پایان مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن در تهران
کد خبر: 4070635
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۹

پایان مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن در تهران

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به پایان یافتن مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان تهران، گفت: این مسابقات از روز 11 تیر آغاز شد و امروز 23 تیرماه نیز به کار خود پایان می‌دهد.

مهدی شرفی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران

سیدمهدی شرفی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد مرحله شهرستانی مسابقات قرآن استان تهران، گفت: این مسابقات از روز 11 تیرماه همزمان در دو بخش بانوان و آقایان آغاز شد. رقابت‌های بخش آقایان تا روز 21 تیرماه ادامه داشت و بخش بانوان نیز امروز 23 تیر به کار خود پایان می‌دهد.

وی با اشاره به حضور دو هزار نفر در این مرحله از مسابقات گفت: میزان استقبال شهروندان استان تهران از چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان تهران با افزایش 30 درصدی نسبت به سال قبل مواجه بوده است. سال گذشته حدود 1400 نفر در این مسابقات ثبت نام کرده بودند.

شرفی در پاسخ به سوالی در مورد استقبال اندک شهروندان تهران از مسابقات سراسری قرآن با وجود رشد 30 درصدی نسبت به سال قبل،‌ تصریح کرد: این موضوع دلایل مختلف دارد. اگر بتوان رشته‌های متنوعی را به این رویداد اضافه کنیم، شاید میزان حضور متسابقان افزایش یابد. نکته دیگری که در مورد مسابقات سراسری قرآن وجود دارد این است که در این مسابقات شرکت‌کنندگان رشته‌هایی همچون حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء و مواردی شبیه به این فقط مرحله استانی دارد و همین موضوع انگیزه را برای حضور در این رشته‌ها کاهش می‌دهد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با تأکید بر اینکه می‌توان راهکارهایی تعریف کرد تا افراد بیشتری در مسابقات حضور یابند، در مورد دلایل کاهش چشمگیر حضور گروه‌‌های تواشیح استان تهران در مسابقات سراسری قرآن نیز گفت: یک سری از دلایل عدم حضور گروه‌های تواشیح شخصی است و یک سری هم به خاطر انتقاداتی که در مورد داوری و شیوه برگزاری مسابقات دارند، ترجیح داده‌اند در مسابقات حضور پیدا نکنند.

شرفی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر مخاطبان به رشته‌های مختلف و از جمله تواشیح دارید، اظهار کرد: برنامه‌ای نداریم چراکه تصمیم‌گیری در این زمینه در حوزه اختیارات ما نیست، هرچند صحبت‌ها و انتقادات دوستان را شنیده‌ایم اما با توجه به اینکه اختیار تصمیم‌گیری در این زمینه نداریم لذا برنامه‌ای هم نداریم. باید پای صحبت‌های گروه‌های تواشیح نشست و در کنار آن افق روشنی پیش روی آنها قرار داد تا بتوانند با انگیزه و علاقه بیشتر در مسابقات حضور یابند. در استان تهران گروه‌های تواشیح بسیار زیادی فعالیت می‌کنند اما انگیزه حضور در مسابقات کم است.

شرفی در ادامه در مورد زمان اعلام نتایج مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن در استان تهران بیان کرد: نتایج رقابت همان لحظه به متسابق اعلام می‌شود اما برای اعلام نهایی نتایج، از اوایل هفته آینده جمع‌بندی نتایج در تمام سطح استان انجام خواهد شد. در این بخش نمرات را بررسی و آنالیز می‌کنیم و با توجه به حدنصاب‌های تعریف شده و استانداردهایی که اعلام شده است، نفرات راه یافته به مرحله استانی اعلام خواهد شد. برای معرفی این افراد ممکن است شرکت کننده‌ای در یک منطقه نفر اول شده باشد اما اگر همین شرکت کننده حدنصاب لازم را کسب نکرده باشد، امکان حضور در مرحله استانی را نخواهد یافت. لذا انتخاب راه یافتگان به مرحله استانی بر اساس کسب رتبه در منطقه یا شهرستان نیست بلکه کسب حدنصاب لازم ملاک است.

وی در پایان در مورد زمان برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن در استان تهران گفت: زمان برگزاری مرحله استانی شهریورماه است اما با توجه به قرار گرفتن این ماه در ایام اربعین به گونه‌ای برنامه‌‌ریزی خواهد شد تا کمترین تداخل ممکن با این ایام را داشته باشیم، بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود این مرحله در نیمه اول شهریورماه برگزار شود.

الهام وقاری

انتهای پیام
captcha