی، بازی و اسباب‌بازی‌های الکترونیکی، بازی و اسباب‌بازی‌های محیطی- اجتماعی و بازی و اسباب‌بازی با مفاهیم دفاع مقدس برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha