سندی برای واکسن‌گریزی امیکرون وجود ندارد
کد خبر: 4017651
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴
مینو محرز:

سندی برای واکسن‌گریزی امیکرون وجود ندارد

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه مردم نباید از سویه جدید کرونا وحشت داشته باشند، بر لزوم رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم تأکید کرد و گفت: هنوز سندی از تأثیر نداشتن واکسن بر سویه جدید کرونا وجود ندارد.

مردم از سویه جدید کرونا وحشت نکنند / لزوم رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتیمینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با وضعیت سویه جدید بیماری کرونا در جهان که از آفریقا شیوع پیدا کرده و در حال انتشار در سراسر جهان است، اظهار کرد: متخصصان بنام ویروس‌ها و بیماری‌های عفونی در دنیا در رابطه با سویه جدید این بیماری اذعان کرده‌اند که باید مطالعات بسیار بیشتری در این زمینه انجام شود تا بتوان نظرات مشخص‌ و قطعی‌تری در رابطه با چگونگی عملکرد و میزان شدت این سویه ارائه کرد.

محرز ادامه داد: این متخصصان و صاحب‌نظران بحث‌ها و واکنش‌های مطرح شده در رابطه با این سویه که از سوی WHO (سازمان جهامی بهداشت) عنوان و پخش شده را خیلی داغ نکرده و این‌گونه بیان نمی‌کنند، چراکه هنوز در انتظار مطالعات و پژوهش‌های بیشتر در این زمینه هستند.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه این سویه جهش جدیدی است که مانند جهش‌های قبلی کرونا در جهان شیوع پیدا کرده، گفت: اینکه گفته می‌شود واکسیناسیون در مورد این سویه تأثیرگذار نیست، حرف درستی نبوده و واکسیناسیون باید همچنان ادامه داشته باشد؛ هنوز هیچ مطلبی در رابطه با این سویه ثابت نشده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بهترین واکسن، اولین واکسنی است که در دسترس مردم قرار دارد، تصریح کرد: آن‌گونه که در رابطه با این سویه در جهان سر و صدا شده و همگان را نگران کرده، هنوز مراجع علمی معتبر دنیا واکنشی نشان نداده‌اند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه اظهار کرد: بهترین مراقبت در رابطه با سویه جدید بیماری کرونا و نیز تمامی جهش‌های مختلف این بیماری، چه با واکسن و چه بدون واکسن، فقط ماسک زدن، فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی شست‌وشوی دستان است.

محرز در رابطه با شدت این بیماری نیز با اشاره به اینکه زمانی که ویروس جهش پیدا می‌کند، طبیعتاً تفاوت‌هایی با سویه‌های پیشین دارد، بیان کرد: ویروس دلتا نیز زمانی که شیوع پیدا کرد، شدت سرایت و شدت بیماری بیشتری نسبت به سویه‌های دیگر داشت. البته در رابطه با جهش جدید کرونا هنوز نمی‌توان به صورت دقیق اظهار نظر کرد؛ چراکه از لحاظ علمی آن‌گونه که باید و شاید بر روی آن کار نشده است.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه احتمال وجود این سویه در ایران نیز وجود دارد، ‌تصریح کرد: از مردم درخواست می‌کنم که حتما ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. همچنین، از مسئولان نیز تقاضای سخت‌گیری شدید به ویژه در اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی همچون متروها و اتوبوس‌ها و ... را دارم تا چنانچه فردی مقررات را رعایت نکرد، اجازه ورود ایشان به این اماکن داده نشود.

وی با بیان اینکه امروز چنانچه فردی از ماسک استفاده نمی‌کند، به خود و بقیه مردم جفا و خیانت می‌کند، بیان کرد: چنانچه مردم رعایت کرده و مقررات را جدی بگیرند، فعلاً نگرانی زیادی در رابطه با سویه جدید وجود ندارد؛ چراکه هنوز پژوهش و مطالعات دقیقی روی آن صورت نگرفته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه واکسن‌های ایرانی نیز به خوبی در رابطه با این بیماری پاسخ داده‌اند، اظهار کرد: تمامی مراجع علمی دنیا در رابطه با سویه جدید کرونا به دنبال تحقیق و پژوهش هستند تا بتوانند نظر دقیق خود را در این باره اعلام کنند. بنابراین، مردم نباید به هیچ وجه از این سویه جدید وحشت کرده و نگران باشند و می‌توانند با رعایت بیشتر مقررات بهداشتی در این زمینه نسبت به گذشته، خود را از معرض این بیماری دور نگه دارند.

انتهای پیام
captcha