حماسه کربلا بهترین الگو برای اصحاب رسانه است
کد خبر: 4077375
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱

حماسه کربلا بهترین الگو برای اصحاب رسانه است

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس با بیان اینکه حماسه کربلا و قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بهترین الگو برای اصحاب رسانه است، گفت: آگاهی‌رسانی به مردم رسالتی است که از کربلا برای خبرنگاران به ارث رسیده است. بزرگترین منادیان روشنگری و تبین امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) بوده‌اند.

علی فرهادی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، علی فرهادی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس امروز، 19 مرداد در نشست صمیمی با با اصحاب رسانه استان گفت: موجودیت رسانه‌ها در گرو وجود فعالیت خبرنگاران و عکاسان به عنوان ستون و محور این صنعت است.

وی، خبرنگاران و عکاسان را پیشگامان عرصه روشنگری و اطلاع‌رسانی دانست و افزود: خبرنگاری شغل نیست، بلکه دلدادگی به مردم و جامعه است. عشق نیست بلکه عاشقی است. عاشق تبیین حقیقت و روشنگری، دفاع از حقوق مردم، نافی زشتی‌ها و پلشتی‌های موجود در جامعه و عوامل آن. عاشقی دلباخته آزاده، عدالت‌خواه و دردمند درد مردم خویش که با مشاهده و درک رویدادها و واقعیات جامعه، همراه با رنج مردمان رنج می‌کشد.

فرهادی تصریح کرد: عاشق است که بدون جایگاه و امنیت شغلی، درآمد و مزایای مادی در دل همه ماجراهای جاری، در زمان جنگ و صلح، بلایا و حوادث طبیعی و سایر عرصه‌های فعالیت زندگی بشری با پذیرش همه ناملایمات و سختی‌ها، تهدیدات و خطرات، به دنبال رسالت فاخر و ارزشمند خود است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس تصریح کرد: خبرنگار باید صاحب بینش و آگاهی، آزادگی، عدالت‌خواهی، کمال‌جویی و کمال‌طلبی و دارای وجدان آگاه و پایبند به آرمان‌های والای انسانی باشد تا بتواند زشتی‌ها و نازیبایی‌های جامعه را عیان و رسوا، گوهر حقیقت را آشکار و در مقابل هرگونه نامردمی و زیادخواهی و بردگی اربابان زر و زور و تزویر ایستادگی کند. حفظ این جایگاه فاخر و رفیع در گرو پایبندی و حفظ اصالت و حرمت قلم است.

وی با بیان اینکه حماسه کربلا و قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بهترین الگو برای اصحاب رسانه است، افزود: آگاهی‌رسانی به مردم رسالتی است که از کربلا برای خبرنگاران به ارث رسیده است. بزرگترین منادیان روشنگری و تبین امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) بوده‌اند.

فرهادی یادآور شد: همانطور که ذکر شده است فلسفه قیام امام حسین (ع)، امر به معرف و نهی از منکر در قبال حکومت باطل یزید و خاندان بنی امیه، مبارزه با فساد و بی عدالتی، احیای دین و احکام الهی از طریق روشنگری و بیان حقایق از طریق جهاد عملی و نظری بوده است. طبق روایات تاریخی و شرح حوادث آن دوران، پس از مرگ معاویه و به دست‌گیری قدرت توسط یزید، وی با ارسال نامه به فرماندار مدینه خواهان بیعت گرفتن از امام در حمایت از حکومت باطل خود می‌شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس تصریح کرد: از این تاریخ به بعد برنامه‌ها و اقدامات امام حسین(ع) بیانگر نگاه عمیق و روشنگرانه رسانه‌ای آن حضرت جهت آگاهی‌رسانی به جامعه و مردم آن زمان و جوامع انسانی آینده است.

وی تصریح کرد: اولین اقدام امام حسین(ع) در آن ایام حضوریافتن در کنار قبر پیامبر(ص) به عنوان مرکز تجمع مردم و مسلمانان و ایراد خطابه در خصوص نفی یزید و اعلام عدم بیعت با او، با تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

فرهادی اظهار کرد: انتخاب زمان و مکان خطابه حکایت از عمق نگاه حضرت بر ضرورت بیان حقایق و روشنگری و آگاه‌سازی مردم جامعه متناسب با امکانات و روش‌های رسانه‌ای قابل اجرای آن زمان بوده است.

وی ادامه داد: دومین اقدام اساسی تبلیغی و رسانه ای امام حسین (ع) استفاده از مراسم حج و اجتماع عظیم مسلمانان جهان جهت افشاگری و رسوایی حکومت باطل و ظالم یزید و رساندن پیام خود به گوش جهانیان و آینده گان از طریق تبین مواضع و انتقال آن توسط زائران خانه خدا به نقاط مختلف جهان بوده است.

فرهادی با بیان اینکه امام (ع) هنگام خروج از مدینه، اعلام سفر به مکه می‌کنند نه کربلا، تا بتوانند از ظرفیت عظیم اجتماع مسلمانان جهان استفاده لازم را ببرند، افزود: برنامه زمان‌بندی حضرت کاملا هدفمند بوده است زیرا زمان آغاز رسمی مناسک حج نهم ذی‌الحجه است. امام حسین(ع) بر مبنای اینکه تا روز هشتم ذی‌الحجه همه حاجیان خود را به سرزمین وحی می‌رسانند، روز هفتم را جهت ایراد خطابه و سخنرانی انتخاب می‌کنند. امام‌(ع) در آن مراسم می‌فرمایند برای من قتلگاهی اختیار شده است که به آنجا می‌روم و از مسلمانان دعوت می‌کنند به عنوان امت پیامبر(ص) برای دفاع از دین و حق و خاندان پیامبر (ص) او را همراهی کنند. در روز هشتم به مقصد شهادت اعلام خروج و از مکه خارج می‌شوند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس اضافه کرد: با برگزاری و حضور در اجتماع حجاج و ایراد خطابه و سپس عزیمت از سرزمین وحی در تاریخ هشتم ذی‌الحجه شاهکاری خلق کردند که تا امروز شاهد آثار و برکات آن هستیم. امام از مکه به سوی کوفه حرکت می‌کنند در مسیر حرکت با بستن راه توسط حربن ریاحی در تاریخ دوم محرم وارد سرزمین کربلا می‌شوند و سایر وقایع تلخی که یزیدیان رقم زدند. این ماجرا حاوی چند نکته است و آن اینکه از ابتدا هدف امام از سفر به مکه زیارت نبوده، بلکه اطلاع‌رسانی و روشنگری و رسوایی حکومت ظلم و جور و فاسد اموی بوده است.

وی اضافه کرد: دوم اینکه اگر پس از مناسک حج عازم شام و عراق می‌شدند تحت تاثیر مراسم حج، عمق حرکت و هدف امام یعنی آگاه‌سازی مردم نسبت به مواضع ایشان در خصوص نفی یزید و عدم بیعت با او و اینکه با علم به شهادت برای دفاع از دین خدا و حق و عدالت و آزادگی عازم کربلا می‌شوند، بر مردم آشکار نمی‌شد. حلقه و اقدام تکمیلی این وجه از نگاه و اقدام امام حسین(ع)، عملیات تبلیغی، رسانه‌ای کاروان اسرا و خطابه‌های حضرت زینب(س) بعد از عاشورا و رخدادهای شام و دربار یزید است که همگی بیانگر نوعی برنامه‌ریزی هدفمند و نگاه رسانه‌ای متناسب با زمان جهت آگاه‌سازی مردم نسبت به حقایق روز و تمیز حق از باطل، افشاگری و رسوایی جبهه باطل و حکومت فاسد و ظالم یزید است.

فرهادی با بیان اینکه خطابه‌های هدفمند حضرت زینب(س) موجب آشکار شدن دروغ و تزویر یزید و رسوا شدن یزیدیان شد. اقدام شجاعانه و عالمانه‌ای که تا به امروز طبل رسوایی یزید و یزیدیان را به صدا در آورده است، گفت: اگر روز پرستار به حق به نام آن شیر زن کربلا مزین نشده بود، ضمن احترام به مناسبت ارزشمندی که بر اساس آن روز خبرنگار شکل گرفته است، جا داشت که روز خبرنگار مزین به روز ولادت آن بزرگ پیام‌آور کربلا می‌شد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس اظهار کرد: این امر رسالت اصحاب رسانه در کشور، را سنگین‌تر می‌کند تا فراموش نکنند که بر اساس کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا  هرگز آزادگی، عدالت‌خواهی، حقیقت‌جویی و روح و اصالت قلم خود را به ثمن‌بخس  به حراج نگذارند و هم چون بسیاری از پیشینیان خود که جان خود را فدای کشف و ثبت حقیقت و تابش نور و روشنایی به افکار جوامع بشری کردند پاسدار جایگاه و منزلت رفیع حرفه خود باشند.

وی همچنین گفت: در دوران معاصر نیز رونق، پیشرفت و موفقیت مدیران، سازمان‌ها و همچنین به بار نشستن طرح و برنامه‌ها، شفافیت و تبیین همه پدیده‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی، جهت‌دهی به افکار عمومی، شفاف‌سازی و فسادستیزی و رشد و تکامل آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی جوامع بشری تحت تاثیر رفتار و عملکرد رسانه و اصحاب رسانه است.

انتهای پیام
captcha