عنوان بین‌المللی را به حضور در مسابقات جهانی قرآن منحصر نمی‌کنیم
کد خبر: 4084665
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف:

عنوان بین‌المللی را به حضور در مسابقات جهانی قرآن منحصر نمی‌کنیم

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم در یک افق سه‌ساله عدالت را در ارکان مسابقات تعمیق بخشیم و در مرحله کشوری شاهد تحول در بخش‌های داوری و میزان جوایز باشیم گفت: به دنبال این هستیم، حافظان و قاریان ایرانی، اعتبار بین‌المللی شدن را در داخل کشور دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم استان تهران، که شب ۱۹ شهریورماه در دارالقرآن بصیرت حکیمیه برگزار شد، ضمن قدردانی از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران و تبریک به برگزیدگان این دوره گفت: اگر ما مسابقه را تنها در کلمه آن ببینیم به نظر ضرر کرده‌ایم و و قطعاً باعث رشد ما نخواهد شد. شاید در ظاهر ثواب داشته باشد، اما غایت کار این نیست و هدف تدبر در آیات و عمل به آنهاست.

وی با اشاره اینکه عمل به قرآن را در رفتار محمدرضا جاهدی‌نیا در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال گذشته دیدم، افزود: او زمانی که رتبه اول مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن کریم را کسب کرد، صبح همان روز با استاد کریم دولتی تماس گرفته و به مورد نمره‌ای که داوران داده‌اند و غلط کوچکی که از توجه داوران دور مانده بود، اشاره می‌کند. بعد از آن فایل صوتی تلاوتش بیش از ۲۰ بار بازبینی می‌شود تا نهایتا مشخص شد ۲۰ صدم از امتیازش کسر می‌شد و حائز رتبه چهارم می‌شود.

گزارش تصویری اختتامیه چهل‌وپنجمین مسابقات قرآن اوقاف استان تهران

مجیدی مهر ادامه داد: در حقیقت او اول شد و رئیس سازمان اوقاف هم اصرار بر این داشتند که جاهدی‌نیا، جایزه نفر را دریافت کند، چراکه قهرمان واقعی اوست. جالب این بود که مجموع هدایایی که جاهدی‌نیا دریافت کرد، چند برابر هدیه نفر اول مسابقات بین‌المللی بود.

رئیس مرکز قرآنی اوقاف بیان کرد: اگر روزی قاری قرآن برای کسب رتبه در مسابقات شروع به سکه انداختند کرد آن روز پایان تلاوتش است و روز پایان انس شما با قرآن خواهد بود. اگر روزی حافظی سوالی را پاسخ نداد و رقیب او خوشحال شد آن روز، روز سقوط خواهد بود. البته ما گاهی برای رفتار و متانت فوق‌العاده برخی از این عزیزان خود را کوچک می‌بینیم و خادم می‌دانیم. اما برخی مواقع هم این رقابت‌ها از مسیر حقیقی‌اش خارج می‌شود که هر چند رقابت است، اما از عمل و رفتار قرآنی به دور است.

این قاری ممتاز قرآن کریم با اشاره به اینکه تلاش ما این است که در یک افق سه‌ساله عدالت را در ارکان مسابقات تعمیق بخشیم گفت: امسال در مرحله کشوری شاهد یک تحول خوب هم در بخش فنی و هم در بخش جوایز خواهیم بود و برای اولین بار جوایز ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون تومانی را اهدا خواهیم کرد که البته در برابر زحمات شما چیزی نیست. همچنین به دلیل جمع‌بندی نمرات مسابقات کشوری و بین‌المللی فرم داوری را حذف خواهیم کرد و نرم‌افزار مکانیزه داوری رونمایی خواهد شد و نرم‌افزار محاسبات و نظارت را هم تحت وب راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد.

مجیدی‌مهر با بیان اینکه به دنبال این هستیم شرکت‌کنندگان ما اعتبار بین‌المللی شدن خود را از خارج از کشور نگیرند و این بین‌المللی شدن را در داخل کشور دریافت کنند، گفت: در یک افق سه تا پنج‌ساله و در صورت فراهم شدن امکانات، کاری خواهیم کرد که سن شرکت‌کنندگان به حدود ۲۰ سال برسد و نسل قبل همه بین‌المللی شده باشند و اعزام به مسابقات بین‌المللی آپشن مسابقات خواهد بود و دیگر قاریان ما به واسطه حضور در برخی مسابقات کشور‌های دیگر بین‌المللی نخواهند شد. اشکال کار ما این است که امروز شرکت‌کنندگان خود را به کشورهایی اعزام می‌کنیم که قاریانش اگر در تهران شرکت کنند به فینال راه پیدا نمی‌کنند، اما در اثر برخی جریانات پشت پرده و فشار‌های تامین‌کنندگان مالی این مسابقات شرکت‌کننده ما اعزام و چهارم می‌شود. لذا جریان را به سمتی خواهیم برد که شرکت‌کنندگان ما با افتخار و فراق بال می‌توانند قبول کنند تا در مسابقات کشور‌های دیگر شرکت کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف تصریح کرد: ما اساساً اولویت برایمان مسابقه نیست و مسابقه فرع انس با قرآن و ترویج فرهنگ قرآن در جامعه است. اعتقادم این است که تک تک این مسابقات استانی قابلیت پخش از رسانه ملی را دارد و پخش فعلی کافی نیست. امروز باید تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی در برگزاری این مسابقات پای کار باشند. اوقاف متولی برگزاری است و همه فکر می‌کنند، چون اوقاف پول دارد دیگر نیازی به همراهی و مشارکت نیست، اما ما پول از کسی نمی‌خواهیم و تنها چیزی که می‌خواهیم مشارکت است.

جوایز مسابقات قرآن افزایش پیدا کرد/ توسعه عدالت با تغییر شیوه داوری از سخت‌افزاری به نرم‌افزاری

در بخش دیگری از این مراسم کریم دولتی، رئیس هیئت داوران در خصوص بخش داوری این مسابقات گفت: بحث مسابقه تخصصی از این جهت که یک انتخاب و شناسایی دقیق در آن صورت می‌گیرد، باید تمام عناوین نظارتی، فنی و اجرایی آن از بالاترین سطح برقرار باشند؛ لذا بحث نظارت دقیق امسال، به شکل ویژه رقم خورد و امیدواریم که این نظارت‌ها باعث شود، اشکالات به حداقل ممکن رقم بخورد.

وی افزود: مسابقات قرآن تهران با ظرفیت بسیار زیادی که از جهت قاری و حافظ دارد، تقریباً به شکل کاملاً حضوری برگزار شد و اتفاقات خیلی خوبی در جریان برگزاری رقم خورد. اما تصور ما بر این است که مسابقه یک هدف دیگر هم دارد و آن حضور بیشتر علاقه‌مندان به قرآن است.

دولتی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا عده بیشتری را به خصوص از نوجوانان و جوانان وارد گردونه مسابقات قرآنی کنیم. البته بخشی از این کار بر عهده استادان قرآنی و مسئولان است، اما بخش اصلی آن وظیفه کسانی است که در این مسابقات شرکت می‌کنند و حایز رتبه می‌شوند؛ لذا باید فعالیتی را در این جریان انجام داد که اثرگذاری آن باعث شود، افراد و علاقه‌مندان دیگر هم جذب فعالیت قرآنی شوند.

مشاهدات خبرنگار ایکنا حاکی است، از حاشیه‌های روز پایانی این رویداد که از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار شد، این بود که آئین اختتامیه با تأخیر بیش از یک ساعت برپا شد و همچنین از دیگر حواشی، عدم حضور رئیس سازمان اوقاف در این مراسم، که پیش از این، مسئولان برگزاری خبر از حضور وی داده بودند و عدم حضور مردم به هنگام تلاوت قاریان بود.

انتهای پیام
captcha