تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام در جشنواره‌ای بدون بودجه مشخص!
کد خبر: 4115380
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
گزارش ایکنا از نشست خبری جشنواره تئاتر فجر

تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام در جشنواره‌ای بدون بودجه مشخص!

 دبیر جشنواره تئاتر فجر ضمن اعلام این مطلب که هنوز بودجه امسال این رویداد مشخص نشده است خبر از تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام در این جشنواره داد.

تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام در جشنواره‌ای بدون بودجه مشخص!به گزارش ایکنا نشست رسانه‌ای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر با حضور کوروش زارعی و مدیران بخش‌های مختلف برگزار شد.

در ابتدای این نشست کوروش زارعی گفت: روز شنبه همراه با افتتاحیه جشنواره مراسم اختتامیه رادیوتئاتر و نمایشنامه نویسی و پژوهش جشنواره برگزار و از علی سلیمانی و سعید تشکری تجلیل می‌شود. در این دوره از جشنواره اتحادیه تئاتر جهان اسلام را تشکیل داده‌ایم. امسال می‌خواستیم سمینار را در خوزستان برگزار کنیم به همراه چند اجرا به زبان عربی، به دلیل شرایط مالی این امر میسر نشد و در تهران برگزار می‌شود.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تأکید کرد: امسال شاهد حضور جوان‌های مستعد هستیم و سال درخشش استان‌ها را داریم چرا که ۸۰ درصد آثار جشنواره از استان‌ها هستند. در جشنواره امسال ۳۷ اثر در بخش مسابقه بزرگ ایران، ۲۳ اثر در بخش مسابقه بین‌الملل، ۳۱ اثر در بخش خیابانی و ۲ اثر در بخش ویژه حضور دارند.

در ادامه داریوش نصیری مدیر بخش خیابانی، حسن رونده مدیر بخش استان‌ها، ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی، امین رهبر مدیر بخش رادیوتئاتر، مرتضی منصوری مدیر بخش بین‌الملل، صادق رشیدی مدیر بخش پژوهش، سید مصطفی موتورچی معاون دبیر جشنواره، افشین ناظری دبیر اجرایی جشنواره، نصرالله قادری مشاور عالی دبیر، مهدی یوسفی‌کیا مدیر روابط عمومی جشنواره به ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره چهل و یکم پرداختند.

تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام در جشنواره‌ای بدون بودجه مشخص!

نصرالله قادری مشاور عالی دبیر جشنواره پس از ارائه آمار مدیران مختلف جشنواره گفت: حضور و فعالیت در جشنواره چهل و یکم راه رفتن روی میدان مین بود. همه عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند سعی‌شان روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر است. گروهی معتقد هستند از جشنواره استقبال نشده اما آمار قابل دسترسی و رؤیت است.

زارعی نیز تصریح کرد: خالصانه از تمام کسانی که علیرغم تخریب، تهدید و ناسزاها آثارشان را در جشنواره‌های استانی و فجر ارائه دادند، کمال تشکر را دارم. اینها عاشقانه ایستادند و چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند. مردم ما تئاتر را دوست دارند و ما نباید مردم را محروم از تئاتر کنیم. برخی دوستان تئاتر را تحریم کردند ولی تئاتر هیچگاه متوقف نمی‌شود. چرا افرادی که علاوه بر فعالیت در تئاتر در ادارات دولتی و حکومتی فعالیت می‌کنند تئاتر را تحریم می‌کنند ولی سر کار خود می‌روند؟ به تئاتر، خودمان و مردمی که علاقه‌مند به تئاترند ظلم نکنیم.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اتحادیه تئاتر جهان اسلام، یادآور شد: مشکلاتی که بین جهان اسلام هست بیشتر از مشکلات میان جهان مسیحیت و غیره است. به همین دلیل همیشه دغدغه اتحاد و همدلی میان جهان اسلام توسط تئاتر را داشته و دارم. با تئاتر می‌توانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم و به تمدن اسلامی مدنظر و مورد تأکید مقام معظم رهبری برسیم. تئاتر می‌تواند حلقه اتصال میان نه تنها جهان اسلام بلکه با ادیان و باورهای دیگر باشد. تئاتر نیاز امروز و جهان بشریت است.

وی درباره بودجه این دوره از جشنواره، متذکر شد: هنوز وضعیت بودجه‌مان معلوم نیست اما ۲۲ میلیارد تومان برآورد آن بوده است. پنج شبانه‌روز بچه‌های گروه‌های شهرهای مختلف و همچنین مهمانان خارجی در جشنواره حضور خواهند داشت و کلا هر شب ۳ هزار و ۵۰۰ نفر استقرار در هتل استقرار خواهند داشت که ۱۰ میلیارد هزینه اسکان آن‌ها است. به ما می‌گویند بروید جلو ما پشت‌تان هستیم ولی هنوز وضعیت بودجه‌مان معلوم نیست.

کوروش زارعی در بخش پایانی این نشست تصریح کرد: تئاتر هنوز در بین دولتمردان به عنوان یک ضرورت مطرح نیست و تا این ضرورت درک نشود وضعیت حمایت از تئاتر اینگونه خواهد بود. در کشور عراق برای جشنواره‌ای که سومین دوره‌اش برگزار شده هزینه‌های بالایی می‌شود اما ما در جشنواره تئاتر فجر هنوز نمی‌دانیم چقدر بودجه داریم.

در بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گروه‌هایی از کشورهای تونس، عراق، روسیه، برزیل، اسپانیا، ارمنستان، اردن حضور دارند و چند ورک‌شاپ بین‌المللی نیز توسط مدرسانی از کشورهای الجزایر، روسیه، صربستان و ایرلند جنوبی برگزار می‌شود.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری کوروش زارعی از ۱ تا ۱۲ بهمن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha