تحریم و تروریسم؛ دو رکن اصلی حقوق بشر آمریکایی
کد خبر: 4068374
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
باقری کنی بیان کرد:

تحریم و تروریسم؛ دو رکن اصلی حقوق بشر آمریکایی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: تحریم و تروریسم دو رکن اساسی حقوق بشر آمریکایی است و اگر این دو رکن را از آمریکا بگیریم، آن‌ها امکان سلطه‌گری دیگر ندارند.

به گزارش ایکنا، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ۱۲ تیرماه در چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری، که به همت سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و مشارکت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، در سالن همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت: موضوع حقوق بشر یک موضوع تک‌ساحتی نیست بلکه یک موضوع چندوجهی و زیرساختی و ترکیبی از حقوق، سیاست، رسانه و سبک زندگی است.

وی با بیان اینکه امروز حقوق بشر دستاویز و ابزاری برای گسترش و نهادینه‌سازی سلطه یک‌جانبه آمریکاست، افزود: به همین دلیل نقض بارز و فاحش حقوق بشر در فلسطین و یمن از نظر آمریکایی‌ها نقض حقوق بشر محسوب نمی‌شود بلکه خود آن‌ها به متجاوزان کمک کرده و نقش بسزایی نه تنها در نقض حقوق بشر بلکه در نفی وجود این مردم ایفا می‌کنند.

باقری کنی افزود: براین اساس در مواجهه میان تفکر انقلاب اسلامی و لیبرالیسم، میدان اصلی مقابله در موضوع حقوق بشر است زیرا موضوع انسان، زیرساخت حکمرانی دینی است و انسان در تفکر دینی تقدس بی‌بدیلی دارد.

وی بیان کرد: این دو نوع تفکر خودش را به جامعه جهانی عرضه کرده و مردم تفکری را که با سرشت و هویت آن‌ها سازگاری دارد، می‌پذیرند اما ترفند غربی‌ها و آمریکایی‌ها این است که موضوعات را براساس منافع خود روایت کرده و در منظر افکار عمومی به نحو مطلوب هدایت می‌کنند لذا مقاومت و مبارزه برای آزادی و استقلال را تعبیر به تروریسم می‌کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: تحریم یک‌جانبه یعنی هدف قرار دادن همه انسان‌ها بدون هیچ استثنایی و مجازات همه بدون هیچ دلیلی؛ شرایطی که علیه ملت ایران اعمال شده است.

وی با بیان اینکه آن‌ها تحریم را در منظر جهانی با روایت دیگری ارائه می‌دهند و این وظیفه ماست که واقعیت این نوع تجاوزگری‌ها را نشان دهیم، اظهار کرد: تحریم و تروریسم دو رکن اساسی حقوق بشر آمریکایی است و اگر این دو رکن را از آمریکا بگیریم، آن‌ها امکان سلطه‌گری دیگر ندارند.

باقری کنی با بیان اینکه در تفکر انقلاب اسلامی مبنای سیاست‌ها صیانت از بشریت است، گفت: دشمنان با برجسته کردن یکی دو مورد ما را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند در حالی که خودشان حقوق یک ملت را مانند فلسطین کاملا زیر پا می‌گذارند.

وی ادامه داد: وقتی ملت فلسطین مقاومت و مبارزه می‌کند آن را تروریسم معرفی می‌کنند؛ این ترکیب سیاست و رسانه تابع یکجانبه‌گرایی آمریکاست، غافل از اینکه سیطره و سلطه بر ملت‌ها ناقض حقوق ملت‌هاست و ملت‌ها بالاخره متوجه می‌شوند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه اظهار کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند قدرت آمریکا رو به افول است به خاطر همین است که آن‌ها ارزشی برای انسان‌ها قائل نیستند و تنها منافع باند حاکم در قدرت و نه حتی منافع آمریکا را دنبال می‌کنند.

وی، بزرگ‌ترین نقض حقوق بشر را سیاست زده کردن حقوق بشر دانست که آمریکا این کار را انجام می‌دهد و ابراز کرد: در تفکر انقلاب اسلامی انسان بماهو‌ انسان موضوعیت دارد و محور و موضوع اصلی حقوق بشر است.‌ منشور حقوق بشر جمهوری اسلامی این است که مردم یا برادران و خواهران ایرانی یا ایمانی یا انسانی ما هستند.

باقری کنی بیان کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی دفاع از حقوق انسان بدون هیچ قید و شرطی رسالت و وظیفه حکومت است لذا از حقوق ملت فلسطین و یمن دفاع می‌کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ابراز کرد: با قاطعیت می‌توان گفت در جهان امروز هیچ ملتی نیست که طعم تلخ حقوق بشر آمریکایی را نچشیده باشد و‌ نقض حقوق بشر جزو اصول سیاست خارجی آمریکاست.

وی با بیان اینکه اساس اختلاف و مواجهه آمریکا و ایران اسلامی هم به خاطر پایداری جمهوری اسلامی در صیانت از حقوق مردم است، گفت: ایران اسلامی در هیچ زمان و موضوعی کوچک‌ترین تسامحی نسبت به حقوق مردم در مقابل آمریکایی‌ها نشان نمی‌دهد.

باقری کنی افزود: از آنجا که در ساز و کارهای حکمرانی آمریکایی‌ها حقوق انسان‌ها جایی ندارد لذا نظم تحمیلی کنونی هیچگاه نمی‌تواند صلح و امنیت و آرامش پایدار جهانی را به ارمغان بیاورد. از نظر ما محوریت حقوق انسان‌ها، زیرساخت حقوق بین‌المللی عادلانه است.

وی بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای هزینه پایبندی و صیانت از حقوق مردم را می‌دهد و این برای جهانیان ثابت شده که ایران هیچ تسامحی نسبت به حقوق مردم خود ندارد و این بزرگ‌ترین ابزار بازدارندگی جمهوری اسلامی در مقابل تجاوزگری و سیطره‌طلبی آمریکایی‌هاست. در واقع صیانت از حقوق انسان‌ها، بزرگ‌ترین ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: در این راستا یکی از اصول مکتب شهید سلیمانی به عنوان معیار مقاومت صیانت از حقوق ملت‌هاست و این شهید این مفهوم را ترویج کرد که گفتمان مقاومت در هر کشور یک مفهوم مشترک به نام صیانت از حقوق ملت‌ها و دفاع از منافع ملی است لذا هیچ تعارضی میان گفتمان هیچ ملت با ملت دیگری وجود ندارد.

وی اظهار کرد: این رهیافتی بود که شهید سلیمانی از امامین انقلاب اسلامی فراگرفته بود و این مکتب مقاومت را به یک مکتب راهگشا در منطقه تبدیل کرد. امروز گفتمان مقاومت تنها یک گفتمان سلبی در مقابل سلطه نیست بلکه یک ابداع و ابتکار برای ساخت یک جامعه براساس مردم‌سالاری اسلامی است.

باقری کنی افزود: در واقع گفتمان مقاومت پس از رفع و نفی تجاوز و سلطه نیز حرف برای گفتن دارد و تا زمانی که مکتب شهید سلیمانی زنده است، این شهید هم زنده است. در مکتب شهید سلیمانی این حقوق انسان‌ها و ملت‌هاست که محوریت دارد.

انتهای پیام
captcha