ظرفیت گروه‌های جهادی ناشناخته مانده/ لزوم بهره‌مندی از تجربه ۲۱ سال محرومیت‌زدایی
کد خبر: 4014857
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
دبیر مجمع مرکزی جهادگران:

ظرفیت گروه‌های جهادی ناشناخته مانده/ لزوم بهره‌مندی از تجربه ۲۱ سال محرومیت‌زدایی

دبیر مجمع مرکزی جهادگران کشور با بیان اینکه حاکمیت هنوز ظرفیت گروه‌های جهادی را نشناخته است گفت: بسیج سازندگی تجربه 21 سال محرومیت‌زدایی موفق را دارد و می‌تواند دولت را در زمینه چگونگی خدمت‌رسانی به محرومان و بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی یاری کند.

بسیج سازندگی؛ نهادی غیر سیاسی و مردمی / حاکمیت ظرفیت گروه‌های جهادی را بشناسدضرغام پرنیان، دبیر مجمع مرکزی جهادگران کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا، اظهار کرد: مجمع جهادگران کشور در یک فرایند انتخاباتی بین گروه‌های جهادی در سه سطح شهرستان، استان و کشور تشکیل می‌شود. این مجمع مردمی است و در کنار بسیج سازندگی فعالیت می‌کند. بسیج سازندگی طبق وظیفه خود که از سوی مقام معظم رهبری در سال 1379 ابلاغ شد و مأموریت بسترسازی برای فعالیت گروه‌های جهادی را برعهده گرفت، نقش پشتیبانی از این گروه‌ها را عهده‌دار است. این مجمع در دو حوزه سیاست‌گذاری و مطالبه‌گری درون‌سازمانی و برون‌سازمانی فعالیت می‌کند و نیز در راستای توانمندسازی و کیفی‌سازی گروه‌های جهادی و ارتباط و تبادل نظر بین گروه‌ها گام برمی‌دارد. مجمع جهادگران بزرگترین شبکه متصل به هم در حوزه جهادی در کشور محسوب می‌شود و نماینده بیش از 42 هزار گروه جهادی ثبت‌شده در سامانه اطلس بسیج سازندگی است و با رأی این گروه‌ها انتخاب می‌شود.

وی درباره مشکلات اساسی گروه‌های جهادی اظهار کرد: گروه‌های جهادی برآمده از دل مردم‌ هستند و تأثیر آن‌ها در جامعه برای همگان مشخص است و در سوانح مختلف طبیعی همچون سیل و زلزله و نیز در دوران شیوع کرونا و اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای گذاشتند. یکی از مشکلاتمان این است که حاکمیت هنوز ظرفیت این نیروی انسانی آماده به کار و پرتلاش را نشناخته است.

وی ادامه داد: برای مثال در ستاد بحران، گروه‌های جهادی بیشترین نقش و اثر را دارند اما در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی ستاد بحران هیچ جایگاهی ندارد. مشکل دیگر ما پشتیبانی نکردن سیستم اجرایی کشور است. البته دولت جدید درصدد پشتیبانی از گروه‌های جهادی است. سیستم اجرایی کشور باید گروه‌های جهادی را به عنوان یک سرمایه بزرگ و انقلابی کشور و نیز به منزله بازوان خود بداند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند و نیز گروه‌های جهادی حدود ۲۰ سال است که در همین راستا فعالیت می‌کنند. زمانی که گروه‌های جهادی منبع آبی را در یک روستا راه‌اندازی می‌کنند، باری را از دوش دولت برمی‌دارند. حاکمیت باید از این ظرفیت برای خدمت به مناطق محروم و حاشیه شهرها استفاده کند. یکی از اهداف مهم گروه‌های جهادی، تربیت نیروهای هم‌تراز انقلابی است، زیرا جوانانی که از نزدیک با شرایط دشوار و مشکلات مردم آشنا می‌شوند، چنانچه در آینده به مسئولیتی دست یابند، به فکر مردم محروم خواهند بود.

پرنیان تصریح کرد: در حال حاضر درباره احیای سازندگی حرف‌های جدی با دولت داریم و اعلام آمادگی کرده‌ایم که تمام ظرفیتمان را برای کمک به مناطق محروم در اختیار دولت قرار خواهیم داد. البته رنگ و لعاب سیاسی معنایی نخواهد داشت و با تمامی دولت‌ها همکاری می‌کنیم. آنچه گروه‌های جهادی را دلگرم می‌کند، نگاه محرومیت‌زدا و دغدغه‌ رئیس‌جمهور در مورد مناطق محروم است. آمادگی داریم که در عرصه‌های مختلف همچون اشتغال‌زایی، عمرانی و فرهنگی برای خدمت‌رسانی به مردم در کنار دولت باشیم.

دبیر مجمع مرکزی جهادگران کشور در مورد طرح احیای جهاد سازندگی بیان کرد: سخن ما با دولت این است که به اندازه کافی ساختار در کشور وجود دارد و مسئله مهم تقویت آنهاست. گروه‌های جهادی مردمی‌اند و بعید است که سیستم دولتی بتواند آنها را هدایت کند. بسیج سازندگی نهادی غیرسیاسی و در خدمت مردم است. مجمع جهادگران نیز که از دل بسیج سازندگی به وجود آمده است، ماهیتی مردمی دارد. توقع ما از دولت این است که برای یاری بسیج سازندگی و حمایت از گروه‌های جهادی، معاونت توسعه روستایی خود را تقویت و تفکر جهادی را در مدیران نهادینه کند.

وی در پایان گفت: یکی از کارهای جدی که دولت باید پیگیری کند، پوست‌اندازی جدی در سیستم اداری کشور و رده‌های مختلف است. متأسفانه بسیاری از مدیران اراده پاسخ‌گویی به مردم را ندارند و این مسئله باید حل شود، زیرا فرهنگ جهاد در جامعه وجود دارد. زمانی که جهاد سازندگی انحلال پیدا کرد، فرهنگ خودجوش مردمی به میان آمد. بسیج سازندگی تجربه 21 سال محرومیت‌زدایی موفق را دارد و می‌تواند دولت را در زمینه چگونگی خدمت‌رسانی به محرومان و بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی یاری کند.

انتهای پیام
captcha