آمریکا صلاحیت صحبت درباره وضعیت حقوق بشر را ندارد
کد خبر: 4068316
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه:

آمریکا صلاحیت صحبت درباره وضعیت حقوق بشر را ندارد

معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا اصلا صلاحیت صحبت درباره وضعیت حقوق بشر را ندارد و سران آن باید در این خصوص محاکمه شوند، این کشور را بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در عرصه جهانی و پرچمدار جنایت علیه بشریت و کشتار مردم بی‌گناه دانست.

آمریکا صلاحیت صحبت درباره وضعیت حقوق بشر را نداردبه گزارش ایکنا، کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه، 12 تیرماه در چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری، که به همت سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و مشارکت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، در سالن همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت: ما باید نقض حقوق بشر را در داخل خود آمریکا و عرصه بین‌الملل و نسبت به ایران حتما بازخوانی و افشا کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی از موضع‌گیری علیه نقض حقوق بشر از سوی آمریکا عاجز هستند، افزود: ما باید سرمایه‌گذاری مناسبی بر روی افکار عمومی  بین‌المللی انجام دهیم.

غریب‌آبادی با اشاره به مقدس بودن حقوق بشرو بیان اینکه دین اسلام و ادیان الهی تاکید ویژه ای بر حقوق بشر و کرامت انسانی دارند، ادامه داد: متأسفانه حقوق بشر برای آمریکا و غربی‌ها فقط یک عنوان ظاهرفریب برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود است.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که آمریکا و غربی‌ها بخواهند مدعی ابداع حقوق بشر باشند، اظهار کرد: شاید حقوق بشر پدیده نوینی بعد از جنگ جهانی دوم باشد اما ریشه در ادیان الهی دارد.

معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه بیان کرد: در واقع آمریکا بعد از جنایات بسیار به موضوع حقوق بشر رسید ولی ما افتخار می‌کنیم که حقوق بشر ریشه در دین اسلام دارد؛ علی‌رغم  شعارهای آمریکا در زمینه حقوق بشر، این شعارها هیچ جایگاهی در سیاست‌های واقعی آن‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه آمریکا حتی هیچ ارزشی برای حقوق ملت خود نیز قائل نیست ولی مدعی حقوق بشر برای سایر ملت‌هاست، اظهار کرد: آمریکا در عرصه بین‌المللی مدعی حقوق زنان، حق حیات، حقوق اقلیت‌ها ‌و... است اما در داخل خود این کشور در سال بیش از ۳۵ هزار نفر جان خود را در اثر خشونت‌های ناشی از به کارگیری اسلحه از دست می‌دهند. در ۴۰ سال گذشته یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر به همین خاطر کشته شده‌اند.

غریب‌آبادی ادامه داد: امروز آمریکا بیش از دو میلیون زندانی دارد که این کشور را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده است و‌ در سال بیش از چهار هزار نفر در زندان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال بیش از هزار و ۸۰۰ نفر از زنان به قتل می‌رسند ولی آمریکا جلوی کشتار بی رویه مردم خود را نمی‌گیرد، گفت: با این حال، آمریکا مدعی حق‌ حیات نسبت به سایر کشورهاست. بیش از ۷۰ درصد زنان در آمریکا در معرض خشونت جسمی یا جنسی قرار گرفته‌اند که ما نباید از این موضوعات بگذریم.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان در آمریکا، افزود: زندانیان سیاه‌پوست چهار برابر سفیدپوستان هستند و سیاهان از همان ابتدا از سوی پلیس به چشم‌ مجرم نگاه می‌شوند.

وی اظهار کرد: در زمینه تساهل مذهبی، دینی و نژادی یکی از اتهامات آمریکا به کشورهایی مثل ایران، عدم آزادی دینی و عقیدتی است اما در خود آمریکا طبق نظرسنجی‌ها، ۸۲ درصد مسلمانان این کشور به سختگیری‌های بسیار برای انجام مناسک دینی خود اذعان کرده‌اند.

غریب‌آبادی ابراز کرد: گزارشی در سال ۲۰۱۸ در حوزه شکاف فقیر و غنی منتشر شد که نشان می‌داد آمریکا بالاترین نرخ ‌نابرابری درآمدی را بین همه کشورهای جهان دارد.

وی افزود: در سطح بین‌المللی نیز آمریکا بزرگ‌ترین اشغالگر، متجاوز و قاتل مردم است که نمونه آن کشتار بیش از چهار میلیون نفر در ویتنام، کشتار بیش از دو میلیون نفر در عراق بر اثر جنگ و تحریم، کشتار بیش از ۳۰۰ هزار نفر در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و کشتار بیش از ۷۰ هزار نفر در افغانستان است.

معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: بزرگ‌ترین سؤال از آمریکا این است که از کدام حقوق بشر صحبت می‌کند و مدعی کدام حقوق بشر است؟؛ آمریکا بزرگ‌ترین ایجادکننده و حامی گروه‌های تروریستی در جهان است و این واقعیت آمریکا در عرصه بین‌الملل است.

وی با بیان اینکه در خصوص اقدامات ضد حقوق بشری امریکا علیه ایران باید دو موضوع تروریسم و تحریم را مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم و تحریم در سطح جهان است و بیش از ۲۵ هزار نفر از ایرانیان به واسطه اقدامات تروریستی به شهادت رسیده‌اند و برخی از این گروه‌های تروریستی مانند منافقین الان در آمریکا حضور دارند.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه تحریم‌ها نیز به طور مستقیم جان افراد و مردمان بی گناهی را گرفته و تهدید می‌کند، ابراز کرد: تحریم‌های یکجانبه هم مغایر حقوق بین‌الملل و هم مغایر منشور حقوق بشر سازمان ملل است. به ویژه در ایام کرونا شاهد عدم دسترسی به تجهیزات پزشکی بودیم.

وی با اشاره به سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران با ۲۹۰ مسافر توسط آمریکا، اظهار کرد: آمریکا با این جنایت روی تمام جنایتکاران عالم را سفید کرد و بعد به فرمانده این ناو مدال افتخار داد.

غریب‌آبادی ادامه داد: آمریکا اصلا صلاحیت صحبت درباره وضعیت حقوق بشر را ندارد و سران آن باید در این خصوص محاکمه شوند. این کشور، بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در عرصه جهانی و پرچمدار جنایت علیه بشریت و نسل کشی و کشتار مردم بی گناه است.

انتهای پیام
captcha