مستند «ضیاالدین» به زندگی و سیره قرآنی رهبری می‌پردازد + صوت
کد خبر: 4110541
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

مستند «ضیاالدین» به زندگی و سیره قرآنی رهبری می‌پردازد + صوت

محمدرضا دهستانی، کارگردان مستندساز گفت: در مستند «ضیاالدین» تلاش کردم گوشه‌ای از زندگی قرآنی مقام معظم رهبری را تصویر کنم. برای رسیدن به این خواسته نیز، تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای فراوانی داشتم.

محمدرضا دهستانی، کارگردان مستند «ضیاءالدین» در گفت‌وگو با ایکنا درباره کار جدید خود، گفت: مستندهای پرتره بسیاری کار کرده‌ام که در آن چهره‌های تاثیرگذار کشور به تصویر کشیده شده است؛ همیشه دوست داشتم درباره زندگی رهبری کاری تولید کنم. با دیدن یک کلیپ 30 ثانیه‌ای از حضرت آقا تصمیم برای ساخت مستندی درباره ایشان جدی شد و خوشبختانه توانستم به این هدف دست پیدا کنم. این مستند اثری پیرامون زندگی و سیره قرآنی رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: کلیپی که از آن یاد کردم مربوط به دیدار رهبری با قاریان مصری بود. این ویدیو کوتاه برایم بسیار جذاب بود چون دیدم در آن به موضوعی پرداخته می‌شود که تا به امروز کمتر به آن نظر شده است. برای اینکه ورود دقیقی به موضوع داشته باشم مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی خود در این زمینه را آغاز کردم. در همین رابطه 20 کتاب قطور درباره رهبری خواندم که به من در ساخت این کار کمک بسیاری کرد. در این کتب به زندگی حضرت آقا از زمانی که در مشهد زندگی می‌کردند، پرداخته شده بود

این مستندساز با بیان اینکه مشاوره با موسسه انقلاب اسلامی به او در ساخت این مستند کمک کرده است، تصریح کرد: وقتی قرار است درباره شخصیتی چون مقام معظم رهبری اثری تولید کنیم مطمئنا با حساسیت‌های بسیاری مواجه خواهیم بود. برای اینکه کارم از اشتباه و خطا در امان بماند با موسسه انقلاب اسلامی نشست‌ها و گفت‌وگوهای مشورتی مفصلی داشتم. این دیدارها کمک کرد تا مستند از خطاهای احتمالی در امان ماند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رهبری مستند «ضیاالدین» را مشاهده کرده‌اند؟ گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم اما بسیار خوشحال می‌شوم که اگر ایشان فیلم را ببینند. درباره ساخت فیلم پیرامون رهبری هم توصیه‌ای دارم. اگر فیلمسازی خواهان ساخت اثر درباره ایشان است بهترین محل برای تحقیق کتا‌ب‌هایی است که درباره رهبری نوشته‌ شده است. رهبری دریای بیکرانی از ویژگی‌های مثبت است که ما از بسیاری از آنها بی‌خبر هستیم پس مطالعه این کتب به ما اجازه می‌دهد با نگاهی جدید به موضوع ورود داشته باشیم.

مستند «ضیالدین»، پیرامون زندگی و سیره قرآنی رهبری است

وی در ادامه افزود: اولین نمایش فیلم مربوط به اکران آن در جشنواره سینما حقیقت می‌شود. این کار با استقبال مخاطبان مواجه شد، این فیلم قرار است پس از توافقات لازم در سیما به نمایش درآید.

دهستانی تاکید کرد: این مستند برای مخاطب عام است. برای همین اثر را به‌گونه‌ای خلق کردیم که مردم عادی هم با آن ارتباط برقرار کنند زیرا اگر می‌خواستیم به موضوع قرآنی این کار، شکل تخصصی دهیم شاید اکثر مردم آنچنان‌ که باید با مستند ارتباط برقرار نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه مستند پرتره بر محتوا تکیه دارد، بیان کرد: کارهایی که در آنها شخصیت، محور است بیشتر به محتوا و موضوع تاکید دارند و کمتر روی فرم آنها بحث می‌شود.

کد

این مستندساز در پایان گفت: کارهای پرتره‌ای که انجام می‌دهم تنها درباره شخصیت‌های مطرح و معروف نیست بلکه کارهایی پیرامون شخصیت عادی اما جریان‌ساز هم دارم. برای نمونه مستندی با نام «سید جواد» ساخته‌ام. این فرد توانسته بود با فکر و تلاش خود برای روستایش مثمرثمر باشد.

انتهای پیام
captcha