ورزی: اثر شاخصی درباره 13 آبان نداریم + صوت و فیلم
کد خبر: 4096509
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی

ورزی: اثر شاخصی درباره 13 آبان نداریم + صوت و فیلم

محمدرضا ورزی گفت: اگر حداقل هر 10 سال یک سریال یا فیلم درباره 13 آبان داشتیم دستمان امروز تا این حد خالی نمی‌ماند.

سیزده آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی است. این رویداد مهم از سوی امام راحل (ره) به عنوان انقلاب دوم نام برده شده است اما متاسفانه سینما و تلویزیون ما در این زمینه بسیار کم‌کار بوده‌اند و تنها یک سریال به نام «روزهای ادبی» به این اتفاق نظر داشته است. به این مناسبت با محمدرضا ورزی؛ از کارگردانان تلویزیون که در زمینه تاریخ معاصر چند سریال جلوی دوربین برده‌ است به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

ایکنا – «روزهای ابدی» تنها سریال درباره 13 آبان است. آیا صرف ساخت یک اثر در این زمینه جوابگوی این اتفاق مهم در کشورمان است یا اینکه باید کارهای بیشتری در این رابطه ساخته شود؟

فیلمسازی پیرامون چنین موضوعاتی بسیار سخت است چون یکسری جریانات وجود دارد که اجازه کار کردن در این حوزه را نمی‌دهد. برای مثال به سریال «روزهای ابدی» ساخته جواد شمقدری اشاره می‌کنم. این کار به موضوع تسخیر لانه جاسوسی اشاره داشت. این مجموعه در حال فیلمبرداری بود که مسئولان تلویزیون به سازندگان فشار آوردند به دلیل خالی بودن آنتن بخش‌هایی از این مجموعه را برای پخش در دهه فجر آماده کنند. کارگردان و تهیه‌کننده مخالفت کردند اما وقتی اصرار زیاد شد ناچاراً تن به این خواسته دادند.

در نهایت این کار انجام شد و بخش‌هایی از مجموعه روی آنتن رفت. این چند قسمت چون برش‌هایی از کل کار بود اثری کامل نشد و به نوعی نتوانست مخاطب را راضی کند. در ادامه وقتی بعد از چند ماه کل سریال به صورت کامل روی آنتن رفت گفته شد این کاری تکراری است! این اتفاقی که برای «روزهای ابدی» رخ داد دلیل موفق نبودن مجموعه شد درحالیکه از چنین کارهایی باید حمایت کامل صورت گیرد. این حمایت نیز از طریق تبلیغات و پروپاگاندا می‌تواند رخ دهد اما نه تنها این امر رخ نداد بلکه خود مسئولان تلویزیون باعث قربانی شدن کار شدند.

درباره اصل سوال هم باید بگویم قرار نیست ما هر سال فیلمی درباره 13 آبان بسازیم اما اگر حداقل هر 10 سال یک سریال یا فیلم در این رابطه داشتیم دستمان امروز تا این حد خالی نمی‌ماند.

کد

مشکلی که برای «روزهای ابدی» رخ داد به نوعی دیگر برای سریال خودم هم اتفاق افتاد. من کاری با نام «ایراندخت» داشتم که درباره انقلاب مشروطه بود. در آن زمان مرا تحت فشار گذاشتند چون برای دهه فجر سریالی برای پخش ندارند بخشی از کار را برش زنم تا در ایام فجر روی آنتن رود. در ابتدا با این امر مخالفت بسیار کردم اما وقتی دیدم صاحب اثر روی این امر تاکید و اصرار دارد چاره دیگری باقی نماند. در نهایت کاری ناقص به عنوان «ستار خان» را به آنها دادیم و از مسئولان خواهش کردیم که حالا که این کار را می‌خواهند پخش کنند اصل مجموعه را با یکسال تاخیر روی آنتن بفرستند اما در کمال تعجب کل مجموعه دو ماه بعد روی آنتن رفت.

ایکنا- چرا سریالی نظیر «روزهای ابدی» نتوانست آنگونه که باید حواشی و تبلیغات داشته باشد اما کاری نظیر «آرگو» تا به این حد در دنیا مخاطب داشت. آیا این موضوع ربطی به کیفیت کار دارد؟

از نگاه من «روزهای ابدی» ساخته جواد شمقدری کاری بسیار بهتر از «آرگو» بود اما در این میان یک تفاوت وجود داشت آنهم اینکه «آرگو» به شد پروپاگاندا شد و برایش تبلیغات صورت گرفت. اهدای جایزه اسکار به فیلم تنها یک نمونه از این حمایت‌هاست البته اینکه به فیلم اسکار داده شد ربطی به کیفیت فیلم ندارد بلکه تنها دلیلش مسائل سیاسی است ولی به هر حال تبلیغات گسترده باعث دیده شدن کار شد.

انتهای پیام
captcha