بی‌عدالتی اجتماعی قاتل انسان‌هاست
کد خبر: 4101273
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
علی منتظری:

بی‌عدالتی اجتماعی قاتل انسان‌هاست

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه بی‌عدالتی اجتماعی به طرز وحشتناکی قاتل انسان‌ها است، گفت: توزیع عادلانه قدرت، ثروت و خدمات تعیین کننده کلیدی عوامل اجتماعی سلامت هستند.

بی‌عدالتی اجتماعی به طرز وحشتناکی قاتل انسان‌ها است

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، نظر به اهمیت سلامت و نقش آن در توسعه کشور، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با هدف انتقال دستاوردهای علمی خود در زمینه سلامت، اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های علمی و تخصصی «نیم رخ سلامت ایرانیان» کرده است که اولین نشست با موضوع «مؤلفه‌های اجتماعی سلامت» با سخنرانی علی منتظری، رئیس این پژوهشکده، برگزار شد.

منتظری در این نشست به تعریف مؤلفه‌های اجتماعی سلامت پرداخت و گفت: مؤلفه‌های اجتماعی سلامت، عواملی هستند که به محل تولد، زندگی، رشد، کار و گذران عمر ما مربوط می‌شوند. در حقیقت علاوه بر دلایل بیولوژیک و بالینی، این عوامل از جمله عواملی هستند که بر سلامت انسان‌ها تأثیرگذارند.

وی در ادامه به تشریح مفهوم «مخلوط سمی» پرداخت و پنج عامل «سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اجتماعی نامطلوب»، «مناسبات اقتصادی غیر عادلانه»، «فضای سیاسی و حکمرانی بد»، «مؤلفه‌های ساختاری معیوب» و «وضعیت زندگی روزمره» را به عنوان شاکله اصلی مؤلفه‌های اجتماعی سلامت نام‌برد.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی افزود: اگر بخواهیم این پنج مورد را خلاصه کنیم باید بگوییم؛ بهبود وضعیت زندگی عمومی و معیشت و توزیع عادلانه قدرت، ثروت و خدمات تعیین کننده کلیدی عوامل اجتماعی سلامت هستند.

منتظری با اشاره به اینکه بی‌عدالتی اجتماعی به طرز وحشتناکی قاتل انسان‌ها است، افزود: عوامل اجتماعی نه تنها علت‌العلل بیماری‌ها هستند بلکه این عوامل علت بی‌عدالتی در سلامت هم هستند و باید توجه داشته باشیم که اگر سیاستی برای کاهش آن طراحی کردیم آن سیاست‌ها را دنبال کنیم.

وی در پایان با تأکید بر این که سلامت برای جامعه با عدالت اجتماعی به وجود خواهدآمد، گفت: ما به عنوان دست اندرکاران سلامت باید دید خود را به عواملی که سعادت انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد وسعت ببخشیم چرا که تا علل اجتماعی بیماری‌ها رفع نشود غیر ممکن است که نظام سلامت بتواند پاسخگو باشد.

این نشست با حضور حمید صاحب، مدیر کل اداره سلامت شهرداری؛ شاکری، معاون بهداشت و پیشگیری شرکت شهر سالم؛ سرخه، رئیس گروه برنامه‌ریزی دفتر توسعه همگانی وزارت ورزش و جوانان؛ کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان؛ سعیدی، رئیس کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی و ورزشی وزارت ورزش و جوانان؛ نیک‌بخش، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان؛ واعظی، معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان؛ سید محمد شفیعی، مدیرکل دفتر آموزش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه بودجه کشور؛ بختیاری، نماینده ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و واحدی و اقدسی از سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

انتهای پیام
captcha