راهکارهای تقویت جایگاه اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4068637
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
در میزگرد ایکنا بررسی شد

راهکارهای تقویت جایگاه اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری

میزگرد «راهکارهای حمایت نهادهای قرآنی از اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری» با حضور رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی، رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

میزگرد خبرگزاری ایکنا

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اوایل خردادماه و در جریان مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان، ترکیب جدید هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان تعیین و پنج چهره فعال قرآنی به‌عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند. با توجه به ظرفیت‌های ویژه این مجموعه از جمله مردم‌نهاد بودن و تکیه بر سرمایه مردمی و نقشی که می‌تواند در ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی استان و اشاعه و تعمیق فرهنگ قرآنی استان داشته باشد، حمایت و پشتیبانی نهادهای مختلف به‌ویژه متولیان امر فرهنگ و قرآن در استان از اتحادیه نوپا یک ضرورت است.

خبرگزاری ایکنا به منظور بررسی نگاه هر یک از نهادهای قرآنی به جایگاه اتحادیه میزگرد «راهکارهای حمایت نهادهای قرآنی از اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری» را با حضور رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی، رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان برگزار کرد. لازم به ذکر است، با وجود دعوت از اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، متأسفانه نماینده این نهاد در میزگرد حضور نیافت.

مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در ابتدای این میزگرد با اشاره به اینکه اتحادیه قرآنی استان در طی این سال‌ها آنچنان که باید و شاید نتوانست جایگاه واقعی خود را کسب کند، اظهار کرد: در گام نخست باید شأنیت و قداست این اتحادیه که با نام قرآن کریم قد علم کرده است به آن بازگردد و اعضای اتحادیه نیز با احاطه کامل بر قوانین و اساس‌نامه اتحادیه بر وظایف خود واقف و مصمم باشند.

وی با ذکر اینکه ترکیب جدید هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان به دنبال افزایش سطح همکاری و تعامل با تمامی نهادها و به‌ویژه نهادهای قرآنی استان است، ادامه داد: این تعاملات باید به قدری قوی باشد که با ارتقای سطح اتحادیه شاهد یک مجموعه قوی و الگو در سطح کشور باشیم که البته این ظرفیت یقیناً در جامعه قرآنی ما وجود دارد و گواه آن شمار بالای حافظان و قاریان و فعالان قرآنی است.

انتظارات اتحادیه از نهادهای قرآنی استان

رفیعی با تأکید بر اینکه اتحادیه قرآنی استان انتظاراتی را از دستگاه‌ها به‌ویژه نهادهای متولی امر قرآن و عترت(ع) دارد، گفت: اتحادیه این آمادگی را دارد که در تمامی تفاهم‌نامه‌های قرآنی حاضر باشد و در رأس آن تفاهم‌نامه‌ای با ادارات قرآنی تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه در جهت جذب اعتبارات این نهادها در ازای تفویض کارها به اتحادیه امضا کند.

این معلم و فعال قرآنی استان بیان کرد: امروز با وجود تمام محرومیت‌ها، هستند مناطق دور افتاده‌ای که از برکات مؤسسات و خانه‌های قرآنی برخوردارند لذا اتحادیه قرآنی استان این ظرفیت را دارد که از صفر تا صد برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی را در مناطق مختلف استان عملیاتی کند.

مرتضی رفیعی فارسانی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان

توانایی اتحادیه در برگزاری مسابقات قرآن ادارات

رفیعی همچنین برگزاری مسابقات قرآن در ادارت مختلف را یادآور شد و توضیح داد: جا دارد که مسابقات قرآن از حالت مردمی خارج نشود و رویکرد دولتی به خود نگیرد، اتحادیه قرآنی با داشتن داوران مجرب و متخصص این آمادگی را دارد که اجرای مسابقات نهادهای مختلف را بر عهده بگیرد و نهادهایی چون اوقاف و تبلیغات اسلامی برای تسهیل این امر می‌توانند ایفای نقش کنند. اتحادیه می‌تواند تمامی این وظایف را بر عهده بگیرد و گزارش کار ارائه دهد.

وی با ابراز تأسف از اینکه فاصله محسوسی میان نیروهای متخصص قرآنی و نهادهای قرآنی مشاهده می‌شود، بیان کرد: به نظر می‌رسد قرآنیانی که در مؤسسات مشغول فعالیت هستند انگیزه کافی را برای کمک به متولیان قرآنی ندارند چرا که بسیاری از آنان قائل هستند که نادیده گرفته شده‌اند و مسئولان سراغی از آنان نمی‌گیرند.

رفیعی با یادآوری اینکه اتحادیه نیز در طی این سال‌ها نتوانسته خودی نشان دهد و نظر مسئولان قرآنی را جلب کند، ادامه داد: اتحادیه در طی این سال‌ها جدا از نهادهای قرآنی استان مشغول کار بوده و تعامل و همکاری لازم اتفاق نیفتاده است لذا برای تفویض برنامه‌های قرآنی به اتحادیه اعتمادسازی لازم صورت نگرفته است.

نهادهای قرآنی به اتحادیه اعتماد کنند

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تصریح کرد: کارهای قرآنی عمدتاً در مرکز استان متمرکز است حال آنکه نیروهای قوی و مؤثری در شهرستان‌ها وجود دارند که می‌توانند تمام برنامه‌های قرآنی اعم از مسابقات، جشنواره‌ها، محافل و کرسی‌های تلاوت و غیره را در این مناطق پوشش دهند و نیازی به اعزام نیرو از مرکز استان نیست.

رفیعی با تصریح اینکه اتحادیه قرآنی توانایی جذب قرآنیان را برای حضور گسترده در برنامه‌های قرآنی دارد، بیان کرد: پیشنهاد می‌شود برای یک‌سال اجرای مسابقات قرآن اوقاف یا دیگر مسابقات به اتحادیه واگذار شود تا با جذب شمار بالایی از قرآنیان شاهد مسابقاتی فاخر و موفق باشیم؛ با این رویکرد و نگاه حاکی از اعتماد به اتحادیه قرآنی استان از سوی ادارات و نهادهای قرآنی استان، می‌توان شاهد شکل‌گیری یک اتحادیه قوی و اثرگذار بود.

وی با ذکر اینکه بسیاری از برنامه‌های قرآنی استان باید از دوش نهادهای متولی برداشته و به اتحادیه واگذار شود، افزود: اگر ادارات مراجعاتی به اداره تبلیغات اسلامی در راستای اجرای برنامه‌های قرآنی دارند، این اداره باید چنان اعتمادی به اتحادیه قرآنی داشته باشد که از صفر تا صد کار را به اتحادیه بسپارد تا این مجموعه نیز با ورود به این دست فعالیت‌ها بتدریج جایگاه خود را پیدا کند و آثار و برکات این کارها نصیب مردم و جامعه شود.

اتحادیه؛ نخ تسبیح ادارات قرآنی

رفیعی اتحادیه قرآنی را نخ تسبیح ادارات متولی امر قرآن خواند و توضیح داد: اتحادیه وظیفه تعامل و ارتباط دادن تمامی مجموعه‌های قرآنی دولتی و مردمی را دارد و باید بتواند با ارائه کارهای هدفمند و روشمند کار کند و با هم‌اندیشی و هم‌افزایی آحاد جامعه قرآنی شاهد رشد و پیشرفت استان در این حوزه باشیم.

وی تأکید کرد: اتحادیه قرآنی استان در حال حاضر بی‌پول و بدون مکان فعالیت و بدون نیروی دفتری است، اگرچه راهکارهای جذب حمایت نیز در دستور کار ما قرار دارد. در طی حدود یک‌ماه و نیم از آغاز فعالیت، مشکلات قرآنی استان در هم‌اندیشی با نیروهای متخصص قرآنی احصا و برنامه‌هایی تدوین شده است. کارهای روی زمین مانده فراوانی وجود دارد که با توجه به ظرفیت‌های بالقوه قرآنی در استان شایسته نیست این وضعیت ادامه یابد.

رفیعی با تقدیر از نهادهای قرآنی تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه که اراده خوبی برای همکاری با اتحادیه دارند و این آمادگی را اعلام کرده‌اند، تصریح کرد: در راستای جذب اعتبارات، مکاتباتی با تهران داشتیم که قائل هستند به‌صورت استانی باید مشکلات خود را حل کنید.

مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان با اشاره به اینکه طرح‌های قرآنی مؤسسات و مراکز قرآنی استان احصا می‌شود، افزود: این طرح‌ها در جلسه‌ای با استاندار برای جذب اعتبارات مطرح خواهد شد. راهکار دوم جذب اعتبارات این است که مشکلات قرآنی استان با نماینده ولی‌فقیه در استان مطرح شوند؛ تعامل مستمر با قرآنیان متخصص استان نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

رفیعی گفت: اعضای اتحادیه قرآنی استان سلسله جلساتی را با مدیران کل ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در دستور کار دارد تا ضمن ارائه برنامه‌ها در خصوص جذب حمایت و پشتیبانی رایزنی انجام گیرد. در همین راستا با اداره‌کل اوقاف جلسه‌ای برگزار و نسبت به امکان استفاده از موقوفات قرآنی برای تأمین مکان و نیز همکاری بیشتر اتحادیه در برپایی مسابقات و محافل قرآنی بحث و تبادل نظر شد.

اهمیت دعوت از اتحادیه در جلسات نهادهای قرآنی

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان اصل مطلب در تمام این جلسات و رایزنی‌ها را عملیاتی شدن وعده‌ها دانست و توضیح داد: اگر خروجی این جلسات را در صحنه عمل مشاهده نکنیم درواقع وقت را هدر داده‌ایم.

رفیعی تأکید کرد: از ادارات قرآنی تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه انتظار می‌رود که اتحادیه قرآنی استان را در برنامه‌های قرآنی خود اعم از بازدید از مراکز و مؤسسات قرآنی استان دعوت کنند تا هم مؤسسات قرآنی ما را در کنار نهادهای متولی قرآنی ببینند و هم اتحادیه بتواند در این بستر با نگاه بهتری مؤسسات را رصد کند.

وی با اشاره به اقدام خوب اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان و دعوت از اتحادیه برای حضور در جلسه کارشناسان قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها، بیان کرد: این جلسه بسیار سودمند و پربرکت بود و بحث و تبادل نظر و رایزنی‌های خوبی انجام گرفت و ارتباط و تعامل خوبی برقرار شد؛ اگر این بستر فراهم نمی‌شد هیچگاه این تعامل خوب انجام نمی‌گرفت.

علی امینی، رئیس گروه قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محدودیت امکانات دولتی برای مقابله با آسیب‌ها

در ادامه، علی امینی، رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های خاص مردم استان، اظهار کرد: استان ما یکدست شیعی بوده و قاطبه خانواده‌ها از باور و پایبندی عمیق به اسلام و قرآن برخوردارند. همچنین امامزادگان و زیارتگاه‌ها و نیز روحانیون و علمای دینی احترام ویژه‌ای در بین مردم استان دارند.

وی با ذکر اینکه اگر از این فرصت‌ها استفاده نشود دچار تهدید خواهیم شد، ادامه داد: امکانات دولتی نهادهای قرآنی استان برای مقابله با تهدیدها و آسیب‌ها محدود است و لذا چاره‌ای جز همدلی و هم‌افزایی برای پیشبرد کارها به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان وجود ندارد.

امینی با اشاره به مسئولیت سنگین متولیان قرآنی ذیل حکومت مردم‌سالاری دینی، بیان کرد: اگر نتوانیم از پس این مسئولیت برآییم و امکانات دولت را در خدمت به قرآن کریم به‌کار نگیریم، در محضر قرآن و ائمه معصومین(ع) باید پاسخگو باشیم.

این مسئول قرآنی استان فعالیت‌های موجود نهادهای فرهنگی و قرآنی را در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دانست و توضیح داد: این فعالیت‌ها به سهم خود توانسته‌اند کارهایی در جهت مقابله با تهدیدات دشمن داشته باشند اما هجمه آنچنان زیاد است که گاه این فعالیت‌ها پاسخگو نیست.

موازی‌کاری با وحدت کلمه منافات ندارد

امینی با تصریح اینکه موازی‌کاری در امر قرآن و عترت(ع) امری نکوهیده نیست‌، گفت: اتفاقاً موازی‌کاری ذیل یک هدف و با حفظ وحدت کلمه می‌تواند منشأ تأثير باشد، قرآن و عترت(ع) تنها در مأموريت این یا آن نهاد قرآنی نباید تعریف شود بلکه همگان باید در قبال این دو مقوله مهم به اندازه نهادهای قرآنی خود را مسئول بدانند و کار کنند.

رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد: این نهاد با تمام وجود و قوا اعم از مادی و معنوی از اتحادیه قرآنی استان حمایت و پشتیبانی می‌کند و آمادگی همکاری دارد. ظرفیت کانون‌های مساجد در روستاها و شهرها نیز در اختیار اتحادیه برای انجام کارهای قرآنی است و سه رکن کانون‌های مساجد، اتحادیه قرآنی و روحانیت مستقر در مساجد می‌توانند یک مثلث قدرتمند را برای پیشبرد امور تشکیل دهند.

امینی ادامه داد: امکانات سخت‌افزاری از قبیل سالن‌های آمفی‌تئاتر و کنفرانس، مکان‌های ادارات شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و غیره نیز در اختیار اتحادیه قرار دارد تا در صورت نیاز استفاده کند. باید دانست که اتحادیه تافته جدا بافته از نهادهای متولی قرآنی نیست چرا که اتحادیه متشکل از مجموعه مؤسسات و مراکز قرآنی ارشاد و تبلیغات است.

اتحادیه تافته جدا بافته از نهادهای قرآنی نیست

وی با تأیید این ضرورت که تمرکززدایی از مرکز استان در موضوعات قرآن و عترت(ع) باید اتفاق بیفتد، تصریح کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین رویکرد، سال گذشته هشت جشنواره با موضوع نماز در ابعاد مختلف را در هشت شهرستان استان و در سطح فاخر برگزار کرد.

امینی تأکید کرد: همچنین دفتر امور قرآن و عترت(ع) در کف میدان کاری انجام نمی‌دهد و تمام برنامه‌های فرهنگی و قرآنی بزرگ را در قالب تفاهم‌نامه‌ها به مؤسسات قرآنی معین در شهرکرد و شهرستان‌ها واگذار می‌کند که از جمله نمایشگاه قرآن استان در سال‌جاری و نیز جشنواره نماز و مهدویت در سال گذشته به مؤسسه قرآنی نور شهرکرد محول شد؛ همچنین برپایی جشنواره بزرگ قرآن، منشور انقلاب اسلامی را مؤسسه تبیان فارسان بر عهده گرفت. اگر مؤسسات شهرستانی عملکرد قوی داشته باشند در فهرست مؤسسات معین اداره ارشاد برای تفویض برنامه‌ها قرار می‌گیرند.

وی با ذکر اینکه بر طبق قانون، اجرای این برنامه‌ها باید به اسم مؤسسه مجری و نه اتحادیه قرآنی استان ثبت شود، گفت: با اینحال اتحادیه قرآنی استان می‌تواند در این زمینه نقش معرف و هماهنگ کننده داشته باشد.

امینی بیان کرد: اختلافاتی در فضای قرآنی استان وجود داشت اما این گفته را که نهادهای قرآنی به اتحادیه قرآنی استان اعتماد ندارند نمی‌پذیرم چرا که کارهای قرآنی انجام شده است و پیداست که مسیر یکی است اگرچه سلایق مختلف ممکن است متفاوت باشند. هدف اتحادیه و نهادهای قرآنی استان ارتقای سطح سواد قرآنی جامعه است لذا همگی برای یک هدف و مسیر مشخص کار می‌کنند و باید همسو و هم‌افزا باشند.

رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ابراز خرسندی از انتخاب یک تیم قرآنی قوی در هیئت مدیره اتحادیه استان، بیان کرد: اگر این چیدمان خوب در طی مدت فعالیت منشأ خدمات و خیرات برای جامعه قرآنی نباشد، قطعاً نارضایتی ایجاد خواهد شد زیرا تیمی بهتر از مجموعه امروز امکان انتخاب شدن نداشت.

امینی بیان کرد: استعدادهای بالقوه فراوانی در استان وجود دارد که اتحادیه قرآنی باید احصا و به نهادهای متولی معرفی کند اما باید دانست که نگاه آرمان‌گرایانه به وضعیت قرآنی استان آسیب‌زاست و باید با توجه به بضاعت و امکانات موجود در استان کمتر برخوردار در این زمینه تلاش کرد. ارشاد و تبلیغات اسلامی استان پای کارند و اتحادیه تمرکز خود را برای جذب حمایت از نهادهای دیگر معطوف کند.

وی مشکل نیروی انسانی و کمبود فضا را دو مشکل اصلی اداره ارشاد استان دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل مشکل مکان، برخی پُست‌های غیر مرتبط اداره در یک اتاق مستقر و مشغول کار هستند، همچنین به دلیل کمبود فضا، زیرساخت‌های لازم را برای اجرای طرح تفکیک جنسیتی در این اداره نداریم.

امینی تأکید کرد: به نظر می‌رسد در استان ما در زمینه آموزش قرآن کارهای خوبی انجام می‌شود اما در زمینه تبلیغ و ترویج ضعیف هستیم و از جمله اینکه فضای شهرها و ادارات و معابر و اماکن عمومی رنگ و بوی قرآنی ندارد و از آموزه‌های نورانی قرآن بی‌بهره است، جا دارد که اتحادیه در این خصوص و موضوعات تبلیغی و ترویجی از این دست از ادارات و نهادها مطالبه‌گری کند. شهرداری موظف است ۲۰ درصد از اعتبارات خود را در کارهای فرهنگی هزینه کند و باید در این خصوص مطالبه‌گری انجام شود.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

نگاه فرادستگاهی به اتحادیه قرآنی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه باید با نگاه فرادستگاهی و به‌عنوان یک ظرفیت ویژه دید، اظهار کرد: اتحادیه قرآنی این توانایی را دارد که تمامی دستگاه‌های متولی و غیرمتولی امر قرآن را در مسیر یک هدف قرار دهد و اگر این اتفاق تاکنون نیفتاده شاید از نبود اراده، برنامه یا هدف بوده است.

وی با ذکر اینکه جایگاه اتحادیه نباید این باشد که از این یا آن نهاد دولتی و حکومتی خواستار خدمات و حمایت باشد، افزود: سمن‌های مردمی جایگاهی حقیقی دارند و می‌توانند مطالبه‌گر باشند و اقدامات فوری و جهادی و عملیاتی داشته باشند، یعنی رخوت و مسیرهای پیچیده و زمان‌بر که در ادارات شاهدیم در مجموعه‌های مردمی وجود ندارد.

کارگر مردم را سرمایه اصلی اتحادیه قرآنی دانست و توضیح داد: این ظرفیت نه تنها در استان بلکه در کشور نیز آنطور که باید و شاید دیده نشده و به‌کار گرفته نشده است. قدرتمندترین اتحادیه‌های استان‌ها نیز در به‌کارگیری ظرفیت مردمی ضعیف بوده‌اند.

وی تأکید کرد: نهادهای قرآنی زیرمجموعه تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و دیگر مجموعه‌ها در کنار کار قرآنی ده‌ها مأموریت دیگر ذیل مجموعه خود دارند که باید پوشش بدهند حال آنکه اتحادیه قرآنی یک پایگاه قرآن و یک مجموعه از صفر تا صد قرآنی بوده و هیچ رسالت دیگری جز قرآن کریم ندارد. بعید است که مسئولی به درخواست‌هایی که از مجموعه‌ای مردم‌نهاد و صد درصد قرآنی دریافت می‌کند پاسخ ندهد و از حمایت و پشتیبانی دریغ کند.

کارگر افزود: به نظر می‌رسد اتحادیه قرآنی تاکنون فاقد یک برنامه‌ریزی افق‌محور، هدفدار و شفاف که مسئول را متقاعد به پشتیبانی و حمایت کند، بوده است و از اتحادیه انتظار می‌رود که اتحادیه شأن و جایگاه خود را نه از اسم‌ها و رسم‌ها بلکه از قرآن کریم اخذ کند و در قید اشخاص نماند.

اتحادیه قرآنی فعالیت‌محور و برنامه‌محور باشد

وی در توصیه به اتحادیه قرآنی استان و با تأکید بر اینکه این مجموعه به جای تمرکز بر جذب حمایت از این یا آن نهاد نگاه برنامه‌محور داشته باشد، گفت: اگر اتحادیه یک برنامه شفاف برای فعالیت‌های قرآنی ارائه دهد‌، نهادهای متولی و غیرمتولی قرآنی نیز با توجه به بضاعت خود می‌توانند کمک و حمایت کنند. یعنی اتحادیه باید در ابتدا پازل خود را با تمرکز بر برنامه‌هایش بچیند و در گام بعدی نهادهای مختلف و مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی و فرهنگی در تکه‌های این پازل بتوانند جایگاه و نقش خود را پیدا کنند.

کارگر با یادآوری ظرفیت نهادها و دستگاه‌های مختلف به‌جز نهادهای قرآنی و با اشاره به اینکه بسیاری از نهادها از اختیارات و امکانات خوبی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی برخوردارند، تصریح کرد: اتحادیه قرآنی این هنر را باید داشته باشد که این ظرفیت‌ها را فعال کند؛ اکنون انتظارات از اتحادیه مدغم که ذیل یک مجموعه قرار گرفته‌اند بالاست چرا که اختلافات قبلی دو اتحادیه که به‌صورت مجزا ذیل تبلیغات اسلامی و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کردند با ادغام دو اتحادیه پایان یافت و امروز زمان کار و تلاش برای خدمت به قرآن کریم است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: همه شاهدیم که ترکیب جدید هیئت مدیره اتحادیه استان قوی بوده و لذا انتظارات وجود دارد و هیچ‌کس چهار سال دیگر عملکرد ضعیف این تیم را نخواهد پذیرفت حتی اگر با این دلیل باشد که این یا آن نهاد هیچ حمایتی از ما نداشت.

کارگر انتظار اتحادیه از نهادهای متولی قرآنی را بجا و قابل پیگیری خواند و بیان کرد: اما نهادهای قرآنی نیز انتظارات به مراتب بالاتری از اتحادیه دارند و پیشنهاد می‌شود که اتحادیه سه رویکرد را در پیش بگیرد تا موفق شود، نخست آنکه وحدت‌محور باشد و اگر شکافی بین مؤسسات و قرآنیان وجود دارد، عامل ایجاد انسجام و همسویی باشد.

وی فعالیت‌محوری را رویکرد دیگری دانست که اتحادیه باید در پیش بگیرد و افزود: نهادهای قرآنی از اتحادیه نمی‌پذیرند که بدون فعالیت درخواست حمایت کند زیرا دستگاه دولتی باید ملتزم به محدودیت‌ها و چارچوب‌های قانونی تعریف شده باشد و در ازای برنامه‌های کاملاً مشخص اعتباراتی را دریافت می‌کند پس اگر کاری را ناقص یا بدون ضابطه انجام دهد باید پاسخگوی دیوان محاسبات و بازرسی و دیگر نهادهای نظارتی باشد.

کارگر ادامه داد: از دیگر سو تمام کارهای نهادهایی چون تبلیغات اسلامی در مرحله اجرا باید مردمی باشد اما باید با مجموعه‌هایی تفاهم‌نامه ببندد که بتواند کار را قابل ارائه و قوی انجام دهد و نهاد مربوطه بتواند یک گزارش خوب از اجرای کار را به نهاد بالادستی ارائه دهد. اگر مجموعه مردمی نتواند کار را انجام دهد دستگاه مجبور است برای انجام کار وارد کف میدان شود و نقش آن به‌جای تسهیل‌گری و حمایت و راهبری، اجرای کار در کف میدان باشد که در چنین حالتی بازرسی ورود می‌یابد و ایراد می‌گیرد.

شرط حمایت تبلیغات اسلامی از اتحادیه قرآنی استان 

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان گفت: بنده با قاطعیت می‌گویم که اگر اتحادیه قرآنی استان فعالیت‌محور شود، تمام اعتبارات قرآنی اداره امور قرآنی در اختیار اتحادیه قرار می‌گیرد و این ظرفیت را شاید هیچ دستگاهی نداشته باشد که بتواند این تعامل نزدیک را با اتحادیه برقرار کند. نهادهای دولتی و حکومتی و مردم نمی‌توانند با خیال راحت به یک مجموعه سردرگم و بدون فعالیت و برنامه نگاه خوشبینانه داشته و به آن اعتماد کنند و مأموریت‌های خود را به آن بسپارند.

کارگر رویکرد سوم اتحادیه قرآنی استان را ضرورت توجه به معرفت‌افزایی قرآنیان دانست و توضیح داد: به نظر می‌رسد آحاد جامعه قرآنی از زیست قرآنی فاصله گرفته‌ایم و منش و ادبیات قرآنی که باید در ما مرسوم و مشهود شده باشد، کمتر مشاهده می‌شود. اگر اختلاف نظری بین دو شخص یا دو مجموعه قرآنی وجود دارد باید با تأسی به سبک زندگی قرآنی آفت‌های بعدی را در پی نداشته باشد و بر رفتار آنان تأثیر نگذارد. لذا از اتحادیه انتظار می‌رود که فضای اخلاقی و معرفتی جامعه قرآنی با برپایی دوره‌ها و آموزش‌ها ارتقا یابد و نهادهای قرآنی نیز تسهیل‌گر این امر هستند.

وی دیدگاه مدیرعامل اتحادیه ناظر به استفاده از یک عده داور مشخص در مسابقات قرآن را نپذیرفت و بیان کرد: امروز داوری مسابقات قرآن استان در نهادهای مختلف در سطح فاخر و قابل اعتنا انجام می‌شود و از جمله مسابقات قرآن شرکت گاز استان که با همت و عملکرد موفق مسئول قرآنی این شرکت سال گذشته انجام شد، یک رویداد فاخر قابل تبلیغ بود و کاملاً مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف شبیه‌سازی شد.

کارگر با تأکید بر اینکه در حوزه داوری و نیروهای تخصصی قرآنی در استان هیچ کمبودی وجود ندارد، بیان کرد: برخی از این نیروها از فعالیت قرآنی فاصله گرفته و خانه‌نشینی شده‌اند، اتحادیه قرآنی استان باید این نیروها را بازیابی و وارد میدان کند و دل آنان را به دست بیاورد. اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان نیز در حوزه نیروهای تخصصی وظیفه دارد با برپایی دوره‌ها سطح آنان را ارتقا دهد و بروز رسانی کند.

وی گفت: حرف ما این است که اگر از اتحادیه قرآنی استان یک مجموعه قوی و کاری، پویا، منسجم، پیگیر، با برنامه و فعالیت‌محور ببینیم، نه تنها در جهت کمک و پشتیبانی انجام می‌شود بلکه برای ارتقای جایگاه اداره خودمان تعامل و ارتباط با اتحادیه را هر چه بیشتر و نزدیک‌تر خواهیم کرد و حیثیت اداری مجموعه در ارتباط و تعامل با یک اتحادیه قوی و منسجم ارتقا خواهد یافت که در این صورت به‌جای آنکه اتحادیه محتاج کمک این یا آن نهاد بماند، نهادها تلاش خواهند کرد خود را به اتحادیه نزدیک‌تر کنند.

یک پیشنهاد

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه مشکل مکان اتحادیه پیگیری می‌شود، تصریح کرد: اما اتحادیه باید بداند که این دست حمایت‌های سخت‌افزاری نظیر مکان و تجهیزات از سوی نهادهایی چون تبلیغات اسلامی و ارشاد اسلامی موقتی است چرا که چارچوب‌های قانونی اجازه نمی‌دهد. هنر اتحادیه این است که ظرفیت‌های بالقوه تک‌تک دستگاه‌های اجرایی استان و مجموعه‌هایی چون سپاه، دانشگاه‌ها و غیره را فعال و حمایت‌های خوبی را جذب کند.

وی گفت: مجمع خیرین قرآنی استان در حال حاضر مکان خیریه‌ای را در اختیار دارد که با تجهیزات و امکانات خوب به دلیل غیرفعال بودن مجمع بلااستفاده مانده است، پیشنهاد می‌شود اتحادیه قرآنی و مجمع خیرین قرآنی با تعامل و همکاری تنگاتنگ در هم ادغام و با هم متحد شوند و مأموریت‌های خود را با همکاری هم انجام دهند چرا که هر دو مجموعه در یک راستا یعنی جذب حمایت‌ها و کمک‌های مردمی برای خدمت به قرآن کریم موجودیت یافته و فعالیت می‌کنند.

مریم قاسمی، رئیس هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی چهارمحال و بختیاری

نقش اتحادیه در انگیزه‌ بخشی به فعالان قرآنی

در پایان، مریم قاسمی کُرانی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان با اشاره به اینکه امروز احساس می‌شود افراد پای کار قرآنی انگیزه خود را برای انجام کارهای قرآنی از دست داده‌اند، اظهار کرد: اتحادیه قرآنی استان و هیئت اندیشه‌ورز با کمک نهادهای متولی قرآنی استان باید اسبابی بچینند که این انگیزه و روحیه به آنان بازگردد. در واقع آنان باید ترغیب شوند که فعالیت‌های قرآنی خود را از سر گیرند چرا که هم تخصص و هم امکانات لازم را برای خدمت به قرآن کریم دارند و باید دیده شوند و مورد توجه و تشویق قرار گیرند.

وی ادامه داد: قرآن در جامعه ما روز به روز مهجورتر می‌شود و جامعه قرآنی با پررنگ کردن قرآن کریم و آموزه‌های نورانی این کتاب آسمانی باید اجتماع را نسبت به قرآن راغب کند.

قاسمی با تأکید بر اینکه امروز جامعه نیازمند شناختن قهرمانان قرآنی است، افزود: قرآنیان معمولاً دیده نمی‌شوند و صدای آنان به گوش مسئولان نمی‌رسد، مجموعه‌هایی چون اتحادیه قرآنی و نیز رسانه‌ها باید رساننده صدا و مطالبه قرآنیان به متولیان باشند.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان افزود: ماندگار ساختن و نگهداشتن نیروهای قرآنی در صحنه مستلزم حمایت و پشتیبانی از آنان است و نباید با عملکردهای ضعیف مسئولان دلزدگی و یأس بر آنان حاکم شود که متأسفانه این دلسردی را در اهالی قرآن استان مشاهده می‌کنیم.

قاسمی در پایان گفت: بستر و قانون‌های خوبی که برای چهره‌ها و فرهیختگان و فعالیت‌های قرآنی پیش‌بینی و مصوب شده است در صحنه عمل توسط قاطبه دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود و مصادیق فراوانی از نقض قانون وجود دارد که باعث دلسردی اهالی قرآن می‌شود. اگر می‌خواهیم فضای قرآنی استان ارتقا یابد، یکی از مؤلفه‌ها این است که فعالان قرآنی در حکومت اسلامی دیده شوند اما این اراده در میان مسئولان وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha