امیکرون و کورسوهای امیدی که خاموش می‌کند
کد خبر: 4017696
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
بر خط جامعه

امیکرون و کورسوهای امیدی که خاموش می‌کند

طی روزهای گذشته خبر از سرگیری زیارت عتبات و سوریه و کاهش مرگ‌های کرونایی نور امیدی را در دل زائران ایجاد کرد اما با وجود سویه جدید کرونا موجی از نگرانی در میان مردم ایجاد شده است.

جمعه///جای خالی رعایت اخلاق در شهر و اختتامیه پانزدهمین آئین «نوگلان حسینی»به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اقدام به انتشار اخبار مهمی همچون روحانیون و مداحان آموزش دیده کاروان‌های زیارتی را همراهی می‌کنند، تولیدکنندگان محصولات حجاب در یک قدمی شکست، برگزاری اولین جمع سپاری پژوهشی در حوزه تربیتی، برگزاری نخستین همایش ملی «تربیت در زیست بوم جدید»، جای خالی رعایت اخلاق در شهر، برگزاری آئین اختتامیه پانزدهمین آیین «نوگلان حسینی»، برپایی کرسی علمی ـ ترویجی «مبانی نظری و اصول عملی مصرف‌گرایی(قناعت) و تأثیر آن در تحکیم خانواده»، واقعیت‌هایی از ایدز که نمی‌دانیم، تکرار سفرهای زیارتی به شناخت معرفتی منجر می‌شود؟، کتاب «جنگ روایت‌ها» منتشر شد، نمونه ابتلا به امیکرون در ایران مشاهده نشده است، امیکرون در ایران؛ از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم و ... کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روحانیون و مداحان آموزش دیده کاروان‌های زیارتی را همراهی می‌کنند

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه از همراهی روحانیون و مداحان آموزش دیده با کاروان‌های زیارتی عتبات و سوریه خبر داد و گفت: در حرم‌های مطهر نیز در سه نوبت صبح، ظهر و شب برنامه سخنرانی با حضور روحانیون ایرانی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی اخویان، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به آغاز سفرهای کاروان‌های حج و زیارت به عتبات عالیات تصریح کرد: همراه با کاروان‌های عتبات عالیات روحانی و در برخی مواقع مداح حضور خواهد داشت.

وی اعلام کرد: روحانیون کاروان‌های عتبات دوره‌های بدو خدمت، تکمیلی و بازآموزی را طی کرده و برای سفر عتبات عالیات آماده هستند. دوره آموزشی روایتگری نیز برای روحانیونی که قرار است به عنوان راوی عازم عتبات شوند برگزار شده است.

جمعه///جای خالی رعایت اخلاق در شهر و اختتامیه پانزدهمین آئین «نوگلان حسینی»

تولیدکنندگان محصولات حجاب در یک قدمی شکست

پس از حدود یک ماه فعالیت «نمایشگاه دائمی عفاف، حجاب، پوشاک و لوازم خانگی ایرانی و اسلامی» به عنوان اولین سکوی فروش دائم محصولات عفاف و حجاب کشور، با هدف بررسی روند افتتاح این نمایشگاه و مشکلات و آسیب‌هایی که تولید‌کنندگان محصولات حجاب در کشور دارند، ایکنا با اسدالله سلیمانی، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب به گفت‌وگو نشست.

سلیمانی در این گفت‌وگو ابتدا به نقد عملکرد اصناف در حوزه تولید و عرضه محصولات حجاب پرداخت و گفت: پس از انقلاب باید روی مسئله پوشش کار می‌شد، اما اقداماتی که صورت گرفت سلبی بود و فقط مطرح می‌شد که چه چیزهایی نپوشید ولی برنامه درستی برای اینکه چه بپوشیم وجود نداشت.

وی وزارت صمت و زیرمجموعه‌های آن مثل اصناف را مسئول ارائه پوشاک مناسب و ساماندهی حوزه پوشش دانست و گفت: اگر در حوزه پوشش‌های مناسب برای مردان و زنان کار کرده بودیم،‌ امروز شاهد شرایط نابسامان موجود در حوزه حجاب نبودیم.

سلیمانی این سؤال را مطرح کرد که آیا اکنون در بازار ما لباس مناسب برای بانوانی که از پوشش چادر یا چادرهای عبایی استفاده می‌کنند، بانوانی که دوست دارند با پوشش مانتو حجاب خود را حفظ کنند و یا حتی بانوانی که به حجاب اعتقادی ندارند اما دوست دارند به نحوی پوشیدگی مناسب را در جامعه داشته باشند، وجود دارد؟ و افزود: در اثر کم‌کاری صنوف و کسانی که باید ذائقه‌سازی می‌کردند، پوشش نامناسب کنونی عادی‌انگاری شده است.

برگزاری اولین جمع سپاری پژوهشی در حوزه تربیتی

معاونت تعلیم و تربیت بسیج با همکاری اندیشکده مرآت، اولین جمع‌سپاری پژوهشی را با موضوعات؛ «الگوها و فرایندهای رفتارسازی در گروه تربیتی»، «وضعیت‌سنجی صالحین در جغرافیای بومی»، «بررسی میانی و اصولی حاکم بر نظام تربیتی صالحین» و بیش از ۱۰۰ موضوع کاربردی و توسعه‌ای دیگر برگزار می‌کند.

مخاطبان این جمع‌سپاری استادیاران، سرمربیان و سایر ارکان مدیران تعلیم و تربیت صالحین، طلاب سطوح عالی حوزه علمیه و دانشجویان رشته علوم تربیتی هستند که در صورت تمایل به شرکت در این جمع‌سپاری پژوهشی می‌توانند با شماره ۰۹۳۵۴۱۳۲۸۰۸ تماس گیرند.

مهلت ثبت‌نام در این جمع‌سپاری پژوهشی که به مناسبت هفته بسیج برگزار می‌شود، تا ۲۰ آذرماه اعلام شده است.

برگزاری نخستین همایش ملی «تربیت در زیست بوم جدید»

نخستین همایش ملی «تربیت در زیست بوم جدید» ۱۹ اسفند سال جاری، با همکاری اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و با مشارکت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می‌شود.

همایش تربیت در زیست بوم جدید با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اثربخش تربیتی در زیست بوم جدید، واکاوی نیازها و انتظارات تربیتی در زیست بوم جدید، بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای تربیتی و جلب مشارکت کارکنان، اولیاء و دانش آموزان در فعالیت‌های تربیتی برگزار می‌شود.

این همایش در محورهای «برنامه‌ریزی تربیتی در زیست‌بوم جدید»، «فرصت‌ها و تهدیدهای تربیتی در فضای مجازی»، «نیازها و انتظارات تربیتی»، «جهانی شدن و تربیت دانش آموز»، «آینده‌پژوهی تربیت» و «شیوه‌های نقش‌آفرینی مؤثر تربیتی در مدرسه» برگزار می‌شود.

جمعه///جای خالی رعایت اخلاق در شهر و اختتامیه پانزدهمین آئین «نوگلان حسینی»

جای خالی رعایت اخلاق در شهر

ایکنا طی هفته گذشته به گفت‌وگو در مورد بررسی کالبدی شهر ایرانی ـ اسلامی و نیز سیمای شهری تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران و نایب‌رئیس کمیسیون معماری و حمل و نقل این شورا، پرداخت که خوانش بخشی از آن خالی از لطف نیست.

امروزه شهرهای ایران اسلامی به ویژه تهران ممکن است از نظر کمّی از وجوه مختلفی همچون نماز جمعه، مساجد، مدارس اسلامی، دانشگاه‌ها، مراکز دینی، حوزه‌های علمیه و مراسم مذهبی در ایام مختلف سال برخوردار باشند و در این زمینه نمره قابل قبولی دریافت می‌کنیم، اما بحث ما کیفیت است و در موضوعات اخلاقی حاصل این مراسم و مراکز مذهبی و تربیت‌هایی که در اماکن علمی و دانشگاهی صورت می‌گیرد چقدر است. متأسفانه با ضعف‌ مواجه هستیم و نمره قابل قبولی دریافت نمی‌کنیم. پس با نگاه آرمان‌شهر اسلامی، که در ذهن پیامبر اکرم(ص) بود، فاصله بسیاری داریم. اکنون در حال حرکت به سمت این نگاه هستیم و تمامی مسئولان در تلاش هستند که علی‌رغم اُفت و خیزهای فراوان به سمت ایجاد شهر اخلاقی و اسلامی حرکت کنند. باید اذعان کرد که جامعه از زوایای مختلف به ویژه اخلاقیات دچار تزلزل شده است؛ چراکه جامعه همانند احوالات درونی انسانی به ویژه احوالات معنوی گاه شرایط خوبی دارد و گاهی در موقعیت مناسبی قرار ندارد.

برگزاری آئین اختتامیه پانزدهمین آیین «نوگلان حسینی»

آیین اختتامیه پانزدهمین آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» همراه با معرفی نفرات برگزیده این رویداد ملی ۱۰ آذرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار ‌شد.

پانزدهمین آئین «نوگلان حسینی» با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر مداحی و روضه‌خوانی از بین نوجوانان سراسر کشور به همت فرهنگسرای اندیشه، با همراهی شبکه قرآن و با مشارکت سازمان دانش‌آموزی شهر تهران، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، خانه مداحان، اتحادیه انجمن دانش‌آموزی و بسیج مداحان برگزار شد.

مراسم اختتامیه پانزدهمین آئین «نوگلان حسینی» با حضور مسئولان و چهره‌های فرهنگی مانند حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور، عباس باستانی، رئیس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران، یوسف ارجونی، رئیس بسیج مداحان و هیئت‌های مذهبی کشور و استادانی نظیر آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، محمدرضا سنگری، محمدحسین رجبی دوانی، سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، اسماعیل امینی، شاعر و نویسنده، محمدعلی صمیمی، رئیس اتحادیه دانش‌آموزی شهر تهران، سردار مرتضی طلایی، امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی، منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن و سعید بیابانکی شاعر برگزار ‌شد.

مبانی نظری و اصول عملی مصرف‌گرایی(قناعت) و تأثیر آن در تحکیم خانواده

کرسی علمی ـ ترویجی «مبانی نظری و اصول عملی مصرف‌گرایی(قناعت) و تأثیر آن در تحکیم خانواده» از مجموعه نشست‌های تحکیم خانواده گروه روان‌شناسی مؤسسه شناخت، روز دوشنبه هشتم آذر‌ماه با ارائه حجت‌الاسلام عبدالوحید داودی، مدیرگروه روان‌شناسی مؤسسه شناخت برگزار شد.

در این نشست مجازی، حجت‌الاسلام عبدالوحید داودی به تشریح پژوهشی که در حوزه قناعت صورت گرفته است، پرداخت و گفت: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری از دهه ۸۰ بر روی آن تأکید و در نام‌‌گذاری سال‌ها به آن توجه زیاد داشتند، مباحث اقتصادی و مباحث مربوط به مصرف و قناعت بود.

وی ادامه داد: بر اساس سلسله پژوهش‌هایی که مؤسسه شناخت در حوزه تحکیم خانواده انجام داد، ۳۲ مؤلفه را برای تحکیم خانواده به دست آوردیم و بر مبنای هر کدام از این مؤلفه‌ها، بسته‌های آموزشی تهیه و ارائه شده که یکی از مباحث مؤثر بر تحکیم خانواده مبحث قناعت است.

جمعه///جای خالی رعایت اخلاق در شهر و اختتامیه پانزدهمین آئین «نوگلان حسینی»

واقعیت‌هایی از ایدز که نمی‌دانیم

مدیرعامل انجمن احیای ارزش‌ها ضمن انتقاد از وجود تابوها و سانسورهای مرتبط با پیشگیری از انتقال ویروس HIV، گفت: با مصرف دارو، کاهش بار ویروس در بدن و عدم انتقال از فردی به فرد دیگر امکان‌پذیر شده است.

الهه شعبانی، مدیرعامل انجمن احیای ارزش‌ها که سال‌هاست در حوزه حمایت و کمک به افراد HIV+ و مبتلایان به ایدز فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا، ابتدا به تشریح تفاوت ویروس HIV و بیماری ایدز پرداخت و گفت: رسانه‌ها و مردم باید به این تفاوت توجه داشته باشند که بیماری ایدز آخرین مرحله ورود ویروس HIV به بدن است و بسیاری از افرادی که ویروس HIV وارد بدن آنها می‌شود با مراقبت‌های لازم به مرحله بیماری ایدز نمی‌رسند.

وی تصریح کرد: افرادی که ویروس HIV در بدن آنها به موقع تشخیص و درمان آنها شروع شده و دارو مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آنها کارایی خود را دارد و به مرحله بیماری ایدز نخواهند رسید اما کسانی که وارد چرخه درمان نمی‌شوند سیستم ایمنی بدن آنها به حدی ضعیف می‌شود که هر میکروب، عفونت و باکتری فرصت طلبی وارد بدن آنها شود باعث بیماری شدید آنها شده و حتی یک بریدگی ساده می‌تواند فرد را تا پای مرگ پیش ببرد.

تکرار سفرهای زیارتی به شناخت معرفتی منجر می‌شود؟

پس از سال‌ها حسرت مردم ایران برای زیارت عتبات عراق، امکان زیارت عتبات با سرنگونی رژیم بعثی فراهم شد. این امکان با برگزاری مراسم اربعین حسینی گسترده‌تر و موجب شد تعداد قابل توجهی از مردم کشورمان امکان تکرار سفر کربلای معلی را هر ساله داشته باشند.

با راه‌اندازی دوباره سفرهای زیارتی کربلا پس از دو سال به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از مشتاقان زیارت ائمه(ع) در عتبات که طی دو سال اخیر از این سفر معنوی محروم بودند، در حال تدارک برای رفتن به کربلای معلی و سایر شهرهای مذهبی عراق هستند اما بعثه مقام معظم رهبری برای عموم زائران به ویژه زائرانی که هر ساله این سفر معنوی را تکرار می‌کنند چه برنامه‌هایی دارد و زائرانی که این توفیق را دارند که بارها و بارها به زیارت ائمه اطهار(ع) بروند، چه نکات معنوی را باید مورد توجه قرار دهند؟

در همین خصوص حجت‌الاسلام امیرمسعود حاجی ابراهیمی، مدیر برنامه و محصولات فرهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح محصولات فرهنگی و برنامه‌هایی پرداخت که بعثه در امور حج و زیارت برای زائران عتبات عالیات ترتیب داده است و گفت: مکان زیارت ائمه(ع) تغییر نکرده است پس در زیارت‌های مکرر آنچه که قرار است موجب تحول، معرفت‌افزایی و مانایی معنویت در سفر شود، خود زائر است و مسئولان فرهنگی فقط در این میان مسئولیت تسهیل‌گری در حوزه‌های معرفتی و فرهنگی و در اختیار قرار دادن فضا و محتواهای فرهنگی و معرفتی به اشکال مختلف را دارند.

وی با تأکید بر اینکه قرار است در هر زیارت بر معرفت و شناخت ما نسبت به ائمه(ع) افزوده شود، گفت: بعثه مقام معظم رهبری برای افزایش و مانایی معنویت سفرهای زیارتی یکسری ابزارها و محتواهای فرهنگی تولید می‌کند.

کتاب «جنگ روایت‌ها» منتشر شد

کتاب «جنگ روایت‌ها» با سرفصل‌های «چیستی جنگ روایت‌ها و روش‌های قلب واقعیت درباره ایران»، «نگاه به جنگ رسانه‌ای علیه ایران با تأکید بر تشریح تکنیک‌های رسانه‌ای»، «واکاوی گفتمان جبهه‌ معارض علیه جمهوری اسلامی»، «واکاوی جنگ شناختی و هیبریدی علیه ایران و رویکرد جمهوری اسلامی در قبال آن»، «آسیب‌شناسی و ارائه راهبرد جریان رسانه‌ای ایران در قبال رسانه‌های معارض»، «گونه‌شناسی و جریان شناسی رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران» و «بررسی کارنامه رسانه‌های معاند در قبال جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد.

این کتاب تألیف معصومه نصیری و با مقدمه‌ای از حسن بشیر است. حسن بشیر در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: «پاسخگویی به روایت‌های رسانه‌ای رسانه‌های معاند و کلیه رسانه‌هایی که تلاش می‌کنند گفتمان و روایت خود را از حوادث و مسائل جهانی به‌عنوان روایت غالب قلمداد کنند و افکار عمومی جهان را تسخیر کنند، راه مقابله نباید در مواقع لازم فراموش شود، اما مهمتر از آن راه‌اندازی ضد جریان‌هایی است که می‌توانند گفتمان سازی کرده و روایت‌های غالب خود را درصحنه‌های ملی، منطقه و جهانی منتشر نمایند.

جمعه///جای خالی رعایت اخلاق در شهر و اختتامیه پانزدهمین آئین «نوگلان حسینی»

نمونه ابتلا به امیکرون در ایران مشاهده نشده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد: هنوز نمونه‌ای از ابتلا به اومیکرون به عنوان سویه جدید ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده و آزمایشگاه‌ها در حال رصد این مسئله هستند.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در برنامه در انتهای الوند یکشنبه هفتم آذرماه از شبکه دوم سیما پخش شد، گفت: آزمایشگاه‌های مخصوصی در دنیا وجود دارد که این ویروس را ردیابی می‌کنند که ببیند ویروس کرونا چه تغییراتی کرده است. در ایران نیز چنین آزمایشگاهی وجود دارد.

وی اظهار کرد: این تغییرات از حدی که بگذرد نگرانی ایجاد می‌کند و وقتی ویروس کرونا ۵۰ جهش در سویه جدید داشته به این معناست که قابلیت انتقال و بیماری زایی آن بیشتر است. البته هنوز قضاوت درباره اومیکرون زود است اما در این چند روز موارد ابتلا به حدی نیست که شخصیت آنرا کاملا مشخص کنیم.

امیکرون در ایران؛ از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم

اگر ۲۰ سال پیش گفته می‌شد ویروسی در آفریقای جنوبی شیوع پیدا کرده، مردم سایر مناطق جهان چندان نگران نمی‌شدند اما شیوع کرونا از کشور چین و انتقال بسیار سریع آن به سرتاسر جهان به همه مردم دنیا اثبات کرده که زندگی همه مردم دنیا به هم متصل و مربوط است.

اکنون نیز پس از نزدیک به دو سال و در حالی که پنج پیک بسیار شدید کرونا را در کشور پشت سرگذاشته‌ایم، یعنی به اندازه کافی همه ما (چه مسئولان و چه مردم) در خصوص کرونا تجربه داریم، خبرهایی شبیه خبرهای دو سال پیش به گوش می‌رسد؛ شیوع سویه جدید کرونا از کشورهای آفریقای جنوبی؛ اما آیا قرار است ما همان اشتباهات قبلی را مرتکب شویم؟

طی این دو سال بارها در خصوص جهش ویروس کرونا خبرهایی منتشر شده بود اما این بار خبرها جدی‌تر و نگران‌کننده‌تر است. جهشی که این‌بار در ویروس کرونا رخ داده موجب شده تا انتقال آن بسیار سریع‌تر از نسخه‌های قبلی باشد و این نگرانی نیز وجود دارد که واکسن‌های فعلی در برابر سویه امیکرون مؤثر نباشند. آفریقای جنوبی این سویه را ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آبان‌ماه) به سازمان بهداشت جهانی معرفی کرد و این سازمان اعلام کرده است که چند هفته طول می‌کشد که تأثیر این سویه جدید مشخص شود.

انتهای پیام
captcha