مهرورزی بدون مرز احسان ایرانی + فیلم
کد خبر: 4057396
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
داوطلبی که نماد دوستی ایران و چین شد؛

مهرورزی بدون مرز احسان ایرانی + فیلم

در جریان قرنطینه سراسری در چین و در کنار تلاش‌های کادر درمان این کشور برای جلوگیری از شیوع کرونا، اقدامات داوطلبانه یک فرد ایرانی به نام سید‌احسان حسینی برای کمک به کادر درمان این کشور در رسانه‌های چین خبرساز شد.

سیداحسان حسینی و خدمت داوطلبانه به کادر درمان چین

اقدام داوطلبانه سیداحسان حسینی، ایرانی ساکن چین در کمک به کادر درمان چین، مورد توجه بسیاری قرار گرفت، تا جایی که سفیر چین در ایران نیز با به اشتراک گذاشتن فیلم این عمل انسان‌دوستانه از وی تقدیر کرد. سید‌احسان حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا در مورد این کار و نوع نگاه رسانه‌ها و مردم نسبت به خود صحبت کرد.

سیداحسان ابتدا در شرح کار خیری که به سرعت رسانه‌ای شد، گفت: اصلاً تصور نمی‌کردم این اتفاق چنین بازتابی داشته باشد و برای خود من هم عجیب بود که این امر در چنین سطحی واکنش و استقبال داشته باشد. من بیش از 10 سال است که در چین هستم و فکر می‌کنم هر شخص انسان‌دوستی وقتی مشکلی پیش بیاید و ببیند مردمی هستند که نیاز به کمک دارند چه در بلایای طبیعی، چه همه‌گیری کووید دیگر ربطی به ملیت ندارد. وقتی دیدم با همه‌گیری کرونا کادر درمان تمام تلاشش را برای خدمت‌رسانی به کار گرفته و به دلیل کار بی‌وقفه چقدر خسته و درمانده شده و سختی‌های زیادی را متحمل می‌شود، با خود گفتم چطور می‌شود در حد توان خودم باری از دوش آن‌ها بردارم.

او ادامه داد: لذا به اداره بهداشت و سرپرست منطقه مراجعه و اعلام کردم اگر کمکی هست حاضرم داوطلبانه در خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان انجام دهم. در ابتدا برای آن‌ها هم جالب بود که یک فرد خارجی داوطلب شود. چون قوانین جذب نیرو حتی داوطلبانه هم برای این کار آسان نبود مثلا اینکه کادر درمان پس از هر دوره خدمت، باید 14 روز قرنطینه را سپری کنند. از من پرسیدند حاضری ریسک کنی و گفتم بله. باید هر کاری که از دستم بر می‌آید حالا که جوان هستم انجام دهم شاید دیگر برای کار داوطلبانه در پیری نتوان پیش‌قدم شد.

مهروزی بدون مرز احسان ایرانی

سیداحسان افزود: با مدیران صحبت کردند و پروسه کاری آن طی و هماهنگ شد که در یکی از مراکز تست، نیاز به نیروی داوطلب هست، به آنجا رفتم و مشغول شدم. اتفاقاً به‌دلیل استفاده از عینک آفتابی، شیلد، ماسک و لباس ایمنی اصلاً فکر نمی‌کردم کسی متوجه شود که من خارجی هستم و هویت من پنهان بماند. اما همان روزهای نخست کارم چینی‌ها متوجه شدند و  این امر برایشان جالب و خبرساز شد. لذا خبرنگاران شهر و خبرگزاری منطقه برای مصاحبه و گزارش آمدند و وقتی مصاحبه‌ها پخش شد، داستان به تلویزیون چین منتقل شد و از این طریق وزارت خارجه کشورمان و سفارت ایران در شانگهای و حتی سفیر چین در ایران هم مطلع شدند و ابراز لطف و محبت داشتند و در توئیت سفرای دو کشور هم این مسئله انعکاس یافت و برای من خیلی جالب بود واقعاً انتظار نداشتم چنین بازتاب وسیعی پیدا کند.

مهروزی بدون مرز احسان ایرانی

احسان می‌گوید: وقتی خبر پخش شد و دیدم که خیلی بر روی هویت و ملیت من تأکید می‌شود، احساس مسئولیت بیشتری کردم. باعث افتخارم بود که با اسم ایرانی و هویت و ملیت ایرانی یک خبر خوب و مثبت در حال مخابره و ترویج است. 

مهروزی بدون مرز احسان ایرانی

وی افزود: این باعث شد مردم منطقه که بسیار هم احساسی هستند در برابر اقدام داوطلبانه من تعجب کنند که چطور یک خارجی داوطلب شده و ریسک چنین کاری را پذیرفته است. این مسئله برای من مایه افتخار بود و باعث شد خود چینی‌ها هم روحیه بگیرند و برای کار داوطلبانه پیش‌قدم شوند. تصمیم من اول شخصی بود اما بعداً به جهت بازتاب در اخبار و رسانه‌‌ها و تأکید بر ایرانی بودن، جای بسی افتخار بود. امیدوارم این قدم کوچک برای نزدیک کردن دل‌های دو ملت ایران و چین مفید واقع شود. این کار در قبال کاری که کادر درمان و گم‌نام‌های این عرصه انجام می‌دهند واقعاً ناچیز است، امیدوارم این حرکت باعث شود دل‌های دو ملت ایران و چین بیش از پیش به هم نزدیک شود.

مهروزی بدون مرز احسان ایرانی

سیداحسان در پاسخ به این سؤال که آیا اقدام مشابهی از سوی سایر ایرانیان هم انجام شده است، گفت: بله دو سال قبل که تازه کرونا در ووهان جولان داد و قرنطینه باعث شد وحشت و ترس بیشتری بر عموم مردم حاکم شود چون ویروس ناشناخته بود، هم‌وطن من سینا در اوج قرنطینه در ووهان کمک می‌کرد تا قهوه و شیرقهوه را برای کادر درمان ارسال کند. که این هم بازتاب خیلی گسترده‌ای داشت. او رشادت کرد و در اوج وحشت و ترس ناشی از شیوع کرونا و وضعیت نامعلوم و ترس حاکم بر عموم مردم با صلابت و روحیه کاملاً ایرانی این موارد داوطلبانه را انجام می‌داد و به کادر درمان می‌رساند و این هم برای مردم چین بسیار ارزش و جلوه‌گری داشت.

مهروزی بدون مرز احسان ایرانی

این ایرانی مقیم چین درباره نگاه چینی‌ها به خود به عنوان یک خارجی گفت: من در چین در زمینه ساخت پله برقی و آسانسور مشغول فعالیت هستم. در برخی مناطق ایرانی‌ها را بهتر می‌شناسند. در کل چینی‌ها ایران و ایرانی را دارای اصالت و تاریخی چند هزار ساله می‌دانند. راه ابریشم و سرزمین پرشیا دو مؤلفه‌ای است که چینی‌ها ما را بدان می‌شناسند گرچه جنگ در منطقه باعث شده رسانه‌های ضدایرانی اخباری را هم علیه کشورمان مخابره کنند اما عموماً چینی‌ها شناخت خوبی از ایران و ایرانی دارند و کاری که باید انجام شود این است که فرهنگ‌سازی شود تا چهره حقیقی ایران و ایرانی را نه تنها به چین که به تمام مردم جهان بشناسانیم.

مهروزی بدون مرز احسان ایرانی

وی درباره حضور ایرانیان در چین گفت: ایرانی‌ها بیشتر در شانگهای، پکن و گوانگجو مقیم هستند و روابط ایران و چینی‌ها خوب است، البته نمی‌شود کلی‌گویی کرد. اما ایرانیان زیادی در نقاط مختلف چین مشغول کار و تحصیل هستند و خب ایرانی‌های مقیم هم با هم فرق دارند.

احسان بزرگترین مشکل فعلی را امور بانکی توصیف کرد و گفت: مسائل ناشی از تحریم باعث شده ما ایرانیان مقیم چین از حداقل امکانات بانکی محروم باشیم. حتی ایرانیانی که مدت‌‌ زیادی است مقیم هستند و با تمام مدارک قانونی، تجاری و مالیاتی روشن در حال فعالیت هستند،‌ از فعالیت‌های بانکی محروم هستند. مشکل بزرگ ما کارهای بانکی است که امیدوارم مسئولین دو کشور آن را مرتفع کنند.

سیداحسان در ادامه تعمیق روابط دو کشور را در گرو امور فرهنگی و گردشگری دانست و گفت: گرچه وضعیت فرهنگی و توریستی به دلیل همه‌گیری به حالت اول باز نگشته اما معرفی ایران و فرهنگ ایرانی اصیل و معرفی مناطق زیبا و جاذبه‌های ایران برای راغب کردن گردشگران دیگر کشورها به سفر به کشورمان بهترین راه برای گسترش و تعمیق روابط دوجانبه است. علاوه بر چین کل دنیا باید بداند که این کشور چه ظرفیت و پتانسیل‌های بکری دارد که برای آن تبلیغ نشده است. تبلیغ فرهنگ ایران و ایجاد بستری مناسب برای سفر گردشگران به ایران بهترین راهکار برای تعمیق روابط بین ایران و چین خواهد بود.

وی در پایان از پیگیری خبرگزاری ایکنا برای نشر این اقدام انسان‌دوستانه که هیچ مرزی نمی‌شناسد، قدردانی و تأکید کرد: کار خیر مرزهای سیاسی و دیپلماتیک را نمی‌شناسد و صرفاً حرکتی انسان‌دوستانه است. 

در ادامه ویدئوی گزارش اقدام داوطلبانه احسان ایرانی در تلویزیون چین را مشاهده می‌کنید.

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی
انتهای پیام
captcha