نقش تشکل‌ها در مدیریت بحران بررسی شد
کد خبر: 4078581
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

نقش تشکل‌ها در مدیریت بحران بررسی شد

اولین جلسه از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی فعالان تشکل‌ها با مدیران شهری با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و جمعی از اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد در محل ستاد توان‌افزایی شهر تهران برگزار شد.

حکمرانی حلقه میانی حتی در بحرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین جلسه از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی فعالان تشکل‌ها با مدیران شهری دیروز، 24 مردادماه با حضور احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران، سیداحمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد سمن‌ها، نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و جمعی از اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد در محل ستاد توان‌افزایی شهر تهران برگزار شد.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی سخنانی در این نشست با بیان این نکته که نگاه مدیریت بحران به نقش داوطلبان مردمی نمادین نیست، گفت: بحران بدون حضور مردم قابل مدیریت نیست. ما در مدیریت بحران مفهومی به نام مدیریت بحران جامعه‌محور داریم که در قالب این مفهوم به جای اینکه ما برای مردم برنامه‌ریزی کنیم، آن‌ها در تشخیص خطر و اقدامات اصلاحی مربوط به مدیربت بحران باید نقش داشته باشند.

نصیری گفت: برای افزایش درک خطر در جامعه تنها با کمک تشکل‌های مردمی می‌توانیم به نتیجه برسیم. به همین منظور در تلاشیم تا با استفاده از ظرفیت مردمی به ارزیابی کامل بحران‌های شهری و خطرات آن بپردازیم.

وی با اشاره به تجربه فعالیت گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) در تهران، گفت: داوطلبان عضو گروه‌های دوام باید در تمامی مراحل چرخه مدیریت بحران حضور داشته و فعال باشند. ما در همه ارکان سازمان مدیریت بحران تهران تلاش کردیم که این موضوع را جا انداخته و اجرا کنیم.

همت گروه‌های جهادی مثال زدنیست

همچنین، سیداحمد علوی، عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد سمن‌ها نیز در این نشست بیان کرد: اگر گروه‌های جهادی در دوران کرونا همراهی نمی‌کردند، کشور با مشکلات و هزینه‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌شد. رویکرد اصلی در دوره جدید ستاد سمن‌های شهر تهران ایجاد تعامل مشترک با گروه‌های جهادی در راستای توان‌افزایی و رونق مشارکت عمومی است که این نشست ابتدایی ان‌شاءالله سبب‌ساز اتفاقات نوین در بخش مشارکت گروه‌های جهادی باشد.

رئیس ستاد سمن‌ها افزود: نگاه جهادی به گونه‌ای است که باعث همدلی و همراهی در حوزه‌های اجتماعی می‌شود و این اتفاق می‌تواند چراغ راه برای آینده گروه‌های جهادی در مشارکت با بدنه مدیریت شهری باشد.

عضو شورای شهر تهران گفت: شرح وظایف ستاد توان‌افزایی شهر تهران کاملاً مشخص بوده و هدف از تأسیس آن کار مشارکتی بوده و هدف اصلی ما رشد، توسعه و توان افزایی گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی است. هدف ما در این دوره نسبت به گذشته از حمایت‌های مالی صرف به تسهیلگری در امور تشکل‌های مردمی و جهادی است.

وی ادامه داد: بروکراسی‌های امروز در حوزه شهری باعث چالش در عملکرد فعالیت گروه‌های جهادی شده و این چالش به خودی خود باعث دلسردی برخی تشکل‌های مردمی و جهادی در دراز مدت می‌شود. گروه‌های جهادی در مسئله کرونا بسیار کمک‌رسان بودند که اگر وجود آن‌ها در بدنه اجرای کشور نبود، کشور با هزینه‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌شد.

علوی افزود: ستاد سمن‌ها به عنوان تسهیلگر در کنار فعالیت‌های جهادی و تشکل‌های مردمی است و تا جایی که بتوانیم در این بخش فضاهای اشتراکی و مهمی ایجاد می‌کنیم که در جهت رشد و بهبود عملکرد تشکل‌های مردم نهاد مؤثر باشد.

همچنین، در ادامه این نشست، گروه‌های جهادی هر یک به معرفی و شرح فعالیت خود پرداختند.

حسین رحمتی، از مجموعه جهادی تهران در مورد گفتمان‌سازی و ایجاد گفتمان مشترک برای گروه‌های جهادی افزود: بحث گفتمان‌سازی که از سوی گروه‌های جهادی شکل گرفته، چیزی جز خودسازی فردی و جمعی نیست و باید تمامی دغدغه و نگاهمان را برای رسیدن به یک هدف با گفتمانی مشترک هم‌پیمان شویم.

عدم تعامل جهادگران با مسئولان

محمد ایزه، دبیر گروه جهادی حسنا نیز بیان کرد: مشکل بچه‌های جهادی عدم تعامل با مسئولان است. برخی مسئولان نسبت به گروه‌های جهادی اعتماد کافی دارند و گروه‌های جهادی را گروه‌های نظام‌مند و ساختارگرا نمی‌دانند که باید این مسئله در بدنه مدیران میانی مورد بررسی قرار گیرد.

مصطفی سیمرغ، دبیر جهادی عاشقان ولایت در مورد بررسی شاخص‌ها و استعدادها در گروه‌های مردمی گفت: گروه‌های مردمی باید به سمت شناسایی استعدادها و توانایی‌های مردم و نخبگان اجتماعی بروند تا بتوانند بر اساس مناسبات فرهنگ عمومی و فرهنگ ساختاری مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند گام بردارند قطعاً راه برون‌رفت از مشکلات کشور نگاه به گروه‌های جهادی و سپردن کار مردم به دست مردم است.

متین شریفی، دیگر فعال جهادی که از دهکده جهادی در این نشست حضور داشت، گفت: سپردن کار به دست جهادگران مشکلاتی است که اغلب سازمان‌ها و نهادهای دولتی آن را جدی نمی‌گیرند و ان‌شاالله در دوره‌ای که شورای شهر و بدنه دولت همه از گروه جهادی هستند، بتوانیم اقدامات مؤثری داشته باشیم.

محمد یوسفی، از گروه جهادی حیدریون نیز بیان کرد: گروه‌های جهادی نباید به دنبال طرح و انجام کارهای سفارشی با بدنه‌های دولتی باشند، بلکه باید با توجه به شاخص‌ها و حمایت‌های مردمی و اعتباراتی که دارند در جهت فعالیت‌های خود قدم بردارند؛ چراکه کار سفارشی روح و روان مردمی ندارد.

زهرا رضازاده، از بانوان گروه جهادی سفیران سلامت نیز تصریح کرد: آموزش‌های پیشگیری از آسیب اجتماعی با رویکرد اشتغال‌زایی و انتقال تجربه در میان گروه‌های جهادی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.

فاطمه باغی، دیگر جهادگر حوزه زنان که در این نشست به عنوان آخرین نفر صحبت کرد، گفت: باید ملاحظات حضور جهادی زنان توجه شود؛ چراکه زنان نیمی از جامعه هستند و بهتر می‌توانند با نگاه خودشان به موضوعات و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اهتمام ویژه داشته باشند.

جایگاه ویژه تشکل‌ها در طرح مدیریت بحران

همچنین، احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست گفت: باید هر چه بیشتر جایگاه تشکل‌ها را در اسناد بالادستی به ویژه طرح مدیریت بحران تبیین کنیم و مشکلات و موانع را از سر راه آنان برداریم‌‌.

صادقی افزود: امروز خیلی خوشحال هستم که در این جمع حضور دارم، بنده نه به عنوان مسئول بلکه به عنوان کسی که افتخار داشته و دارم یک دوامی و داوطلب باشم سخن می‌گویم. اینکه تاکنون حرف‌هایی که ما مسئولان در قبال تشکل‌های مردم‌نهاد زده‌ایم، بیشتر جنبه شعارگونه داشته و در تاریخ تشکل‌ها هم هیچ دولتی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد آنطور که باید استفاده نکرده و در خوشبینانه‌ترین حالت یک نگاه غیر تخصصی به این تشکل‌ها داشته‌اند. اما در مقابل، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد به این وعده وعیدها دلخوش نکرده‌اند و توانسته‌اند کار خود را انجام داده و تا امروز نیز دوام آورده‌اند.

صادقی گفت: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ما بدون استفاده از توان مردمی و ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد توان رویارویی با بحران‌ها را نداریم، لذا حضور این مجموعه‌ها که از دل مردم هستند، آموزش دیده‌اند و در پائین‌ترین سطح می‌توانند حتی‌الامکان از خانواده‌های خود شروع کنند، بسیار اثرگذار است. لذا در تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران باید تشکل‌های مردم‌نهاد را در جایگاه ویژه‌ای ببینیم.

صادقی بیان کرد: من امروز نمی‌خواهم به این بپردازم که چرا وضع این‌گونه است، بلکه می‌خواهم بگویم چه باید بکنیم و آسیب‌شناسی درستی انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از آسیب‌ها این است که در خیلی از موارد قانون و حاکمیت تکلیف و نوع ارتباط سازمان‌ها و نهادهای دولتی با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را مشخص نکرده و لذا اگر هم یک سازمانی بخواهد از ظرفیت این مجموعه‌ها استفاده کند با مشکل مواجه می‌شود. این موضوعی بود که تا کنون ما از آن غفلت کردیم و در نگارش اسناد جامع و تفصیلی و اسناد موضعی و موضوعی بیشتر کلی‌نگری کردیم.

صادقی در ادامه سخنان خود گفت: موضوع بعدی که مهمتر است این است که ما در شورای شهر به فکر طرح‌ها و لوایح و مصوبات حمایتی از سمن‌ها نباشیم بلکه به این فکر کنیم که چگونه موانع و مشکلات را از سر راه آنان برداریم.

وی در پایان بیان کرد: سمن‌ها نیازی ندارند که از آنان حمایت کنیم، بلکه ما هستیم که نیازمند حمایت آنان هستیم. پس باید شرایط را برای حمایت آنان از مدیریت شهری فراهم کنیم و مشکلات و موانع را از سر راه آنان برداریم‌.

انتهای پیام
captcha