اجتماع بزرگ «شیرخوارگان حسینی» در رشت برگزار شد + عکس
کد خبر: 4076151
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳

اجتماع بزرگ «شیرخوارگان حسینی» در رشت برگزار شد + عکس

در نخستین جمعه ماه محرم، اجتماع بزرگ «شیرخوارگان حسینی»، هم‌زمان با سراسر کشور در رشت برگزار شد.

اجتماع شیرخوارگان حسینی در رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، در نخستین جمعه ماه محرم، اجتماع بزرگ «شیرخوارگان حسینی» صبح امروز، 14 مردادماه هم‌زمان با سراسر کشور در مصلای امام خمینی(ره) و مهدیه رشت برگزار شد.

در این مراسم، مادران فرزندان خود را نذر حضرت علی اصغر(ع) کرده و با سربندهای یا حسین(ع)، یا حضرت علی اصغر(ع) و یا زهرا(ع)، به یاد مظلومیت و تشنگی لب‌های حضرت علی اصغر(ع) اشک ماتم ریختند.

یکی‌ از اسناد محکم خباثت یزیدیان در‌ جریان‌ عاشورا، شهادت‌ اطفال‌ است که حدود پانزده‌ تن از شهدای کربلا در این مقطع سنی بودند و کوچک‌ترین آن‌ها علی‌اصغر(ع) است که شهادت‌ دلخراشی دارد.

شهادت مظلومانه حضرت علی اصغر(ع) در تاریخ‌نگاری عاشورا انعکاس فراوان داشته است. منابع دست اول تاریخی و مقاتل تألیف شده‌، هر‌ یک تصویری اندوهبار از این واقعه ترسیم کرده‌اند. منابع بعدی نیز تحت تأثیر این منابع، به واقعه کربلا به ‌ویژه شهادت طفل شیرخوار امام حسین(ع) پرداخته‌اند.

اگرچه در نام آن حضرت و کنیه وی‌ اختلاف‌نظرهایی‌ جزئی‌ وجود دارد، بسیاری از منابع، بر طفل بودن و نحوه شهادت ایشان در شش‌ ماهگی اتفاق‌ نظر‌ دارند‌.

عاشوراپژوهانِ عصر حاضر نیز براساس منابع دست ‌اول و مقاتل اولیه، سعی در گزارش واقعه کربلا و شهادت حضرت‌ علی‌اصغر(ع) دارند‌.

وقتی امام حسین(ع)، شهادت جوانان و دوستانش را دید، تصمیم گرفت با‌ خون‌ خویش به نبرد دشمن بپردازد. صدا زد: «آیا کسی هست که از حرم رسول خدا دفاع‌ کند؟ آیا‌ یکتاپرستی‌ هست که درباره ما از خدا بترسد؟ آیا یاری‌گری هست که با یاری‌کردن‌ ما‌ به‌ خداوند امید داشته باشد؟ آیا یاوری هست که در یاری ما دیده به اجر الهی بدوزد؟» صدای‌ زنان‌ به‌ ناله بلند شد. به ‌طرف درِ خیمه رفت و به زینب(س) گفت: «کودک کوچکم را بده‌ تا‌ با او خداحافظی کنم». او را گرفت؛ خواست او را ببوسد که حرمله بن کاهل اسدی‌ تیری‌ افکند و بر گلوی کودک نشست و او را شهید کرد. به زینب فرمود: «او را‌ بگیر‌». آن‌گاه با مشت خود، خون گلوی طفل را به آسمان پاشید.

از اندوه بارترین مصائب بزرگ روز عاشورا و از حوادث مسلّم این روز‌، شهادت‌ طفل شیرخوار امام حسین(ع) است که افراد سپاه عمر سعد، در تنهاترین لحظات سید الشهدا(ع) با بی‌رحمی او را در آغوش پدر به شهادت‌ رساندند‌ و جنایت نابخشودنی دیگری بر جنایاتشان افزودند.

امام حسین(ع)، علی اصغر را به سوی سپاه عمر بن سعد آورد که به مردم ‌‌زمان‌ خود و نسل‌های آینده بفهماند حکومت طاغوتی اموی، انسان‌ها را مسخ کرده و از هویت‌ انسانی‌ و انسانیت‌ دور ساخته است؛ تا آن‌جا که به جای دادن آب به کودک تشنه‌لب، گلویش را‌ با تیر نشانه رفتند.

شهادت علی‌اصغر‌، طفل‌ شش‌ماهه امام حسین(ع) در واقعه‌ کربلا‌ نشان‌دهنده بی‌رحمی و گمراهی افرادی است که امام حسین(ع) و فرزند ایشان را به شهادت رساندند‌. در عصر حاضر، به سبب پرداختن‌ به‌ واقعه کربلا با دیدی تحلیلی درباره شهادت امام‌ حسین(ع)، آثار‌ فراوانی‌ با‌ نام‌ مقتل یا عنوانی نزدیک به آن شکل گرفته که از مهم‌ترین موارد انعکاس شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)، برپایی‌ مراسمی با نام «شیرخوارگان حسینی» است که باعث آگاهی‌بخشی جهان نسبت به شرح شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)، روحیه ایثار و از‌ خود‌ گذشتی امام حسین(ع) و خاندان ایشان شده است.

انتهای پیام
captcha