آغاز طرح ممنوعیت کمک‌های نقدی به مساجد در مصر
کد خبر: 4017796
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

آغاز طرح ممنوعیت کمک‌های نقدی به مساجد در مصر

وزارت اوقاف مصر طرح ممنوعیت دریافت کمک‌های نقدی مردمی از سوی مساجد را آغاز کرد.

آغاز طرح ممنوعیت کمک‌های نقدی به مساجد در مصر / امادهبه گزارش ایکنا؛ به نقل از اهرام آنلاین، عبدالله حسن، سخنگوی وزارتخانه اوقاف دینی مصر گفت که تصمیم این وزارتخانه برای ممنوعیت طولانی‌مدت کمک‌های نقدی در صندوق‌های مساجد مصر این هفته اجرایی شد.

وی گفت: از آغاز این هفته، ائمه جماعات موظفند همه صندوق‌های صدقات را از مساجد بردارند. این وزارتخانه همچنین درخواست کمک‌های نقدی برای امور خیریه یا تعمیرات را ممنوع کرده است.

عبدالله حسن تصریح کرد که این تصمیم که در اول نوامبر صادر شد، بخشی از استراتژی دولت برای توسعه اقتصاد دیجیتال است. دولت به تدریج استفاده از پول نقد برای مبادلات بین شهروندان و مؤسسات را کاهش می‌دهد و وزارت وقف بخشی از این سیاست است. از این پس مردم می‌توانند از طریق بانک‌ها به مساجد کمک مالی کنند.

کمک‌های اهدایی در مساجد توسط ائمه برای تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها و ارائه حمایت‌های اجتماعی که می‌تواند شامل پرداخت هزینه‌های درمانی، پرداخت هزینه مدرسه کودکان فقیر و حمایت از یتیمان باشد، استفاده می‌شود.

عبدالله حسن گفت که تحت سیستم جدید پول را می‌توان در یکی از دو حساب بانک ملی مصر واریز کرد. یک حساب به تعمیر و نگهداری مسجد اختصاص دارد، دیگری به امور خیریه.

سخنگوی وزارتخانه اوقاف دینی مصر افزود: یکی از دلایلی که صندوق‌های وقف برداشته می‌شود این است که در غیاب نظارت وزارت وقف، شفافیتی در مورد نحوه استفاده از این پول وجود نداشت.

وی تأکید کرد: افرادی که قبلاً فرش، پنکه برقی یا سایر کالاهای مشابه اهدا می‌کردند، همچنان می‌توانند از طریق کمیته‌ای در هر مسجد که مسئول دریافت کمک‌هاست این کار را انجام دهند.

گفته می‌شود برخی از دریافت‌های صندوق‌های اهدایی برای تأمین مالی گروه‌های افراطی و تروریستی و در برخی موارد مستقیماً برای عملیات‌های تروریستی مصرف می‌شدند و سیستم جدید به از بین رفتن منابع مالی برای فعالیت‌های تروریستی کمک می‌کند و این اطمینان حاصل می‌شود که کمک‌های مالی برای نگهداری مساجد و تأمین مالی فعالیت‌های خیریه انجام خواهد شد.

در همین راستا، هشام عبدالعزیز، رئیس بخش مذهبی وزارت وقف، تصریح کرد که مساجد همچنان می‌توانند کمک‌های غیرنقدی را بپذیرند، اگرچه اکنون باید ثبت شوند.

انتهای پیام
captcha