قانونی که برای پرستاران بر کاغذ ماند
کد خبر: 4103331
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

قانونی که برای پرستاران بر کاغذ ماند

کرونا به عنوان یک میهمان ناخوانده با ورود به جهان همه را درگیر کرد اما کادر درمانی با این ویروس بیشتر مواجه شد؛ پرستاران که در این وانفسا در برخی مواقع با شیفت ۲۴ ساعته از بیماران مراقبت کردند تا شاید جان یک بیمار را نجات دهند اما سختی‌ کار پرستاران از دیدگاه خود آن‌ها دیده نشده است و قوانین حمایتی برای این قشر زحمتکش تحقق نیافت.

پرستاراز زمان شیوع ویروس کرونا، آمار مراجعان سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به شدت افزایش یافت. شیفت کاری پرستاران روز به روز روند سخت‌تر می‌شد اما هیچگاه کوتاه نیامدند و شبانه‌روز برای نجات جان بیماران تلاش کردند.

پس از کنترل نسبی شیوع کرونا، تعدادی از این گروه پس از فروکش کردن کرونا یا از کار بیکار شده و یا استرس بیکاری را دارند.

از آنجا که آموزش پرستاران هزیه بسیار بالایی دارد، باید برای نگهداری آن‌ها هم برنامه‌ریزی جدی داشت زیرا در این سال‌ها با توجه به شرایط سخت کار پرستاران، بسیاری از این گروه کادر درمان یا خانه‌نشین شده یا از کشور مهاجرت کرده که این مساله نیازمند بازنگری در عرصه فعالیتی آنها است.

خبرنگار ایکنا به مناسبت روز پرستار گفت‌وگویی با برخی از پرستاران داشته است که در ادامه می‌خوانید:

احمدی، پرستار بیمارستان هاشمی رفسنجانی در شیروان در گفت و گو با ایکنا، اظهار کرد: یکی از تقاضاهای پرستاران موضوع برقراری فوق العاده خاص است، چیزی که شامل بسیاری از شغل‌ها شده اما حوزه برستاری از آن بی‌نصیب هستند.

وی تصریح کرد: از سال گذشته به پرستارها قول داده شده تا موضوع فوق العاده خاص مد نظر قرار گیرد اما هنوز خبری از آن نیست.

وی ادامه داد: از دی ماه سال گذشته موضوع پرداخت کارانه و تعرفه‌گذاری اجرایی شد اما بهتر است از تعرفه‌گذاری که برای کارانه‌ها در نظر گرفته شده به عنوان تفرقه‌گذاری یاد کنیم.

این پرستار بیمارستان هاشمی رفسنجانی شیروان تصریح کرد: به نظر می‌رسد تعرفه‌گذاری‌های انجام شده برای پرستارها بر اساس یک قانون نبوده است.

وی با اشاره به اینکه اعلام شده در تعرفه‌گذاری کارانه‌ها موضوعی هم‌چون ضریب اشغال تخت‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: اما میزان پرداختی‌ها در بیمارستان‌هایی که ضریب اشغال تخت آن‌ها یکی بوده به یک اندازه نبوده است.

وی یکی دیگر از مشکلات پرستاران در بیمارستان هاشمی رفسنجانی شیروان را کمبود شدید نیروهای کمک پرستاری، خدماتی و کمک بهیار اعلام کرد و گفت: در این بیمارستان هر بخش شامل 23 تخت است اما در هر شیفت فقط یک نیروی خدماتی در بخش است که کار کمکی، تنظیف و... را انجام می‌دهد که برای این نیروها سخت است.

مشکلات پرستاران و تبدیل آن به بیماری مزمن

محمدپور، پرستار بیمارستان امام حسن(ع) در بجنورد نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مشکلات پرستاران مانند بیماری مزمن شده است، موضوع پرداخت کارانه را یکی از مشکلات مهم پرستاران اعلام کرد و گفت: پرداخت کارانه از دی ماه سال گذشته آغاز شد که به پرستاران اعلام کردند که کارانه‌های سه ماه بهار امسال پرداخت می‌شود ولی بعد از اینکه مبلغ پرداخت شد از سوی مسئولان ذی ربط اعلام شد که این پرداختی تیر ماه را نیز شامل می‌شود. اما هنوز کارانه سه ماه زمستان سال گذشته و از مرداد ماه امسال تاکنون پرداخت نشده است.

وی به کمبود نیرو و شیفت‌های کاری نیز اشاره کرد و ادامه داد: هر چند در حال حاضر فشار کاری پرستارها نسبت به دوران کرونا کمتر شده است اما به علت اینکه بیمارستان‌های استان با کمبود پرستار مواجه است، فشار کاری برای آن‌ها وجود دارد.

وی توضیح داد: طی یک ماه باید 20 شیفت کاری را انجام دهم اما 30 شیفت کاری را انجام می‌دهم که 10 شیفت اضافه است و هر چند که اضافه کاری تعلق می‌گیرد اما شاید یکی از پرستارها تمایلی به برداشتن شیفت اضافه نداشته باشد ولی به علت کمبود نیرو مجبور است تا در شیفت‌ها حضور یابد.

کمبود پرستار

صناعی، پرستار بیمارستان امام حسن(ع) خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: بیکار شدن نیروهای طرحی پرستاری که زحمات زیادی در دوران همه‌گیری کرونا به دوش کشیدند، رفتار درست و شایسته‌ای نیست و باید دست اندرکاران مربوطه به اهمیت حرفه پرستاری توجه کنند، این برخورد و رفتار نادرست سبب می‌‌شود که در مواقع بحرانی، دیگر نیروهای پرستاری نسبت به اهمیت سلامت و رسیدگی به بیماران توجه کافی نداشته باشند.

وی گفت: پرستاران همواره در جامعه مظلوم واقع شده‌اند و باید مانند قشر فرهنگیان یا جامعه کارگری به مطالبات آن‌ها توجه اساسی شود.

وی تأکید کرد: باید زیر ساخت‌های اساسی و تعداد نیروهای پرستاری در نظام بهداشت و درمان کشور فراهم شود و هزینه‌های درست و به ‌موقع برای بکارگیری نیروهای طرحی و مطالبات پرستاران تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: تعدادی از پرستارها در بیمارستان امام حسن(ع) وجود دارند که بعد از گذشت 5 سال هنوز ادامه طرح را می‌گذرانند و به صورت چند ماه با آن‌ها قرار داد بسته می‌شود و سپس به آن‌ها اعلام خروج می‌کنند و دوباره با پیدا کردن نیاز به آن‌ها دوباره از آن‌ها درخواست می‌شود بر سرکار برگردند.

وی تأکید کرد: هنگام بروز پیک‌های کرونا به این افراد قول داده بودند که در صورت همکاری مشکل قرارداد آن‌ها حل می‌شود اما همچنان با آن مشکلات مواجه هستند.

گفتنی است تلاش خبرنگار ایکنا برای مصاحبه با معاون درمان و مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برای ارائه توضیحات بیشتر بی‌نتیجه ماند و با پیگیری‌های فراوان مسئولان مربوطه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی پاسخگو نبودند.

انتهای پیام
captcha