کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» منتشر شد
کد خبر: 4068744
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» منتشر شد

کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ؛ گفت‌وگو با فرماندهان و مسئولان جنگ» از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.

به گزارش ایکنا، کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ؛ گفت‌وگو با فرماندهان و مسئولان جنگ» از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.

کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» کتابی در حوزه تاریخ نگاری جنگ تحمیلی است که محمد درودیان سعی کرده با گفت‌وگوی با افراد مختلف نظامی و غیر نظامی برای پاره‌ای از سؤالات نظامی، عملیاتی، سیاسی و راهبردی پاسخ‌هایی بیابد.

این کتاب دارای سه فصل است که فصل اول به گفت‌وگوی با یازده تن از فرماندهان سپاه، فصل دوم به گفت‌وگوی با هفت تن از فرماندهان ارتش و فصل سوم به گفت‌وگوی با شخصیت‌‌های غیرنظامی اختصاص یافته است.

گفت‌وگوهای این کتاب به این شکل تنظیم شده است که ابتدا مختصری از زندگی‌نامه اشخاص یادداشت شده سپس خلاصه‌ای از گفت‌وگو تحت عنوان چکیده آمده است و پس از آن متن گفت‌وگو قرار دارد.

در فصل اول کتاب در بخش گفت‌وگو با فرماندهان سپاه محسن رضایی پنجمین فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس بیان کرده است: «ما به تمام اهدافی که امام گفت، رسیدیم. به محض اینکه امام قطعنامه 598 را پذیرفت به من وقت ملاقات ندادند. هاشمی با من تماس گرفت که مصاحبه‌ای انجام دهم و قطعنامه را تأیید کنم. من نیز در مصاحبه گفتم اکنون که مسئولان کشور به نتیجه رسیدند جنگ را پایان دهند ما هم تابع امام هستیم.»

در فصل دوم کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» در گفت‌وگو با حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است: «ما باور داشتیم که آموزش‌ها و مهارت‌های ما اثرگذار است. از زمانی که گفتند نیروی دریایی از خلیج فارس برود، برخی تصور کردند این نیرو دیگر توان سابق را ندارد، ولی با همان جسارت، مدیریت جهادی و با حضور در صحنه و با وجود کمبودها با خلاقیت و ابتکار به اوج رسید. دیپلماسی دریایی سفر به خارج و تأمین امنیت در خلیج عدن از جمله فعالیت‌هایی بود که این نیرو انجام داد. هنگامی که به ناوها دستور دادند از خلیج فارس بروند و در دریای عمان دریانوردی کنند، همگی ناراحت بودند ولی امروز ناوهای ما مأموریت‌های چند ماهه و کیلومترها دور از وطن را با طیب خاطر انجام می‌دهند.»

در بخش سوم این کتاب که به گفت‌وگوی با شخصیت‌‌های غیرنظامی اختصاص یافته در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف وزیر اسبق وزارت امور خارجه آمده است: «شورای امنیت در تمام طول جنگ ایران و عراق از اینکه عراق را برای استفاده از سلاح شیمیایی محکوم کند، خودداری کرد. اولین قطعنامه در مخالفت با سلاح‌های شیمیایی عراق بعد از پایان جنگ بود که صادر شد.»

این کتاب 520 صفحه است که به قیمت صد هزار تومان در هزار مجلد در سال 1401 توسط مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس چاپ شده است.

انتهای پیام
captcha