پایان «مدهامتان» و دریافت رتبه در رویداد قرآنی ترکیه
کد خبر: 4089342
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

پایان «مدهامتان» و دریافت رتبه در رویداد قرآنی ترکیه

آغاز ثبت‌نام دوره‌های مراکز قرآنی دانشگاه‌های سراسر کشور همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، اعلام تهیه پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس حفظ محور، اجرای هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه از جمله مهمترین اخبار این هفته بود.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، هفته‌ دوم مهرماه شاهد انتشار اخبار و رویدادهایی چون ثبت‌نام دوره‌های آموزش قرآن در مراکز قرآنی دانشگاه‌های سراسر کشور، اعلام تهیه پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس حفظ‌محور، تشکیل جلسه کارگروه بررسی شرایط انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی کشور، گزارش فرایند تصفیه یکی از اتحادیه‌های سابق مؤسسات قرآنی، اجرای هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه و اعلام زمان‌بندی ضبط تصویری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن، بازدید مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی استان تهران از ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان و... بودیم. در ادامه نگاهی به چکیده اخبار و رویدادها خواهیم داشت؛

آغاز ثبت‌نام دوره‌های تدبری و مراکز قرآنی دانشگاه‌ها

تشکیل جلسه کارگروه بررسی مصوبه انتصاب مدیران قرآنی

جلسه کارگروه بررسی شرایط انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی کشور با حضور اعضای این کارگروه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

طی این جلسه بر تشکیل یک کارویژه تخصصی‌تر برای بررسی بیشتر شاخص‌های این مصوبه با حضور نمایندگان سازمان امور اداری و استخدامی و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید شد.

توجه به ابقاء مدیران توانمند در مصوبه انتصاب مدیران قرآنی، انتصاب مدیران متخصص مشکل حوزه‌های مختلف، جدی گرفتن شاخص‌های مصوبات این جلسه از سوی دستگاه‌ها و ... از جمله مواردی بود که طی این جلسه مطرح شد.

پیگری بررسی ابعاد و ظرفیت‌های بین‌المللی تلاوت قرآن

این نشست در سومین جلسه با حضور حسین فردی، قاری بین‌المللی و محسن قاسمی، قاری ممتاز قرآن که هر دو سابقه اعزام به کشورهای مختلف را داشته‌اند، همراه بود.  

این دو قاری معتقد هستند که رفع خلأ‌های عرصه تلاوت در داخل، مقدم بر اعزام‌های خارجی است. محسن قاسمی درباره ظرفیت‌های بین‌المللی تلاوت قرآن بر این باور است که در وهله نخست باید خلأهای داخلی در زمینه تلاوت را برطرف و عرصه را برای تلاوت قاریان در کشور فراهم کرد و سپس به اعزام‌های خارجی پرداخت. همچنین حسین فردی معتقد است یکی از عناصری که بهره‌وری اعزام‌های خارجی را افزایش می‌دهد، ارائه آموزش‌های لازم برای قاریان اعزامی است که تاکنون این امر جدی گرفته نشده است.

پایان «مدهامتان» و دریافت رتبه در رویداد قرآنی ترکیه

فراخوان نشست هفدهم شورای عالی قرآن منتشر شد

برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی -‌ تخصصی با موضوعات مرتبط با علوم و فنون تلاوت قرآن کریم از اوایل دهه ۸۰ در دستور کار سالانه شورای عالی قرآن قرار گرفت.

این نشست‌ها با هدف ارتقای سطح دانشی و مهارتی جامعه قاریان و مجریان نغمه‌های دینی طراحی شده که در سال جاری هفدهمین دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت.

محور‌ها و موضوعات نشست هفدهم؛

محور اول: مفهوم‌شناسی، هدف، ضرورت

تبیین چیستی و چرایی مهندسی تلاوت، مخاطب‌شناسی در تلاوت قرآن، بازشناسی نظام حاکم بر هندسه تلاوت با تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب، سبک‌شناسی تلاوت قاریان تراز و نقش آن در مفهوم‌شناسی مهندسی تلاوت

محور دوم: مبانی و مؤلّفه‌ها

ارکان و شاخصه‌های فنّی و معنوی هنر مقدس تلاوت قرآن (تجوید، صوت، لحن، وقف و ابتدا، قرائات/ خشوع، اخلاص و...) و نقش آن در مهندسی تلاوت، جایگاه معنامحوری و تدبر در مهندسی تلاوت، جایگاه تقلید در قرائت هنری قرآن، نقش دانش ادبیات عرب در مهندسی تلاوت، نقش احساس و ادراک در مهندسی تلاوت، نقش تجسم، تصویرگری و القای معنا در مهندسی تلاوت، مصادیق مهندسی تلاوت در قرائت استادانه قاریان تراز جهان اسلام

محور سوم: آسیب‌شناسی

مهندسی تلاوت، موانع و آسیب‌ها، نقد و بررسی آیین‌نامه و نحوه اجرای طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن، نقد و بررسی آیین‌نامه و نحوه اجرای مسابقات قرائت قرآن

تهیه پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس قرآن حفظ‌محور

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به تهیه پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس حفظ‌محور اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در این مدارس بدون باز ماندن از تحصیل به حفظ قرآن بپردازند.

وی به افزوده شدن رمزینه‌ها یا کد QR به عنوان محتواهای جانبی و مکمل بحث آموزش اشاره و تصریح کرد: یکی از نقاط افتراق در گذشته، عدم ورود حوزه پژوهشی به برنامه‌های درسی بوده است. بنابر این رمزینه‌های کتاب‌های درسی با غنابخشی و افزودن متمم‌هایی به محتوای آموزشی کتاب‌های درسی در کتاب‌های قرآن جدیدالتألیف دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به صورت آزمایشی قرار داده شده است.

نامه فعالان قرآنی به رؤسای قوای سه‌گانه درباره حوادث اخیر

در پی اتفاقات ناگوار اخیر و اهانت به کلام الله مجید و مقدسات دینی از سوی آشوبگران، ۱۶۴۷ نفر از چهره‌ها و فعالان قرآنی کشور طی نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه ضمن تشکر از تلاش مسئولان در خنثی کردن فتنه و برقراری امنیت و تجلیل از مردم، جهت حضور هوشمندانه در صحنه و محکومیت هتک حرمت مقدسات دینی بر ایجاد سازوکار مناسب و ایمن برای اعتراضات مردمی و مطالبه‌گران حقیقی تأکید کردند.

فراخوان ثبت‌نام ترم جدید «مربی قرآن کودک خود شوید»

دارالقرآن خانه کارگر در جهت ارتقای سطح علمی مادران و مربیان مهد‌های کودک و تقویت پایه‌های دینی خردسالان و کودکان دوره‌های مربیگری قرآن مهد کودک و پیش‌دبستانی را با عنوان «مربی قرآن کودک خود شوید» برگزار می‌کند.

این دوره آموزشی در سه بخش شامل آموزش‌های علوم قرآنی، آموزش‌های روانشناسی و آموزش‌های خلاقیت ویژه مادران و مربیان مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی به صورت رایگان برپا خواهد شد.

این دوره آموزشی ویژه عموم بانوان و مادران ۱۸ تا ۴۰ سال است. علاقه‌مندان تهرانی برای ثبت‌نام می‌توانند از طریق نشانی اینترنتی www.roshd۱۶.ir/quran۱۴۰۱ در این دوره ثبت‌نام کنند.

لغو جلسه هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان تهران

طبق اعلام مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران مقرر بود تا جلسه هیئت مدیره ۹ مهرماه، با دستور جلساتی چون تصویب نهایی فرم توان‌سنجی مؤسسات قرآنی استان تهران، تصویب شرح وظیفه کمیته رفاهی، بررسی پیشنهاد ساختار جدید اتحادیه تشکیل شود اما به دلیل استمرار برخی تجمعات و حفظ سلامت اعضا، این جلسه به زمان دیگری موکول شد. نگاهی به کمیته‌های هفتگانه اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران

گزارش فرایند تصفیه یکی از اتحادیه‌های سابق مؤسسات قرآنی

با توجه به صدور بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ششم مرداد ۱۳۹۸ مبنی بر تشکیل اتحادیه واحد کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و ضرورت انحلال اتحادیه‌های قبلی کشوری که در مجمع عمومی مورخه ۱۳۹۹/۵/۳، اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور (اتحادیه مدغم سابق) پس از دریافت مجوز آغاز تصفیه از اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری، فرایند تصفیه را از مورخه ۱۳۹۹/۹/۲۴ آغاز و طی کمتر از دو سال(مدت قانونی انجام فرایند تصفیه) و پس از پرداخت مطالبات مؤسسات مردمی، دستگاه‌های ذیربط و دیگر دیون‌های قانونی در ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۱ با تهیه صورتجلسه و امضا توسط هیئت منتخب تصفیه و دریافت مجوز دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، به طور رسمی ختم تصفیه اتحادیه مذکور را به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری اعلام و پرونده این اتحادیه برای همیشه بسته شد.

آخرین مهلت ارسال طرح‌های مؤسسات قرآنی یزد

در بیست‌ونهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد به برگزاری کارگاه آموزشی اخلاق، مدیریت و مهارت‌افزایی مدیران مؤسسات قرآنی تأکید شد و مقرر شد تا ۲۰ مهرماه مدیران مؤسسات قرآنی، برنامه‌های خود را به اتحادیه اعلام کنند تا براساس مذاکرات، بهترین گزینه با همکاری یک مؤسسه یا چندین مؤسسه انتخاب شود تا این کارگاه در آبان و آذر تشکیل شود.

توانمندسازی جریان‌های قرآنی کرمان از سوی مؤسسه «راه قرآن»

مدیرعامل مؤسسه راه قرآن کرمان از شناسایی افراد علاقه‌مند به آموزش و تبلیغ قرآن در سطح استان کرمان خبر داد تا پس از توانمند کردن این افراد در حوزه آموزش تخصصی قرآن به مناطق محروم شهر کرمان و دیگر شهرستان‌های استان اعزام شوند.

چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیروی زمینی سپاه پایان یافت

مراسم اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیروی زمینی سپاه با حضور سردار حسین محبی، معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد.

طی این مراسم معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به ارائه پیشنهاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی، گفت: این کار در مسیر تصویب ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته و در صورت تصویب نهایی، شاهد برگزاری اولین دوره آن در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود.

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه

وحید خزایی و حسین خانی، نمایندگان کشورمان در هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه که اوایل مهرماه عازم این کشور شدند و به مرحله فینال این مسابقات راه پیدا کردند.

در این مسابقات وحید خزایی و حسین خانی، نمایندگان کشورمان بودند که در نهایت تنها وحید خزایی در رشته قرائت تحقیق موفق به کسب رتبه سوم شد و حسین خانی حافظ شایسته کشورمان با وجود حضور در فینال مسابقات از کسب رتبه بازماند.

 هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه با حضور ۶۳ شرکت‌کننده از ۴۹ کشور جهان در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود. در گروه داوری این دوره از مسابقات اساتیدی از کشورهای ترکیه، الجزایر، کرواسی، یمن و قطر حضور دارند.

اجرای مرحله مقدماتی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن نزاجا

مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروی زمینی ارتش در یگان‌های نزاجا در حال برگزاری است. این مسابقات هم به مانند سال گذشته در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل، مفاهیم قرآن و اذان براساس جزء ۲۵ در دو سطح یک و دو برگزار می‌شود، اما از ویژگی‌های این دوره از مسابقات می‌توان به حضور شرکت‌کنندگان رشته مفاهیم در رشته حفظ یک جزء اشاره کرد.

اعلام زمان‌بندی ضبط تصویری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن

با پایان یافتن مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان‌های مختلف و مشخص شدن نفرات راه‌یافته به مرحله کشوری این دوره از مسابقات، مقدمات برگزاری مرحله کشوری این رویداد فراهم شده است.

مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن طی دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار خواهد شد که مرحله مقدماتی به صورت ضبط تلاوت شرکت‌کنندگان و پخش برای گروه داوری است. در نهایت نیز نفرات برتر مرحله مقدماتی به مرحله نهایی که به صورت حضوری برگزار می‌شود، راه خواهند یافت.

بر همین اساس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شیوه‌نامه ضبط تصویری مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات را به همراه جدول زمان‌بندی تاریخ ضبط در ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌های مختلف را جهت اجرا ابلاغ کرد.

بازدید مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران از ایکنا

سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران، با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از نزدیک با فعالیت‌ مراکز مختلف این سازمان از جمله خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آشنا شد. 

دهقان که مسئولیت مدیریت دارالقرآن‌های شهرداری تهران را نیز برعهده دارد در این بازدید طی نشستی با محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، به معرفی ابعاد مختلف فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران پرداخت و از فعالیت حدود شش‌ماهه خود در این مسئولیت گزارش کوتاهی را ارائه داد.

اسامی نفرات برتر چهارمین مسابقات مشکات اعلام شد

مرحله فینال مسابقات قرآن کریم مشکات در بخش کشوری در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور ۲۰۰ متسابق از سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و در نهایت از میان این تعداد اسامی نفرات برتر اعلام شد.

بانک اطلاعات قرآنیان اصفهان در انتظار تأیید اداره‌کل ارشاد استان 

حسینعلی جان‌نثاری، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۸۰ مؤسسه و ۳۰۰ خانه قرآن در این استان وجود دارند، گفت: غالباً تمامی آن‌ها فعال هستند. همچنین بانک اطلاعات قرآنیان این استان نیز آماده شده و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تأیید ارسال شده است.

 آغاز ثبت‌نام سومین دوره طرح سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن

ثبت‌نام برای حضور در سومین دوره طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد و تا ۲۵ مهرماه ادامه خواهد داشت.

برگزیدگان پانزدهمین مسابقات «مدهامتان» معرفی شدند

مراسم اختتامیه مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «مدهامتان» ۱۴ مهرماه در جوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد. این مسابقات طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ مهرماه در بخش بانوان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل و در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اذان با رقابت ۱۵۰ نفر برگزار شد و ۱۶ نفر از اساتید بین‌المللی و کشوری نیز کار داوری آن را بر عهده داشتند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha