برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی
کد خبر: 4089300
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴
سردار محبی خبر داد:

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه با اشاره به ارائه پیشنهاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی، گفت: این کار در مسیر تصویب ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته و در صورت تصویب نهایی، شاهد برگزاری اولین دوره آن در سال 1402 خواهیم بود.

سردار حسین محبی معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیروی زمینی سپاه، عصر امروز، دهم مهرماه در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدعباس حسینی، نفر اول رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن سرهنگ پاسدار شهرام عسگریان، معاون روابط عمومی نیروی زمینی سپاه به بیان نکاتی در مورد این مسابقات پرداخت.

حمایت‌های نیروی زمینی سپاه از فعالان قرآنی 

وی با اشاره به اینکه تلاش شد تا مسابقاتی در شأن نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شود، گفت: این مسابقات به مدت دو روز برگزار شد. در روز اول مسابقات برای اولین بار یک دوره آموزشی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شد و تلاش شد تا در این مسیر اهدافی که تعیین شده بود، محقق شود.

عسگریان افزود: امسال به همت معاونت تربیتی و عقیدتی نیروی زمینی سپاه تصمیم گرفته شد تا دو روز در هفته از کلاس‌های عقیدتی به مباحث قرآنی اختصاص یابد. برخی از رده‌ها همت بیشتری به خرج داده و این کلاس‌ها را در سطح مطلوبی برگزار کردند.

معاون روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در ادامه به حمایت فرماندهان این نیرو از برنامه‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: تصمیم گرفته شده که هر کدام از نماینده‌های نیروی زمینی سپاه که موفق به کسب رتبه در مسابقات سراسری قرآن کل نیروهای سپاه می‌شوند، از سوی نیروی زمینی سپاه معادل همان جایزه‌ به اضافه 100 هزار تومان دریافت کنند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم سردار حسین محبی، معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بیان سخنانی پرداخت.

وی در بخش اول صحبت‌های خود گفت: صاحبنظران حوزه فرهنگی بر این باور هستند که فرهنگ دارای چهار لایه است. لایه زیرین یا لایه اولِ فرهنگ اعتقادات و باورها، لایه دوم ارزش‌های برآمده از باورها، لایه سوم رفتارهای مبتنی بر اعتقادات و ارزش‌ها و لایه چهارم نیز لایه نمودها و نمادها هست. هر فرهنگی برای خود دارای نمادهایی است که این نمادها بیانگر ارزش‌ها، اعتقادات و رفتارهایی است که یک فرد در جامعه رقم می‌زند.

هجمه دشمن به باورها 

وی افزود: دشمن حیله‌گر از همه راه‌هایی که می‌توانست وارد شود، وارد شد ولی نتوانست کاری از پیش برد، لذا حمله به لایه‌های فرهنگی را در دستور کار قرار داده است. امروز دشمن به لایه‌های زیرین فرهنگ، یعنی اعتقادات و باورهایی که برگرفته از نوع نگاه هر انسان به جهان هستی است، حمله کرده؛ این لایه‌ها را مورد هجمه قرار داده و به خیال خام خودشان در حال سست کردن این پایه‌ها و بنیان‌های این باورها هستند. دشمن درصدد است ارزش‌هایی که جامعه انسانی به آن پایبند است را مورد حمله قرار داده و از طریق برخی افراد و شکل‌گیری رفتارهای ناهنجار از سوی آن‌ها این کار را انجام دهد.

سردار محبی با اشاره به هجمه به برخی نمادها و باورها در اغتشاشات اخیر، تصریح کرد: چادر نماد حجاب اسلامی است و از طرف دیگر به عنوان یک ارزش که برگرفته از انقلاب است، با بهانه‌ای واهی مورد هجمه قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه با طرح این سؤال که چرا دشمن در این برهه از زمان چنین وقایعی را رقم زده است، گفت: همه می‌دانیم که در شهریورماه و به خصوص در نیمه دوم این ماه شاهد دستاوردهای بزرگی بوده‌ایم، لذا دشمن با سناریویی که طراحی کرد، درصدد بود تا این دستاوردها بروز و ظهور پیدا نکند. از جمله این دستاوردها باید به پیاده‌روی عظیم اربعین، نشست شانگهای و سفر ریاست جمهوری اسلامی به آمریکا و سازمان ملل اشاره کرد. رئیس جمهور محترم در این سفر سخنرانی بسیار شجاعانه‌ای داشت و در قلب آمریکا رئیس جمهور سابق این کشور را تهدید به انتقام‌گیری کرد.

وی بیان کرد: دشمن این حرکت مذبوحانه را انجام داد چرا که غیر از این هم از دشمن انتظار نمی‌رود. او از ما سیلی خورده است و چون دارد نفس‌های آخر خود را می‌کشد لذا به هر چیزی چنگ می‌زند. دشمن در این آوردگاه هر آنچه که داشته را به خط کرده است. از گروه‌های ضد انقلاب تا منافقین و سلبریتی‌ها و تحریک ایرانی‌های مقیم خارج و نهایت زوری که دارد همین است و بیشتر از این از او ساخته نیست.

وظیفه فعالان قرآنی در اتفاقات اخیر 

سردار محبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه به رسالتی که آن‌ها در چنین شرایطی باید داشته باشند، اشاره و اظهار کرد: قرآن منبع الهام‌بخش همه معارف ماست و خواستگاه همه اقدامات فرهنگی است و شما آشناترین افراد به قرآن هستند؛ لذا باید در این عرصه ورود پیدا کنید و با استفاده از آموزه‌های قرآنی به جنگ دشمن بروید. پاسخ هر آنچه که دشمن مورد هجمه قرار داده است در قرآن وجود دارد. قرآن سرگذشت امت‌ها و عوامل سقوط تمدن‌ها و عوامل باروری تمدن‌ها و ارزش‌های انسانی و الهی و ... را بیان کرده است.

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه با تأکید بر اینکه حاملان قرآن ارزشمند هستند چون قرآن ارزشمند است، گفت: قرائت و حفظ قرآن کریم و بیان معارف قرآن به تنهایی فرهنگ‌ساز است اما این کافی نیست. فعالان قرآنی باید الان به میدان عملیات وارد شوند و در مقابل دشمن عرض اندام کنند. اگر پرسیده شود این عرض اندام باید در کجا باشد، حتماً خواهم گفت در فضای مجازی؛ از همه شما درخواست می‌کنم دسته‌ها و گروه‌هایی را تشکیل دهید و در آن با استفاده از معارف قرآنی محتواهایی را تولید کرده و در اختیار تمام کسانی که در فضای مجازی هستند قرار دهید.

وی با تأکید بر اینکه امروز عرصه جنگ به فضای مجازی کشیده شده است، گفت: امروز اگر شما بخواهید از آرمان‌های الهی و آرمان‌های بشری و از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کنید، بهترین زمان و بهترین بستر فراهم است. با استفاده از فضای مجازی و از طریق معارف الهی روشنگری ایجاد کنید. اگر هم شبهه‌ای برای دیگران وجود دارد، آن را برطرف کنید.

طرح‌های قرآنی سپاه 

سردار محبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید خدا را شکرگذار باشیم که فرمانده و رهبری لایق، شجاع، توانمند، مقتدر و در عین حال قرآنی در این زمان نصیب ما شده است، بیان کرد: فرمانده‌ای که همیشه پیگیر مصوبات قرارگاه قرآنی در سپاه بوده است. ما موظف هستیم هر سال یک بار قرارگاه قرآنی سپاه را تشکیل دهیم اما ایشان در طول سال چندین بار پیگیری می‌کنند که جلسه این قرارگاه به کجا رسیده است.

سردار محبی در ادامه به برخی مصوبات این قرارگاه اشاره و تصریح کرد: یکی از مصوبات این قرارگاه، عملیاتی‌سازی و اجرایی کردن طرح قرارگاه حفظ قرآن کریم است. برای این کار طرحی تهیه شده است که 29 طرح زیرمجموعه دارد و اگر آن را با ابزارها و روش‌هایی که تدارک دیده شده ضرب کنیم، هزار و 72 طرح خواهد شد. قرار است این طرح برای کارکنان سپاه اجرایی شود و همه را به حفظ قرآن دعوت کنیم. اقدامات مربوط به این کار انجام شده است و ان‌شاءالله از 26 مهرماه اولین جلسه در تهران، دومین جلسه در قم و در بقیه استان‌ها هم به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

راه‌اندازی مدارس قرآنی در سپاه 

وی در ادامه یکی دیگر از طرح‌های تصویب‌شده در سپاه را تشکیل مدارس قرآنی عنوان کرد و گفت: این مدارس در بستر مدارس کوثر اجرا می‌شود و از همینجا از همه شرکت‌کنندگان در این مسابقات درخواست می‌کنیم برای تدریس روش حفظ قرآن و تدریس معارف قرآنی اعلام آمادگی کنند تا امکانات در نظر گرفته شده در این مدارس بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

سردار محبی یکی دیگر از اقدامات در نظر گرفته شده برای فعالان قرآنی شاغل در سپاه را اعطای نشان قرآنی معرفی کرد و گفت: با همراهی فرمانده کل سپاه، طرحی آماده شده است تا بر اساس آن به برجستگان قرآنی سپاه نشان قرآنی اعطاء شود؛ کاری که تاکنون صورت نگرفته است. در حال حاضر ما نشان نظامی در سه سطح داریم که به رزمندگان دوران دفاع مقدس از سوی مقام معظم رهبری اعطا می‌شود. بر همین اساس سه نشان قرآنی برای برجستگان قرآنی سپاه نیز طراحی شده است تا به آن‌ها اعطا شود.

اعطای نشان به برجستگان قرآنی در سپاه 

وی اظهار کرد: جلسات متعددی با معاونت نیروی انسانی سپاه داشته‌ایم تا مزایای مربوط به این طرح و امکاناتی که باید به صاحب این نشان داده شود، قانونمند شود تا این کار اجرایی شود. امیدوار هستیم امسال به افراد واجد این درجه، نشان قرآنی اعطا شود. مطمئن هستم این اقدام مورد استقبال سایر سازمان‌های نیروهای مسلح هم قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و تبلیغاتی نمایندگی ولی فقیه در سپاه یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی سپاه را تشکیل دارالقرآن در تمام رده‌های سپاه عنوان و تصریح کرد: مقرر شده است این دارالقرآن مانند مراکز آموزش باشد و همه افرادی که امکان دارند در این دارالقرآن حضور داشته باشند و از معارف الهی بهره‌مند شوند. مصوبه دیگر تشکیل یک مرکز تخصصی قرآن در مرکزیت کشور است که در آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهد شد.

سردار محبی در ادامه به میزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مسابقات قرآن نیروهای مسلح ایران و عمان اشاره کرد و گفت: این مسابقات در رشته حفظ و در رامسر برگزار شد. در این مسابقات هم فرزندان قرآنی سپاه خوش درخشیدند؛ هرچند ما در این مسابقات بیشتر از اینکه به دنبال کسب رتبه باشیم، به دنبال انتقال فرهنگ هستیم.

وی در پایان به ارائه پیشنهادی برای برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی اشاره و بیان کرد: این پیشنهاد ارائه شده و اعلام آمادگی کرده‌ایم تا سپاه میزبان اولین دوره این مسابقات باشد. برگزاری این مسابقات باعث همگرایی بیشتر ارتش‌های کشورهای اسلامی خواهد شد. این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفته و مکاتبات کار با ستاد نیروهای مسلح انجام شده تا در سیر مراحل تصویب قرار بگیرد. اگر این کار تصویب شود در سال 1402 میزبان مسابقات نیروهای مسلح کشورهای اسلامی خواهیم بود.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش پایانی این مراسم از نفرات برتر رشته‌های مختلف مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه در دو گروه بانوان و آقایان معرفی و تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha