عراق شاهد تشنج یا تفاهم سیاسی خواهد بود؟
کد خبر: 4017584
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

عراق شاهد تشنج یا تفاهم سیاسی خواهد بود؟

شخصیت‌های عراقی به دنبال اعلام نتایج انتخابات عراق از پیش بینی‌های خود برای مرحله پیش رو و احتمال پیچیده‌تر شدن شرایط و طول کشیدن روند تشکیل دولت و پارلمان جدید یا لغو انتخابات می‌گویند.

عراق شاهد تشنج یا تفاهم سیاسی خواهد بود؟/آماده

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، کمیسیاریای عالی انتخابات عراق شامگاه سه‌شنبه سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و با وجود اعتراضات گسترده به نتایج اولیه انتخابات فهرست نهایی نامزدهای پیروز شده در انتخابات پارلمانی عراق را اعلام کرد که با همان نتایج اعلام شده اولیه تفاوت قابل توجهی نداشت.

در همین حال کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به الاطار التنسیقی(چارچوب هماهنگی) ساعاتی پس از اعلام نتایج تأکید کرد که نتایج انتخابات را قبول ندارند و خواستار ابطال آن است؛ به گفته این کمیته در نتایج آراء، تقلب و دستکاری زیادی صورت گرفته و همین مسئله باعث شده است که نتایج را نپذیریم و به دادگاه فدرال شکایت کنیم تا این انتخابات لغو شود.

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است.

در این خصوص «هانی عاشور» تحلیلگر سیاسی عراق گفت: این برای نخستین بار است که اعلام نتایج انتخابات 50 روز به تعویق افتاد، بر خلاف دوره‌های قبل که از 20 روز تجاوز نمی‌کرد و در این مدت هیچ افق گفت‌وگویی میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی و حتی بین گروه‌های کرد و گروه‌های سنی گشوده نشده است.
وی افزود: اگر اوضاع به همین منوال بماند صحنه سیاسی پیچیده‌تر از قبل می‌شود و چه بسا تشکیل دولت و تشکیل پارلمان جدید به سال آتی موکول شود.

عاشور گفت: فکر می‌کنم قوه قضائیه و دادگاه فدرال به گزارش شرکت آلمانی که گفته بود دستگاه‌های شمارش آرا دقیق نبوده است، تکیه کنند.
او شرایط کنونی را آخرین فرصت برای گفت‌وگو میان فراکسیون‌های سیاسی خواند و گفت: ما گفت‌وگوهای بسیار دشواری پیش رو خواهیم داشت، اما به راه حلی منجر خواهد شد.
عاشور گفت: اگر جریان صدر بخواهد به حزب دموکرات کردستان یا ائتلاف سنی تقدم برای تشکیل حکومت اتکا کند، چون آنها روی هم 110 کرسی دارند، برای تشکیل کابینه کافی نیست، اما اگر موضوع تشکیل اپوزیسیون مطرح شود که در این صورت اپوزیسیون حق رأی‌دهی به برنامه‌های دولت را ندارند.
او گفت: ایده انتخابات آتی می‌تواند دوباره مطرح شود به خصوص که هیچ تفاهم سیاسی وجود ندارد، یعنی تفاهمی برای ساختن کشور مطرح نیست؛ بلکه تفاهم برای ایجاد منافع فراکسیون‌های سیاسی است.

رحیم العبودی، یکی از مقامات ارشد جریان حکمت ملی عراق نیز گفت کمیساریای انتخابات برخورد دقیق و واقعی با شکایت‌های ارائه شده از سوی فراکسیون‌های سیاسی نداشت و در واقع سلیقه‌ای با نتایج انتخابات برخورد کرد.
او با بیان اینکه سردرگمی کمیته قضایی در کمیساریای عالی که از برخی تصمیم‌های خود عقب‌نشینی کرده بود؛ کامل روشن است، گفت: نتایج انتخابات از قبل آماده شده بود.
العبودی هشدار داد در صورتی که نتایج مثل قبل باقی بماند، احتمال تنش و تشنج سیاسی بیش‌تر در مخالفت با نتایج نهایی انتخابات که مطابق با نتایج اولیه است، وجود دارد.

در همین حال مسئولین ائتلاف دولة القانون به ریاست نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق موضع خود را در خصوص اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق اعلام کرد.

بهاء‌الدین النوری، سخنگوی ائتلاف در اظهارات تلویزیونی گفت: شکایت‌ها به نتایج انتخابات تغییر بزرگی در نتایج اولیه اعلام شده، ایجاد نکرد.

وی افزود: ائتلاف دولت قانون از جمله کسانی بود که به نتایج انتخابات اعتراض کرد، اما امروز پس از اعلام نهایی نتایج، به تصمیمات قوه قضائیه احترام می‌گذاریم.

النوری تأکید کرد: ائتلاف دولة القانون به دلیل مشکلاتی که در روند برگزاری انتخابات سراسری عراق وجود دارد، مورد ناعدالتی بزرگی قرار گرفت.

سخنگوی ائتلاف افزود: کمیته‌هایی از سوی چارچوب هماهنگی برای مذاکره با دیگر فراکسیون‌های پیروز در انتخابات تشکیل خواهد شد زیرا چارچوب هماهنگی از نظر تعداد نمایندگان فراکسیون بزرگ‌تر محسوب می‌شود و درهای گفت‌وگو برای همه فراکسیون‌های سیاسی باز است.

النوری تأکید کرد: نخست‌وزیر دولت آتی از چارچوب هماهنگی خواهد بود.

در همین حال عمران الکرکوشی، عضو ائتلاف دوله القانون نیز پیش‌بینی کرد با اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق سطوح جدیدی از بحران فعلی بروز پیدا کند.

الکرکوشی گفت: از همان لحظه نخست پیش‌بینی می‌شد که تغییراتی اساسی در خصوص بازشماری آرای نتایج انتخابات وجود ندارد، به خصوص که فرآیند انتخابات به طور کلی با ملاحظاتی همراه بود و موضع گروه‌های سیاسی معارض به نتیجه انتخابات، اخلاقی بود.

وی افزود: با این نتایج اعلام شده عراق در درون بحران باقی خواهد ماند و سطوح جدیدی از بحران طی روزهای آتی روشن می‌شود.
الکرکوشی با بیان اینکه شرایط عراق مستلزم مشارکت همه طیف‌های سیاسی است، گفت: باید همه گروه‌های سیاسی با یکدیگر متحد شوند و گزینه تحریم از سوی طرف‌های مخالف برای مرحله آتی مطرح نیست اگرچه هر احتمالی وجود دارد.
این عضو ائتلاف دولة القانون در عین حال گفت که در داخل چارچوب هماهنگی تفاهم‌هایی برای حفظ ثبات کشور صورت خواهد گرفت و هنوز بر سر نام نخست‌وزیر آتی توافقی صورت نگرفته است.

انتخابات پارلمانی در ۱۸ مهر ماه برگزار شد و پس از اعلام نتایج بسیاری از گروه‌های سیاسی معتقد به تقلب گسترده بودند تا جایی که در ورودی‌های منطقه سبز تحصن و درگیری رخ داد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به این نتایج داشت.

کمیساریای انتخابات عراق دو هفته پیش، در پاسخ به حدود ۱۴۰۰ درخواست تجدیدنظر از سوی نامزدها و جناح‌های سیاسی، بازشماری آرای ۲۰۰۰ حوزه انتخاباتی را آغاز و چندی پیش اعلام کرد که شمارش دستی آراء تمامی حوزه‌ها پایان یافته و تطابق کامل با نتایج الکترونیکی آراء دارد، یعنی هیچ تقلبی صورت نگرفته است. 

انتهای پیام
captcha