امیدها به بحرانی نشدن شرایط در موج جدید کرونا
کد خبر: 4111717
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

امیدها به بحرانی نشدن شرایط در موج جدید کرونا

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سویه جدید امیکرون در هیچ کشوری بحران ایجاد نکرده و نسبت به سویه دلتا شدت کمتر و درگیری ریوی کمتری ایجاد کرده است.

امیدها به بحرانی نشدن شرایط در موج جدید کرونا

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح شرایط موجود شیوع سویه جدید امیکرون پرداخت و گفت: در مورد مسئله کرونا هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان با صراحت اعلام کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. البته برخی افراد پیش‌بینی‌هایی انجام می‌دهند اما اینکه گفته شود یک ماه دیگر این سویه جدید در چه شرایطی خواهد بود، صحیح نیست.

وی تصریح کرد: حتی در مجامع علمی بین‌المللی وقتی در خصوص شرایط کرونا اعلام نظر می‌کنند، در آخر مطلب اعلام می‌کنند با توجه به تغییر سیاست‌های واکسیناسیون و نمونه‌گیری‌ها روز به روز، پیش‌بینی‌ها مشکل‌تر خواهد شد.

چرا موج جدید کرونا ایجاد شد

عرشی با اشاره به اینکه از شش ماه پیش این احتمال را می‌دادیم که اواخر پاییز و اوایل زمستان پیک و موج جدیدی را داشته باشیم، گفت: این پیش‌بینی چند علت داشت. اول اینکه حدس زده می‌شد پس از چند ماه گونه‌های جدید ایجاد شود، دلیل دوم این بود که زمان مانور و جولان ویروس‌‌های تنفسی اصولاً فصول سرد است و این در ذات ویروس‌های تنفسی است و علت سوم هم اینکه تعطیلات سال نو میلادی در دی ماه است و مسافرت‌های گسترده‌ای در جهان صورت می‌گیرد و موجب جابه‌جایی و انتقال ویروس‌ها می‌شود.

وی اعلام کرد: ورود موج جدید به کشور را هفته گذشته شناسایی کردیم و معمولاً وقتی که یک سویه جدید شناسایی می‌شود به این معناست که از چند وقت قبل موارد این سویه جدید در کشور شروع به افزایش کرده است و ممکن است طی روزها و هفته‌های آتی شاهد افزایش موارد کرونا باشیم که خود را به شکل سرماخوردگی‌های خفیف تا شدید نشان می‌دهد. ولی از نظر شدت این سویه جدید، همانطور که در سویه قبلی شاهد بودیم، اصولاً سویه امیکرون که سویه جدید هم از زیرسویه‌های امیکرون است همه‌گیری وسیعی دارد اما تا به حال اینگونه بوده که شدت بیماری که ایجاد می‌کند به اندازه شدت موج دلتا که آمار فوتی‌های بالایی داشتیم، نبوده است.

عرشی در خصوص نحوه تشخیص و زمان شیوع سویه جدید امیکرون در کشور، گفت: ویروس‌ها یک جا نمی‌مانند وقتی ما هفته قبل شیوع این سویه و ورود به موج جدید را اعلام کردیم به این معنی بود که تعداد موارد مبتلا به این سویه به حدی رسیده که به فرض در 100 آزمایش، سه تا چهار درصد مربوط به سویه جدید بوده است و این بدان معناست که ویروس جدید از هفته‌های قبل‌تر وارد کشور شده بود.

تزریق 13 میلیارد دز واکسن در جهان 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص وضعیت شیوع این ویروس در اروپا، گفت: به نسبت موج دلتا، همه‌گیری این بیماری بیشتر اما موارد بستری و مرگ ناشی از آن کمتر بوده است. علت نیز این است که 13 میلیارد دز واکسن در دنیا تزریق شده و افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده‌اند که ایمنی نسبی طبیعی در برابر آن پیدا کرده‌اند. خود این مسئله باعث می‌شود شدت بیماری ایجاد شده کمتر باشد پس در مقایسه با سویه دلتا، سویه جدید در هیچ کشوری بحرانی همانند سویه دلتا ایجاد نکرده است ولی طبیعتاً وقتی جمعیت زیادی بیمار شوند، به خصوص افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند از جمله سالمندان طبیعتاً تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها از مقدار معمول بالاتر می‌رود.

وی اظهار امیدواری کرد مثل موج قبلی امیکرون شدت سویه جدید کمتر باشد و بحران خاصی ایجاد نشود و گفت: علائم ویروس جدید با سویه قبلی تفاوت ندارد و طیف گسترده‌ای از علائم سرماخوردگی را می‌تواند نشان دهد. ابتلا به این سویه را با علائم ظاهری نمی‌توان تشخیص داد ولی چون درگیری ریوی در آن کمتر است افرادی که به صورت سرپایی مراجعه می‌کنند ممکن است سرفه کمتری داشته باشند. اکنون مواردی از ابتلا را که داریم با بی‌حالی و ضعف همراه است.

عرشی در پایان توصیه کرد: مردم به خصوص در اماکن سربسته از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی را تا حد امکان رعایت کنند، شست‌وشوی مرتب دست‌ها برای جلوگیری از ابتلا و انتقال سرماخوردگی را جدی بگیرند و اگر جزو گروه‌های پرخطر هستند، حتماً نسبت به تکمیل دوره واکسیناسیون خود اقدام کنند.

گفت‌و‌گو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۳:۳۲
0
0
تمومی نداره این قصه پر غصه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۳:۳۸
0
0
نگران نباشید. مثل سرماخوردگیه حتما با وجود واکسن
captcha