گفت‌وگو؛ مقوم ارتباطات خانوادگی
کد خبر: 4018117
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
امیرعباس تقی‌پور نوشت:

گفت‌وگو؛ مقوم ارتباطات خانوادگی

خانواده‌هایی که دارای مهارت‌های ارتباطی قوی و مثبت هستند، پیوندهای محکم و قابل اعتمادی را بین والدین و فرزندان ایجاد می‌کنند و شبکه‌ای از اعتماد و اتکا به یکدیگر را در زمان‌های خوب و همچنین شرایط سخت ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایکنا، به نقل از ماهنامه مدیریت ارتباطات، امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول این ماهنامه در یادداشتی نوشت: درست نگفتن و نشنیدن، از مهم‌ترین دلایل کاهش کیفیت ارتباطات خانوادگی است. بسیاری از افراد فاقد مهارت گفت‌وگو هستند و متأسفانه این روند با فراگیری اینترنت و تلفن‌های هوشمند در دنیای مدرن، تشدید شده است. مشاهدات میدانی و تجربه‌های فردی، حکایت از آن دارد که توسعه در قلمروهای مختلف، لزوما بهبود کیفیت ارتباطات خانوادگی را در پی نداشته است. پژوهش‌های متعددی نیز این ادعا را ثابت می‌کند؛ به‌ویژه آنکه همزمان با فراگیر شدن تکنولوژی‌ و تنوع ابزارهای ارتباطی، چالش‌های پرشمارتری در مسیر تعمیق ارتباطات میان اعضای خانواده قرار گرفته و می‌گیرد. در نتیجه‌ این چالش‌ها میل به تنهایی و گریزان شدن از جمع، جایگزین ارتباطات مثبت، محترمانه و مهربانانه شده است.

خیلی از ما به هنگام حضور در جمع خانوادگی بیش از آنکه به گفت‌وگو و بیان احساسات خود بپردازیم و راوی‌گر و شنونده‌ فعال باشیم، اسیر انبوه اپلیکیشن‌ها و پیام‌هایی شده‌ایم که دستِ آخر، هیچ عایدی و فایده‌ای هم برایمان ندارند! این بیان، به معنای مخالفت با تکنولوژی نیست بلکه آن بخش مخربی از تکنولوژی مدنظر است که نتیجه‌ آن در مناسبات خانودگی، باعث دوری هر چه بیشتر اعضا می‌شود؛ حال آنکه قرار بر این بوده که مظاهر توسعه و پیشرفت، ارتقای کیفیت زندگی انسان را رقم بزنند! اعضای خانواده زمانی احساس امنیت می‌کنند که از روابط خانوادگی قوی و مبتنی بر گفت‌وگوهای سازنده برخوردار باشند. گفت‌وگوهای مثبت به خانواده‌ها کمک می‌کند تا به عنوان یک تیم، تعارضات را حل کنند، از قرار گرفتن در کنار یکدیگر لذت ببرند و به بهبود دائمی کیفیت ارتباطات خانوادگی بپردازند.

خانواده‌هایی که دارای مهارت‌های ارتباطی قوی و مثبت هستند، پیوندهای محکم و قابل اعتمادی را بین والدین و فرزندان ایجاد می‌کنند و شبکه‌ای از اعتماد و اتکا به یکدیگر را در زمان‌های خوب و همچنین شرایط سخت ایجاد می‌کنند. درست سخن گفتن و شنیدن، ارتباطات مثبت، محترمانه، باز، صادقانه و صریح را رواج می‌دهد و نتیجه‌ مثبت و مستقیمی در جامعه به جای می‌گذارد.

در واقع زير بنای ارتباطات خانوادگی علی‌رغم وابستگی به عوامل متعدد بر پايه عشق است و گفت‌وگوی مثبت میان اعضای خانواده، این پایه را مستحکم می‌کند.

آموزش مهارت‌های گفت‌وگو در میان اعضای خانواده را جدی بگیریم.

انتهای پیام
captcha