صبر، اوج احترام به حکمت خداوند است
کد خبر: 4010965
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

صبر، اوج احترام به حکمت خداوند است

خداوند انسان را هدفمند آفریده است و انسان باید پس از شناخت آن، با تلاش و کوشش در جهت رسیدن به مقصودش حرکت کند. هدف واقعی و حقیقی انسان‌ها رسیدن به قرب الهی بوده و پیروزی واقعی انسان زمانی است که به آن دست یابد.

صبرماهیت زندگی دنیا، میدانی برای تلاش در  حرکت به سوی هدف است و انسان همواره با مشکلات و موانعی همراه می‌شود که آن مشکلات مانع رسیدن به آن هدف است و در صورتی می‌تواند به آن هدف نائل شود و به پیروزی برسد که در برابر مشکلات مقاومت به خرج داده و شکیبا باشد.

از این رو گفته‌اند صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمی هستند، بر اثر صبر نوبت ظفر آید، یعنی صبر، پایداری و مقاومت زمینه‌ساز موفقیت و کامیابی است، صبر و شکیبایی از عوامل مهم موفقیت و کامیابی و پیروزی در زندگی محسوب می‌شود، خواه در زندگی مادی و خواه در زندگی معنوی. در قرآن کریم در آیات فراوانی انبیاء و پیامبران الهی و اولیاء خدا و مؤمنان به صبر و پایداری و استقامت فراخوانده شده‌اند.

در این راستا خبرنگار ایکنا از خراسان شمالی به مصاحبه با صاحب نظران این موضوع پرداخته است که در ادامه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محمد علی سالاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، زهرا یزدان‌پناه روانشناس و مدرس دانشگاه‌های استان و سرهنگ علی پاکدل، معاون عملیات نیروی انتظامی استان را می‌خوانید:

حجت‌الاسلام محمد علی سالاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به سخن امام علی (ع) که فرمودند «بر شما باد صبر، زیرا صبر نسبت به ایمان چون سر است نسبت به بدن، در بدنی که سر نباشد خیری نیست و همچنین در ایمانی که با صبر همراه نباشد» بیان کرد: داشتن صبر و تحمل و تسلط بر رفتار یکی از مهم‌ترین خصایص هر انسان برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی سالاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی

سالاری ادامه داد: از مهم‌ترین سجایای اخلاقی می‌توان به صبر اشاره کرد زیرا در سوره عصر شرط رستگاری را پس از ایمان و عمل صالح، صبر عنوان کرده است، پس صبر نیز جزئی از اعمال صالحه است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جامعه ما کم‌تحملی است، اظهار کرد: در بسیاری از بحث‌های بین زوجین و خانواده‌ها، نداشتن صبر نقش اصلی را ایفا می‌کند به خصوص که در شرایط اقتصادی نامساعدی نیز هستیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: داشتن صبر و تحمل و تسلط بر رفتار یکی از مهم ترین خصایص هر انسان برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت است.

سالاری  در خصوص آستانه تحمل پایین، تصریح کرد: گاهی کم‌صبری یک بیماری است که می‌تواند ناشی از عدم سلامت روان و جسم انسان باشد و راه درمان آن مراجعه به یک روانشناس و یا پزشک است زیرا عقل سالم در بدن سالم است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از راه‌های رسیدن به آرامش و صبر واقعی انتخاب همسری مناسب و هم کفو چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فرهنگی است، تصریح کرد: ملاک‌هایی که در هنگام انتخاب همسر وجود دارد بسیار مهم هستند و عدم توجه به این ملاک‌ها بازخورد منفی خواهد داشت.

وی سنگ بنای اجتماع را خانواده دانست و اظهار کرد: هرگونه رفتار در خانواده موجب باز خورد آن در اجتماع خواهد بود و بهترین خانواده کسانی هستند که به سبک اسلام پیش خواهند رفت.

سالاری همچنین تاثیر دوست بر رفتار انسان را بسیار مهم دانست و بیان کرد: دوست هر انسان باید شخصی باشد که بتواند از دوستش محافظت کند و او را از آسیب‌های اجتماع دور نگه دارد بنابراین انتخاب یک دوست خوب بسیار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در پایان با اشاره به صبر و آستانه تحمل بالای مقام معظم رهبری در سال 88، اظهار کرد: واژه صبر در همه موارد مانند اقتصاد، سیاست، خانواده، اجتماع و... صدق می کند. در رابطه با سیاست می‌توان به صبر مقام معظم رهبری در سال 88 اشاره کرد، ایشان با صبر خود موجب آگاهی بخشی به مردم ایران شدند و مردم را به راه راست هدایت کردند.

پذیرش مشکلات زندگی موجب افزایش صبر می‌شود

زهرا یزدانپناه، روانشناس و استاد دانشگاه‌های استان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با بیان اینکه صبر به معنای پایداری در برابر عوامل بازدارنده‌ای است که موجب می‌شوند تا به سمت هدف خود حرکت نکنیم، تصریح کرد: روانشناسان صبر را به میزان تاب‌آوری هر فرد تشبیه می‌کنند و مقیاس صبوری هر فرد را بر اساس تاب‌آوری آن فرد  در برابر مشکلات میسنجند.

وی با اشاره به آیه 5 از سوره معارج «فصبر صبرا جزیلا» که پیامبر گرامی اسلام انسان را به صبری نیکو دعوت می‌کنند، بیان کرد: تاب آوری یکی از 23 مهارتی است که باید از کودکی در فرد تقویت شود، اما اگر این ویژگی در فرد تقویت نشده بود با تمرین صبر می‌توان تاب آوری خود را بالا ببریم.

زهرا یزدانپناه، روانشناس و استاد دانشگاه‌های خراسان شمالی

یزدانپناه با بیان اینکه تاب‌آوری و صبر کاملا اکتسابی است و برای افزایش صبر تمرین‌های مختلفی انجام می‌شود، ادامه داد: تمرین صبر، پذیرش، حواس پرتی و نوشتن از جمله راه‌های افزایش صبر است که پذیرش به معنای این است که باید مشکلات خود را بپذیریم، پذیرش سبب افزایش آستانه تحمل انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی که خشم ما را فرا گرفته و عصبانی هستیم باید به کارهایی روی بیاوریم که برای ما آرامش بخش است مانند گوش دادن به یک موسیقی انجام سرگرمی و بازی‌های آرامش بخش که این گزینه مربوط به تمرین صبر است، تصریح کرد: هنگامی که با خشم خود رو به رو می‌شویم خود را به انجام کارهای دیگر مشغول کنیم به عنوان مثال به انجام کارهایی چون یوگا بپردازیم که این موضوع نیز به حواس پرتی مربوط می‌شود.

یزدانپناه با اشاره به اینکه نوشتن یکی دیگر از راه‌های افزایش صبر است، تأکید کرد: نوشتن عامل بی‌صبری و یا خشم و همچنین نوشتن اهداف و مشکلاتی که قابل حل و غیر قابل حل هستند، می‌تواند کمک به‌سزایی در کاهش استرس، خشم و افزایش تاب‌آوری داشته باشد زیرا این کار یک نوع تخلیه روانی است.

این روانشناس یکی از راه‌های کنترل صبر را تمرین مهربانی و 10 بار تنفس عمیق دانست و گفت: زمانی که در موقعیتی قرار گرفتیم که آستانه صبر ما به شدت کاهش پیدا کرد، 10 بار تنفس عمیق و راه رفتن و تمرکز بر روی اهداف می‌تواند راه حل افزایش آستانه صبر باشد.

یزدانپناه ادامه داد: تمرین روزانه تا 21 روز و تمرین شکر‌گزاری موجب می‌شود که فرد دید مثبتی به زندگی در ناخودآگاه خود ثبت کند و صبر خود را افزایش دهد.

وی تاثیر فردی و اجتماعی خشم بر انسان را بالا رفتن فشار خون، ضربان قلب و کاهش و افزایش ترشح برخی هورمون‌ها در بدن بیان کرد و گفت: چالش‌های زندگی برخی از زوجین نیز به علت عدم کنترل خشم و عصبانیت و تاب‌آوری پایین است. همچنین خشونت و عصبانیت در جامعه بسیار تاثیرگذار است به خصوص برای قشر کودک و خردسال جامعه.

یزدانپناه علل افزایش بی‌صبری در جامعه را آموزش ندادن به کودکان از سنین پایین دانست و تصریح کرد: در جامعه کنونی ما فرزند سالاری بسیار زیاد شده که این کار هم به جامعه و هم به خود فرد آسیب رسانده است.

وی افزود: در مدارس ما فقط به نمرات دانش آموزان توجه می‌شود و هیچ فعالیتی مبنی بر افزایش صبر کودکان صورت نگرفته است.

این روانشناس در پایان وجود استرس را برای هر انسانی لازم دانست و بیان کرد: استرس و اضطراب موجب حرکت به سمت اهداف انسان خواهد شد اما بالا بودن بیش از حد استرس نیز مناسب نیست و موجب وارد شدن فشار روانی به فرد می‌شود و پرخاشگری را افزایش می‌دهد.

افزایش پرونده‌های نزاع و درگیری در خراسان شمالی

سرهنگ علی پاکدل، معاون عملیات نیروی انتظامی استان نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با بیان اینکه متاسفانه آمار پرونده های نزاع و درگیری در استان در سال های اخیر رو به رشد بوده است، اضافه کرد: در سال جاری آمار نزاع و درگیری در استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته شش درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته آمار بالای پرونده‌های نزاع در خراسان شمالی این استان را در رده شش استان کشور قرار داد اما امسال این جایگاه دو پله تغییر یافته و به جایگاه چهارم رسیده است.

پاکدل اضافه کرد: نیمه نخست امسال پنج هزار و ۷۱۰ فقره پرونده با موضوع نزاع و درگیری در استان ثبت شده است که این رقم در نیمه نخست سال گذشته پنج هزار و ۴۰۷ فقره پرونده بوده است. از مردم انتظار می‌رود آستانه تحمل خود را بالا ببرند تا مشکلات در این زمینه کاسته شود.

انتهای پیام
captcha