انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان در مجلس
کد خبر: 4073423
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان در مجلس

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی آقایان کدخدایی، ره‌پیک و پروین را به عنوان سه حقوقدان جدید شورای نگهبان از بین شش حقوقدان معرفی‌شده از سوی رئیس قوه قضاییه برای یک دوره شش ساله انتخاب کردند.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا،  انتخاب سه نفر حقوقدان شورای نگهبان در دستورکار جلسه علنی امروز، سه‌شنبه 4 مردادماهد مجلس شورای اسلامی قرار داشت و نامه حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای برای معرفی حقوقدانان داوطلب عضویت در شورای نگهبان توسط حسینعلی حاجی دلیگانی قرائت شد.

رئیس قوه قضاییه در این نامه خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، با توجه به پایان دوره آقایان عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک و فضل الله موسوی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان در راستای اجرای اصل 91 قانون اساسی؛ آقایان علی احمدی‌فرد، سیامک ره‌پیک، خیرالله پروین، عباسعلی کدخدایی، عبدالحمید مرتضوی بریجانی و فضل‌الله موسوی را به مجلس معرفی کرد تا نمایندگان از بین آنها، 3 نفر را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کنند.

در ادامه این هر یک از این شش نفر در ده دقیقه به معرفی و ارائه سوابق کاری و علمی خود پرداخته و برنامه‌ها و رویکردهای خود را بیان کردند که مهمترین محورهای سخنان آنها به شرح ذیل است:

1ـ علی احمدی‌فرد: ضرورت مورد استناد قرار ندادن گزارش‌های غیر موثق در بررسی صلاحیت افراد ـ افزایش تعامل مجلس و شورای نگهبان برای تقویت قوانین متقن 

2ـ خیرالله پروین: جلوگیری از تضییع حقوق افراد کارآمد در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی. 

3ـ سیامک ره‌پیک: ضرورت هماهنگی مجلس و شورای نگهبان در بررسی برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402 کل کشور.

4ـ عباسعلی کدخدایی: توحه به مسئله حفظ استقلال و بی‌طرفی شورای نگهبان و دفاع از نقش بی‌بدیل آیت‌الله جنتی در دفاع از نظام در برهه‌های مختلف.

5ـ عبدالحمید مرتضوی بریجانی: تأکید بر اهمیت حفظ کرامت و حیثیت افراد و استفاده از تجربیات و اطلاعات تخصصی نمایندگان در تصمیم‌گیری‌ها.

6ـ فضل‌الله موسوی: تأکید بر اهمیت حمایت و دفاع شورای نگهبان از حقوق مردم برای مشارکت در همه صحنه‌ها.      

پس از آن نمایندگان مجلس اقدام به رأی‌گیری در خصوص انتخاب سه نفر عضو حقوقدان شورای نگهبان کردند که در پایان آقایان عباسعلی کدخدایی، خیرالله پروین و سیامک ره‌پیک به ترتیب با 182، 149 و 116 رأی از مجموع 254 رأی مأخوذه از نمایندگان به عنوان حقوقدانان جدید  شورای نگهبان انتخاب شدند.           

انتهای پیام
captcha