نمایش فرش قرآنی ایران در قازان
کد خبر: 4057859
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

نمایش فرش قرآنی ایران در قازان

فرش تمام ابریشمی قرآن کریم که توسط هنرمندان قالیباف آذربایجانی در تبریز بافته شده است، به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه در روزهای فرهنگ و هنر ایران در قازان به نمایش در می‌آید.

فرش قرآنی ایران در قازان به نمایش درمی‌آیدبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران در روسیه با اعلام این خبر گفت: به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و با همکاری نهاد ریاست جمهوری تاتارستان و وزارت فرهنگ این جمهوری، همزمان با برگزاری اجلاس بین‌المللی «قازان سامیت» روزهای فرهنگ و هنر ایران از فردا پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه به مدت دو ماه در شهر کازان(قازان)، پایتخت جمهوری تاتارستان برگزار می‌شود.

احمدوند بیان کرد: در برنامه روزهای فرهنگ و هنر ایران طی ۶۰ روز، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های مختلف درباره ادبیات، هنر و فرهنگ ایران و نمایشگاه فرش‌های نفیس و دستباف کشورمان، نمایشگاه عکس‌های میراث ثبت شده یونسکو در ایران، نمایشگاه صنایع دستی معرق، مینا، قلمزنی و خاتم در تالار مانژ کرملین کازان برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخشی دیگر، فیلم‌های مختلف ایرانی نیز مانند بادیگارد، کفش‌هایم کو؟، از صفر تا سکو و رخ دیوانه در سالن سینمایی میر این شهر برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید.

نمایش فرش تمام‌ابریشمی قرآن

احمدوند همچنین تصریح کرد: به مناسبت هزاروصدمین سالگرد پذیرش اسلام توسط اهالی بلغار ولگا و برگزاری برنامه‌هایی در این خصوص در قازان، مجموعه‌ای از آثار هنری اسلامی مانند فرش قرآنی و تابلوهای معرق و قلمزنی منقوش به آیات قرآن با مساعدت دانشگاه هنر اسلامی تبریز در روزهای فرهنگ و هنر ایران در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رایزن فرهنگی ایران در روسیه با اشاره به برگزاری هفته هنر اسلامی در نوروز سال جاری در مسکو با مشارکت مرکز اسلامی مسکو و دانشگاه هنر تبریز گفت: در ادامه این همکاری‌ها در نمایشگاه قازان چندین صفحه از فرش تمام ابریشمی قرآن کریم توسط هنرمندان قالیباف آذربایجانی به سفارش دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حال بافت است به نمایش در می‌آید.

وی ادامه داد: این فرش در ۱۶۰ رویه با رج‌شمار عرضی ۸۰ و طولی ۱۶۰ به‌ صورت دو رویه بافته می‌شود و هر رویه آن شامل ۲۸ سطر با خط استاد احمد نی‌ریزی و منقوش به حاشیه در ابعاد ۹۰ در ۶۰ سانتی‌متر است. رنگرزی این فرش فاخر که متشکل از ۲۰ رنگ متنوع است به صورت سنتی با رنگ‌های طبیعی و گیاهی انجام شده است.

انتهای پیام
captcha