موج جدید کرونا در راه ایران + صوت
کد خبر: 4109422
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

موج جدید کرونا در راه ایران + صوت

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به شیوع موج جدید کرونا در کشور هشدار دارد و اعلام کرد: به احتمال زیاد طی دو هفته آینده شاهد شیوع موج جدید کرونا در کشور باشیم.

موج جدید کرونا در راه ایران +صوت

به گزارش ایکنا، در حالی که طی هفته‌های گذشته با کمترین تعداد فوتی کرونا در کشورمان مواجه بوده و حتی روزهای متعددی را بدون فوتی کرونایی سپری کردیم، موج جدیدی از کرونا اروپا، آمریکا و شرق آسیا را فراگرفته است. اما آیا شیوع موج جدید کرونا در سایر نقاط دنیا به این معناست که به زودی در ایران هم شاهد اوج‌گیری ابتلا به کرونا خواهیم بود.

شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا به سؤال‌های مطرح در این خصوص پاسخ داد.

ایکنا ـ موج جدید کرونا در اروپا شیوع پیدا کرده این مسئله به این معناست که به زودی در ایران هم موج جدید کرونا را خواهیم‌ داشت؟

هم ما قبلاً اعلام کرده بودیم و هم در منابع علمی ذکر شده بود که احتمال دارد در فصل پاییز و اوایل زمستان پیک دیگری از کرونا را تجربه و موجی از شیوع کرونا را شاهد باشیم. البته پیش‌بینی‌ها در خصوص ویروس کرونا 100 درصد منطبق با واقعیت نیست. البته از آنجایی که فصل سرما، فصل شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله ویروس کروناست، طبیعی بود که چنین پیش‌بینی انجام شود.

در اروپا طی دو ماه گذشته شاهد موجی بودیم که تاکنون آن رده ویروسی را در ایران شناسایی نکرده‌ایم. البته این بدان معنا نیست که این ویروس در ایران وجود ندارد بلکه یعنی فعلاً مقدار آن در حدی بوده که شناسایی نشده است. موج اخیری که در اروپا ایجاد شده با گونه BQ.1 است و احتمال می‌دهیم که طی چند هفته آینده شاهد ایجاد موج در ایران هم باشیم.

از سوی دیگر طی دو هفته آینده به دلیل تعطیلی سال نو مسیحی، مسافرت‌های متعددی در دنیا صورت می‌گیرد و از آنجایی که مردم مسائل بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را در مسافرت چندان رعایت نمی‌کنند، احتمال شیوع مجدد بیماری‌های تنفسی وجود دارد.

کد

با این دلایل احتمال می‌دهیم که موجی در هفته‌های آینده داشته باشیم ولی امیدوار هستیم شدت آن به شدت موج‌های قبلی نباشد همانطور که از موج چهارم و پنجم به بعد شدت موج‌ها کمتر بوده است.

ایکنا ـ یعنی ما ناگزیر از مواجهه با موج جدید هستیم؟ آیا راهکاری برای مقابله با آن وجود ندارد؟

ویروس BQ.1 اگر شیوع پیدا کند طبیعتاً باعث ایجاد موج می‌شود. یکسری کارها می‌تواند شدت این موج را کاهش دهد تا یکدفعه شاهد شیوع شدید و پر شدن بیمارستان‌ها نباشیم.

البته همچنان تأکید می‌کنم که واکسیناسیون جلوی شیوع کرونا را نمی‌گیرد و هیچگاه از نظر علمی ادعا نشده که واکسن کرونا جلوی شیوع و ابتلا به کرونا را می‌گیرد، بلکه واکسیناسیون شدت بیماری و مرگ و میر بیماری را کم می‌کند. در حال حاضر هم افرادی هستند که به کرونا مبتلا می‌شوند اما به دلیل واکسیناسیون ابتلا به کرونا در آنها به شکل سرماخوردگی خود را نشان می‌دهد و براساس رصدهای صورت گرفته عامل چند درصد از سرماخوردگی‌های عادی کنونی ویروس کروناست ولی شدت این بیماری در حدی است که با یک سرماخوردگی معمولی اشتباه گرفته می‌شود.

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در موج جدید استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و کامل کردن واکسیناسیون تا حد زیادی می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند.

ایکنا ـ واکسیناسیون کامل شامل تزریق سه دز واکسن است یا چهار دز؟

پرایمر واکسیناسیون دو دز است. دز یادآور هم که ذکر می‌شود شامل دز سوم است. برای گروه‌های معمولی مردم در حال حاضر آخرین چیزی که در اکثر کشورها مطرح است و در ایران کمیته واکسیناسیون ذکر کرده، سه نوبت واکسیناسیون است که به عنوان واکسیناسیون کامل از آن یاد می‌شود. تزریق دز چهارم برای گروه‌هایی خاص از جمله افرادی که در خدمات بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و افراد بالای 18 سال که بیماری‌های قلبی و ریوی و نقص ایمنی دارند، است.

ایکنا ـ پس در موج بعدی کرونا مسئله تزریق دز بعدی واکسن را نخواهیم داشت؟

اگر دستورالعمل‌های خاصی در این مورد داشته باشیم از طریق وزارت بهداشت اعلام خواهیم کرد.

ایکنا ـ وزیر بهداشت مطرح کردند که از این پس هر سال بهتر است که مردم یک دز واکسن کرونا را بزنند؛ آیا دستورالعمل جدید در این خصوص اعلام خواهد شد؟

موردی که وزیر بهداشت اعلام کردند، این بود که احتمالاً همانند واکسن آنفولانزا مردم باید سالانه واکسن کرونا را تزریق کنند نه اینکه بگویند از حالا این اقدام صورت گیرد. این مسئله در دنیا مطرح است که به احتمال زیاد سالانه مردم واکسن کرونا را مثل واکسن آنفولانزا باید بزنند به خصوص در گروه‌های خاص یقیناً این مسئله اعلام و اجرا خواهد شد ولی در حال حاضر چون اپیدمی در جریان است و افراد متعددی در حال ابتلا به این بیماری هستند که خیلی خفیف است، پس ما در حال عبور از بحران کرونا هستیم.

کد

وقتی دوران اپیدمی کرونا تمام شود، نوع آخرین ویروسی که وجود داشته و بیماری را ایجاد کرده تعیین می‌کند که چه نوع واکسنی، با چه دزی و با چه فواصلی باید تزریق شود که این مسئله حتماً از طریق مجامع علمی و سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌شود. کمیته واکسیناسیون کشور نیز نحوه آن را اعلام خواهد کرد. فعلاً نوع واکسن اعلام نشده ولی ما واکسن‌های کاندید برای تزریق سالانه را داریم. همچنین با توجه به نوع ویروسی که به احتمال زیاد طی چند هفته آینده در کشورهای مختلف شیوع پیدا خواهد کرد هم در مجامع علمی در خصوص نوع و تبادل دزهای بعدی واکسن تصمیم‌گیری شود.

ایکنا ـ اکنون چه سویه‌ای در جهان در حال گردش است؟

اکنون سویه در گردشی که در اروپا و آمریکا اپیدمی ایجاد کرده است، همان BQ.1 است که از ماه‌های قبل شناسایی شده و موج‌هایی را ایجاد کرده بود. این ویروس به تدریج دارد جایگزین ویروس BA.5 می‌شود که گونه‌ اومیکرون به حساب می‌آید. در جهان چهار نوع ویروس اولیه داشتیم که اکنون شیوع آنها در حد صفر است و اصلاً ابتلا به آن را نمی‌بینیم. مثلاً ابتلا به سویه دلتا در هیچ جای دنیا نیست. همچنین نوع اولیه ووهان و نوع انگلیسی را در هیچ جای دنیا تقریباً نیست و سویه جدیدی که می‌آید، سویه‌ای است که قدرت سرایت آن از سویه‌های قبلی به مراتب بیشتر است و این سویه جایگزین سویه‌های قبلی خواهد شد.

ایکنا ـ آیا از پیک شیوع آنفولانزا عبور کرده‌ایم؟

شدت پیک آنفولانزا را گذرانده‌ایم اما ابتلا به آنفولانزا را همچنان داریم که مقدار شیوع آن به مراتب کمتر شده است. معمولاً اواخر بهمن ماه فصل شیوع آنفولانزا به اتمام می‌رسد. اکنون مواردی از سرماخوردگی را به صورت دائمی داریم که درصد کمی از آنها آنفولانزاست.

موج اصلی آنفولانزای فصلی یک بار در سال رخ می‌دهد. اما اپیدمی یا پاندمی هر 30 سال یکبار رخ می‌دهد که منحصر به فصل سرما نیست و هر موقعی از سال ممکن است شیوع پیدا کند و آن زمان است که مشخص می‌شود پاندمی است.

با توجه به احتمال شیوع موج جدید کرونا از مردم می‌خواهیم در فضاهای سربسته از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و اگر واکسیناسیون خود را کامل نکرده‌اند، به این کار حتماً اقدام شود. شست‌وشوی مکرر دست‌ها نیز به شدت مورد تأکید است چراکه از ابتلا به ویروس‌های مختلف سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha