حل مشکل زاینده‌رود با حمایت نخبگان امکان‌پذیر است
کد خبر: 4090055
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳

حل مشکل زاینده‌رود با حمایت نخبگان امکان‌پذیر است

استاندار اصفهان با اشاره به بسته راهکارهای حل مشکل زاینده‌رود گفت: این راهکارها حمایت نخبگانی در سطح استان را می‌طلبد و با حمایت نخبگان، حل مشکل زاینده‌رود امکان‌پذیر است.

اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران

به گزارش ایکنا، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران که ۱۴ مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه مسئله زاینده‌رود با حیات یک تمدن قرین شده، اظهار کرد: استمرار این تمدن در این منطقه از ایران اسلامی به جریان آب در حوزه زاینده‌رود وابسته است. آثار تاریخی و تمدنی، حوزه کشاورزی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و در نهایت، حیات مردم این منطقه در گرو جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود است.

وی افزود: در دوره‌های پیشین، استانداران اصفهان همه همت خود را صرف حل مسائل آب در حوزه زاینده‌رود و فلات مرکزی ایران کردند؛ در این دوره نیز بنده و همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی سعی کردیم تلاش خود را برای حل مسائل زاینده‌رود به‌کار بگیریم.

استاندار اصفهان با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور طی سفر پیشین به استان بر برگزاری جلسات متعدد با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان گفت: جلسات در بخش‌های مختلف مخصوصاً مباحث حقوقی و چالش‌های مرتبط با حوزه زاینده‌رود، مباحث فقهی، قانونی و مشکلاتی که در حوزه مهندسی و اجرا به‌وجود آمده است، برگزار می‌‌شود. آثار و پیامدهایی که از وضعیت موجود بر این حوزه تمدنی وارد شده، باید در جمع‌های دانشگاهی و نخبگانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نتایج این جلسات در قالب یک گزارش فنی تقدیم رئیس‌جمهور شود.

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود، آسیب اصلی متوجه استان اصفهان است، بیان کرد: در نتیجه صحبت‌های بنده و وزیر نیرو، باید  جلسات کارشناسی در راستای رفع مشکلات حوزه زاینده‌رود در استان شروع شود؛ همکاران ما در قرارگاه آب استان، با همکاری حوزه معاونت عمرانی، شرکت آب منطقه‌ای، آبفا، شهرداری اصفهان، اتاق بازرگانی و...، جلسات متعددی درباره چگونگی رسیدگی به این مسائل برگزار کردند و گزارش این قبیل جلسات از گذشته خدمت مردم و کارشناسان ارائه شده است.

مرتضوی ادامه داد: با تشکیل قرارگاه آب، یک بسته از راهکارهای حل مسائل و مشکلات آب فلات مرکزی با محوریت وزارت نیرو تعریف و خدمت رئیس‌جمهور ارائه شده بود. طی جلسات مقدماتی و کارشناسی برای برگزاری این اجلاس و اجلاس‌های بعدی، مقرر شد که در جلسه‌‌ای میزبان این جمع حاضر باشیم و به مباحث مختلف در حوزه‌هایی که بیان شد، بپردازیم.

وی تصریح کرد: مشکلات و مسائل فرونشست و مشکلات در حوزه قانونی، حقوقی و مهندسی باید در قالب پنل‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته، گزارش و جمع‌بندی آن خدمت رئیس‌جمهور ارائه شود. قرار بود این اجلاس با حضور وزیر نیرو برگزار شود، ولی با توجه به مشکلات و مسائل درگیر، قرار شد در اجلاس بعدی خدمت ایشان باشیم؛ اگرچه امروز در خدمت نماینده این وزارت در اجلاس هستیم.

زاینده‌رود به مسئله‌ای ملی تبدیل شده است 

استاندار اصفهان در خصوص مسئله خشک شدن زاینده‌رود اظهار کرد: این مسئله امروز، به مسئله‌ای ملی تبدیل شده، به‌طوری که به گفته وزیر نیرو، شخص رئیس‌جمهور در هر ملاقات با ایشان، مسئله زاینده‌رود را پیگیری می‌کند؛ لذا امروز این مسئله در اولویت قرار گرفته و پیگیری‌های وزارت نیرو، مجموعه قرارگاه آب و هماهنگی ایجاد شده بین استان و وزارت نیرو، به ما امید می‌دهد تا بتوانیم با هماهنگی میان استان‌های فلات مرکزی ایران، مشکلات آب را حل کنیم.

به گفته وی، برای حل این مشکل به اجماع نخبگانی و حمایت دولت و مجلس به‌صورت پایدار و مستمر نیاز است تا این موضوع با مسائل و مشکلات منطقه‌ای مواجه نشده و در نهایت، با تعامل و استمداد از ظرفیت‌ها بتوانیم مشکلات و مسائل حوزه زاینده‌رود را حل کنیم. احقاق حقوق مردم استان اصفهان و شهرستان‌های این استان در حوزه‌های مختلف محیط‌زیست، کشاورزی، فرونشست و...، جزو اولویت‌های حرکت در این مسیر است.

مرتضوی ادامه داد: اگر راهکارهای ارائه شده در این حوزه به خوبی اجرا شود، می‌توان مسئله زاینده‌رود را حل کرد و این عملکرد به الگویی برای دیگر مسائل و مشکلات کشور تبدیل شود. بعضی از این راهکارها با تصمیم‌گیری‌های استانی قابل انجام است، ولی بعضی از موارد عمده‌تر و مؤثرتر حتماً به حضور و پشتیبانی‌های ملی وابسته‌اند که این اجلاس می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد.

وی با بیان اینکه پرداختن به بسته راهکارهای حل مشکلات زاینده‌رود به‌عنوان یک حرکت جامع، حمایت نخبگانی را در سطح استان می‌طلبد، تصریح کرد: هر کدام از نخبگان باید بتوانند در حوزه تأثیر خودشان فضایی برای مطالعات اجتماعی درباره بعضی از موارد ایجاد کنند، با حمایت نخبگان حل مشکل زاینده‌رود، انجام‌شدنی است. با توجه به اینکه این بسته‌ راهکارها، یک نظام ارزیابی می‌طلبد، قرارگاه آب باید در حوزه تدوین، شاخص‌های دقیقی برای میزان پیشرفت این راهکارها تهیه کند و در ادامه مسیر، از روند پیشرفت‌ها گزارش ارائه شود.

استاندار اصفهان بیان کرد: گمان می‌کنم با همکاری و همدلی همه افراد مؤثر در حوزه آب، تصمیم‌گیران، نمایندگان مجلس، دولت، همکاران در دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان، پشتیبانی تام و مستمر وزارت نیرو در این بخش، فعالان حوزه کشاورزی، فعالان محیط‌زیست و استمرار هماهنگی‌هایی که امروز صورت گرفته است، می‌توان در دوره‌ای کوتاه مسائل و مشکلات این حوزه تمدنی را حل کرد.

زهراسادات مرتضوی 

انتهای پیام
captcha