رهبر انقلاب با تشریح سرپل‌های همکاری با روسیه طراحی روابط راهبردی را مدنظر دارند + صوت
کد خبر: 4072599
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
حسن لاسجردی:

رهبر انقلاب با تشریح سرپل‌های همکاری با روسیه طراحی روابط راهبردی را مدنظر دارند + صوت

کارشناس مسائل بین‌الملل با تشریح نوع نگاه رهبر معظم انقلاب درباره روابط ایران و روسیه در دیدار با آقای پوتین گفت: ایشان در این دیدار برخی از مهمترین سرپل‌های همکاری دو کشور در حوزه مسائل منطقه، حمل و نقل، روابط مالی و بانکی و مقابله با تحریم‌های غرب را بیان فرمودند تا از این طریق بتوان روابط راهبردی میان دو کشور را طراحی کرد.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مواضع رهبر معظم انقلاب در دیدار با ولادیمیر پوتین و تأکید ایشان بر توسعه و تقویت جنبه‌های ایجابی همکاری دو کشور گفت: این دیدار چند محور بسیار مهم داشت که نشان داد نگاه رهبر معظم انقلاب تبدیل روابط عادی ایران و روسیه به روابط راهبردی است. به همین دلیل ایشان بر پیگیری توافقات قبلی و گسترش همکاری‌ها اشاره کردند و بر همین مبنا به صورت مصداقی برخی از این همکاری‌ها را از جمله همکاری‌ها در حوزه مسائل منطقه، حوزه ارتباطات ترانزیتی و جاده‌ای، مسائل پولی و بانکی، مقابله با تحریم‌های غرب و ... بیان فرمودند.

وی افزود: در واقع ایشان سرپل‌های مهم روابط ایران و روسیه را مطرح کردند تا از این طریق بتوان روابط راهبردی میان دو کشور را طراحی کرد، لذا موضوع ارتباطات دو کشور در حوزه سیاسی، تجاری، مالی، بانکی، حمل و نقل، مرزهای ایران در جریانات میان آذربایجان و ارمنستان نکاتی بودند که رهبر معظم انقلاب به عنوان یک متفکر استراتژیست که می‌خواهد دورنمای تحولات منطقه یا جامعه را به فرصت‌هایی جدید تبدیل کند در دیدار با پوتین مطرح کردند.


بیشتر بخوانید:


لاسجردی درباره نوع نگاه رسانه‌های غربی به این دیدار و نوع بازنمایی رسانه‌ای آن گفت: غربی‌ها خیلی تلاش کردند اینگونه نشان دهند که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد کاملا از غرب جدا شده و به دامن شرق برود در حالی که این ادعا خارج از منطق گفتمانی نظام است.

استفاده ایران از تمام ظرفیت‌ها

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود است، گفت: این بدان معناست که ایران همین الان با برخی کشورهای غربی همکاری می‌کند و با آنها روابط مالی و پولی و تجاری دارد همانطور که با کشورهای شرقی دارد. الان فضای جهانی فضای استفاده از ارتباطات و فرصت‌هاست و ایران هم به مانند سایر کشورها به دنبال استفاده از این فرصت‌هاست اما غربی‌ها می‌خواهند اینگونه بازنمایی کنند که ملاقات گرم پوتین و رهبر معظم انقلاب به معنای آن است که ایران می‌خواهد کاملا فضای ارتباط با غرب را قطع کرده و به طرف کشورهای شرقی برود و با این کار نوعی فضاسازی رسانه‌ای انجام دادند.  در حالی که واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران در تلاش است از فرصت رابطه با کشورهای مختلف از جمله روسیه و ترکیه بهره‌برداری کند.

روابط راهبردی؛ نیاز فوری

لاسجردی درباره افزایش تمایل روس‌ها به حرکت به سمت رابطه راهبردی با ایران پس از جنگ اوکراین برخلاف مقطع قبل از این جنگ که این ابراز تمایل بیشتر از سمت ایران بود، گفت: موضوع روابط راهبردی تا حدی محصول تحولات زمان است. به عبارتی باید دو واحد سیاسی به یک سطح از بلوغ برسند تا بتوانند نیازها، مقدورات و توانمندی‌های خود را به طور کامل در اختیار هم قرار بدهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: درست است که تاکنون ایران و روسیه روابط راهبردی نداشتند اما سطح همکاری‌های دوجانبه براساس قابلیت‌ها و توانی که داشتند قابل قبول بوده است. جنگ اوکراین سبب شده که این نوع رابطه بیش از یک ضرورت احساس شده و تبدیل به یک نیاز فوری شود. الان ایران و روسیه برخی نقاط مشترک مانند تحریم‌های غرب، مقابله با تروریسم و همکاری در بحران سوریه دارند که موضوع همفکری و همراهی ایران و روسیه را افزایش داده و بحران اوکراین و تبعات آن از جمله تحریم روس‌ها توسط غرب و نیازهای متقابل و مواضع مشترک این نیاز فوری را بعینه نشان داده است.

تأکید بر زمینه‌های ایجابی رابطه

لاسجردی درباره تصریح رهبر معظم انقلاب بر عوامل ایجابی در روابط دو کشور برای شکل‌گیری یک رابطه راهبردی پایدار و تعمیق و توسعه همکاری‌ها با روسیه و عدم توقف بر عوامل مشترک سلبی رابطه مانند دشمنی مشترک آمریکا و تحریم‌های غرب گفت: دو کشوری که می‌خواهند با یکدیگر روابط راهبردی داشته باشند باید از توان لازم هم برخوردار باشند. رهبر معظم انقلاب جایی مطرح کرده بوند که روسیه در دوره پوتین به قدرت سابق خود برگشته است و روس‌ها پس از ضعفی که به واسطه فروپاشی شوروی دچار شده بودند، در دوره پوتین تلاش کردند این ضعف‌ها را جبران کنند تا بتوانند تا اندازه‌ای شکل و شمایل یک قدرت بزرگ را پیدا کنند.

وی در پایان اظهار کرد: بر همین اساس رهبر معظم انقلاب بر نکات مثبت زیادی که قابلیت دو طرف است تأکید کردند و عاملی که این ضرورت و نیاز فوری را می‌تواند تبدیل به یک اقدام کند، توانایی دو طرف است. ایران و روسیه الان از توانایی لازم برای همکاری‌های نظامی، بانکی، پولی، حمل و نقل، تجاری و ... برخوردارند و با توجه به فضای کلی دو کشور این توانایی قابل رؤیت است و می‌توان این همکاری‌ها را عملیاتی کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha