اتحاد بیت‌ شیعی تنها راه خروج عراق از بن‌بست سیاسی است
کد خبر: 4060718
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
سخنگوی نجباء:

اتحاد بیت‌ شیعی تنها راه خروج عراق از بن‌بست سیاسی است

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء تنها راه خروج عراق از بن‌بست سیاسی را وحدت کلیه گروه‌های شیعه دانست و تأکید کرد که نباید از چهره‌های غیرقابل اعتماد در جایگاه‌های ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری استفاده شود.

به گزارش ایکنا، سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء  در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، موانع تشکیل دولت در عراق را تشریح کرد و موارد کارشکنی جناح‌های وابسته و هم‌پیمانان واشنگتن در این زمینه را برشمرد.

نصر الشمری درباره روند انتخاب نخست وزیر در عراق و عواملی که مانع تعیین تکلیف در این زمینه شده است، گفت:  تا کنون هیچ نشانه‌ای دال بر حل مشکل انتخاب نخست‌وزیر وجود ندارد. یکی از دلایل مهم در این خصوص، اصرار سیدمقتدی صدر، رهبر جریان شیعی صدر بر تشکیل دولت اکثریت ملی (طبق تعریف خودش) است که البته قرار بود از ائتلاف سه‌گانه (جریان صدر - اهل‎سنت - کردها) تشکیل شود. اما این ائتلاف نتوانست اکثریت مطلق پارلمان عراق را به‌دست آورد تا بتواند رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را انتخاب کرده و در نهایت دولت را تشکیل دهد.

وی افزود: همزمان نیز چارچوب هماهنگی که از بقیه فراکسیون‌های شیعه تشكيل شده است، بر حق شیعیان برای تشکیل دولت تأکید می‌کند؛ زیرا نخست‌وزیری را حق بزرگترین گروه جمعیتی عراق می‌داند که شامل ۶۰ درصد از جمعیت کشور می‌باشد. این مجموعه خواهان تشکیل دولت به همراه گروه‌های هم‌پیمان خود است که جمعی از اهل‌سنت، اتحاد میهنی کردستان و تعدادی از نماینده‌های مستقل هستند.

الشمری گفت: لذا با مانعی سیاسی روبرو هستیم که بدون حصول تفاهم بین جریان‌های شیعه (جریان صدر و چارچوب هماهنگی) بر تشکیل بزرگترین فراکسیون، قابل حل نیست. یا اینکه یکی از این جریان‌ها بتواند اراده جریان دوم را شکست بدهد یا انتخابات مجدد برگزار شود. تا کنون هیچ‌یک از احتمالات بالا بر دیگری پیشی نگرفته است، اما برگزاری مجدد انتخابات فعلا بعید به‌نظر می‌آید.

او افزود: شاید بارزترین مانع تفاهم جریان‌های شیعه برای تشکیل فراکسیون اکثریت، نقش آمریکا و دولت‌های هم‌پیمان واشنگتن باشد؛ زیرا این محور در جهت هدف قرار دادن و تضعیف شیعیان حرکت می‌کنند. بدیهی است که این محور به فراکسیون‌های تحت‌حمایت خود مانند حزب «مسعود بارزانی» و گروه‌های سنّی به ریاست «حلبوسی» فشار می‌آورد تا در جهتی که به‌نفع وحدت شیعیان است حرکت نکنند.

الشَمَّری همچنین با اشاره به پروپاگاندای تبلیغاتی دشمنان علیه نیروهای ملی و گروه‌های مقاومت، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حامی ثبات و آرامش در کشور عراق است.
وی ضمن تأکید بر وجود اسناد قطعی مبنی بر پیوند عمیق سران اقلیم کردستان با رژیم صهیونیستی، از تصویب قانون مقابله با عادی‌سازی روابط میان بغداد ـ تل‌آویو حمایت و تصریح کرد: مقاومت دست‌بسته نیست و در مواجهه با سازشکاران تسامح نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha