استقبال مسلمانان کانادا از ابتکار وام مسکن بدون بهره
کد خبر: 4086959
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

استقبال مسلمانان کانادا از ابتکار وام مسکن بدون بهره

مسلمانان کانادا از راه‌اندازی یک استارتاپ جدید که با رعایت اصول شرعی، به آنها وام بدون بهره مسکن می‌دهد استقبال کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از گلوب اند میل، بازار مسکن کانادا در حال رکود است، اما در برخی استان‌ها بازارهای در حال ظهور وجود دارد و تقاضا برای وام‌های مسکن همچنان در حال رشد است؛ تأمین مالی حلال برای خریداران مسکن از مهمترین این بخش‌هاست.

بیش از یک میلیون کانادایی خود را مسلمان می‌دانند، اما بیشتر آنها مستأجر هستند و بسیاری احساس می‌کنند به دلیل مسائل شرعی از بازار مسکن این کشور نمی‌توانند بهره ببرند. به این دلیل که مسلمانان به دلیل اعتقادات خود از پرداخت یا دریافت سود منع شده‌اند و این امر آنها را از گرفتن وام مسکن رایج باز می‌دارد.

در ادمونتون، شرکت مالی حلال کانادا (Canadian Halal Financial Corp) که یک استارت‌آپ جدید است در تلاش است تا بخشی از تقاضای مالکیت خانه در جامعه مسلمان آلبرتا را برآورده کند. این شرکت توسط توماس لوکاسزوک، وزیر سابق و جان استینتون تاجر و وکیل تأسیس شد.

این دو از نزدیک با مسجد الرشید ادمونتون برای ایجاد نوع دیگری از وام مسکن که به گفته آنها با استانداردهای سختگیرانه شرعی مطابقت دارد، همکاری کرده‌اند. این شرکت از زمان راه‌اندازی خود در دسامبر گذشته، 600 درخواست را تأیید کرده است و هر هفته بیش از ده‌ها درخواست جدید برای آن ارائه می‌شود.

لوکازوک گفت: این بخش از جمعیت کانادا از بازار املاک و مستغلات کانادا حذف شده‌اند. این ابتکاری بسیار ارزشمند است اما تلاش زیادی لازم بود.

امور مالی اسلامی پدیده جدیدی نیست، اما به صورت پراکنده در سراسر کشور وجود دارد و هنوز وارد جریان اصلی مالی نشده است. بسیاری از ارائه‌دهندگان وام مسکن حلال در انتاریو متمرکز هستند و برخی از آنها بر خلاف صنعت غذای حلال بدون نظارت یا وجود استاندارد مشخص فعالیت می‌کنند.

Canadian Halal Financial خود را به عنوان ارائه‌دهنده معتبر وام‌های مسکن مطابق با اصول اسلامی بر اساس دو فتوا از مقامات مسلمان معرفی می‌کند.

محمود عمر، امام جماعت و یکی از متولیان مسجد به مصر رفت و برای گرفتن تأیید از علمای دانشگاه الازهر، به این نهاد مراجعه کرد. فتوایی که الازهر به این نهاد کانادایی اعطا کرد، اولین فتوا برای یک شرکت آمریکای شمالی است.

عمر در مصاحبه‌ای گفت: ما نمی‌توانیم برای همیشه مستأجر بمانیم. پس باید راه حلی پیدا کنیم.

در ابتدا، متولیان مسجد الرشید با اتحادیه‌های اعتباری و بانک‌های محلی گفت‌وگو کردند. عمر می‌گوید این مؤسسات به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند محصولی سازگار ایجاد کنند و آن را از نظام وام‌دهی اصلی خود و گرفتن سپرده بر اساس بهره جدا نگه دارند.

مسجد الرشید سپس به سراغ لوکاسزوک که پس از ترک سیاست، به ساختن خانه‌های جدید مشغول بود، رفت و در آنجا با مشتریان مسلمانی که به دنبال راهی برای تأمین مالی ساخت‌وساز جدید بودند، ملاقات کرد. دو سال جلسات با حقوقدانان و علما طول کشید تا پیش‌نویس قراردادهایی مطابق با قوانین استانی و اسلامی باشد و مواقعی وجود داشت که لوکازوک فکر می‌کرد این کار غیر ممکن است.

 عمر گفت: زمانی که شرکت راه‌اندازی شد، موفقیت و خبر مهمی بود. تصور کنید که شخصی پس از 20 سال اجاره‌نشینی بالاخره، این امکان را فراهم می‌بیند که صاحب خانه‌ شود. 

این شرکت دو نوع تأمین مالی حلال را ارائه می‌دهد. هر دو نیاز به پیش‌پرداخت حداقل 25 درصدی دارند. لوکاسزوک می‌گوید: از منظر شرعی برای ما اشکالی ندارد که سود داشته باشیم، اما این سود نمی‌تواند مبتنی بر بهره باشد.

ندیم رحمان، یکی از خریداران، در سال 1998 به کانادا آمد و برای 14 سال بعد در منطقه تورنتو و اطراف آن زندگی کرد. در سال 2006، او از طریق یک شرکت تأمین مالی حلال که اکنون منحل شده، خانه‌ای خرید که قبل از اینکه در سال 2012 به ادمونتون نقل مکان کند، آن را فروخت.  وی می‌گوید: سؤالی که هر بار از یک ارائه‌دهنده مالی اسلامی جدید که در کانادا راه‌اندازی می‌شود مطرح است این بوده که آیا سرمایه حلال هست یا نه؟

 محمد صواف، بنیانگذار و مدیر اجرایی مؤسسه مالی اسلامی شرکت منزل (Manzil) در تورنتو، دارای دکترای مالی اسلامی است. شرکت او از استانداردهای تعیین شده توسط سازمان حسابداری و حسابرسی برای مؤسسات مالی اسلامی، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بحرین پیروی می‌کند.

 صواف می‌گوید: استانداردهای قوی و سازگار با افزایش تقاضا برای وام مسکن حلال در کانادا حیاتی خواهد بود و تأمین‌کنندگان مالی بیشتری برای رفع این نیاز شروع به کار می‌کنند. شرکت حلال مالی کانادا تعداد فزاینده‌ای از درخواست‌ها را از خارج از آلبرتا دریافت کرده و در حال بررسی افتتاح دفاتر در انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک است.

شرکت منزل در تورنتو، در لیست انتظار خود 12 هزار خانواده مسلمان  دارد که خواهان تأمین مالی برای خرید خانه هستند و این شرکت برای خدمت به همه آنها به 6 میلیارد دلار بودجه دیگر نیاز دارد. مدیر عامل منزل گفت: ما در مورد عرضه و تقاضا، ناهماهنگی داریم.

انتهای پیام
captcha