نگرانی از جواب‌گو نبودن چادر برای زلزله‌زدگان خوی
کد خبر: 4117962
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

نگرانی از جواب‌گو نبودن چادر برای زلزله‌زدگان خوی

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، گفت: با توجه به بارش‌های منطقه و وضعیت جوی ممکن است چادر جوابگوی نیاز مردم نباشد و بهتر است مردم همدیگر را پوشش داده و در خانه‌‌های ایمن ساکن شوند.

نگرانی از جواب‌گو نبودن چادر برای زلزله‌زدگان خوی

مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر که اکنون در شهر زلزله‌زده خوی به سر می‌برد، در گفت‌وگو با ایکنا، آخرین شرایط منطقه و نحوه خدمت‌رسانی به مردم را تشریح کرد و گفت: با توجه به زمین لرزه‌ای که شب گذشته هشتم بهمن‌ماه در این منطقه رخ داد، بلافاصله تیم‌های عملیاتی هلال احمر آذربایجان غربی و تیم‌های نزدیک‌ترین استان یعنی استان آذربایجان شرقی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه زلزله‌هایی که در مهر ماه و دی ماه سال جاری در این مناطق به وقوع پیوسته بود، ترس و وحشتی که مردم از زمین‌لرزه‌های مکرر دارند، بیشتر از شرایط مخاطره‌ای است که به وقوع پیوسته و مردم منطقه شوک‌های شدید مکرری را تجربه کرده‌اند و همین مسئله وضعیت را نگران کننده کرده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه عمیق زمین‌لرزه‌ها در خوی در حال کمتر شدن و شدت آن در حال بیشتر شدن است، گفت: همین مسئله نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است به خصوص برای خانه‌‌هایی که ایمن نیستند.

مشکل خانه‌‌های ناایمن است

وی اعلام کرد: متأسفانه اصلی‌ترین مشکل ما وجود خانه‌هایی است که ایمن نبودند و در ساخت آنها اصول ساختمان‌سازی رعایت نشده بود. ساختمان‌ها و سازه‌هایی که حداقل اصول ساخت و ساز در آنها رعایت شده، دچار آسیب نشده‌اند. حتی در مناطق روستایی خانه‌هایی که مستحکم و اصولی ساخته شده بودند و حداقل‌های ایمنی را رعایت کرده بودند هم چندان مشکلی ندارند و مشکل اصلی ما خانه‌هایی است که غیر اصولی ساخته شده و بعضاً مخاطراتی را برای مردم به وجود آورده است.

مرادی‌پور اضافه کرد: برخی خانه‌ها نیز که در زلزله‌های قبلی آسیب دیده و ترک خورده بودند اکنون در شرایط مساعدی قرار ندارند و نگرانی‌های بیشتری ایجاد کرده و مردم دیگر نمی‌توانند در این منازل سکونت داشته باشند.

بارش‌ها مانع خدمت‌رسانی نمی‌شود

وی به بارش‌هایی که از صبح امروز در منطقه آغاز شده است نیز اشاره و تصریح کرد: این بارش‌ها مانع خدمات رسانی به مردم نخواهد شد اما قطعاً بر روی امدادرسانی تأثیر خواهد داشت.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر افزود: اکنون در فاز اسکان اضطراری مردم هستیم و چادر در اختیار مردمی قرار می‌دهیم که خانه‌های آنها شرایط اسکان را ندارد؛ هر چند در این وضعیت جوی شاید چادر جوابگو نباشد و هموطنانی که در این شرایط هستند بهتر است از همدیگر حمایت کرده و در خانه‌هایی که ایمن هستند با هم ساکن شوند تا مخاطره سرما و نگرانی از ساختمان ناامن وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه تعداد از مردم اسکان اضطراری شده‌اند؟ گفت: اسکان مردم همچنان ادامه دارد. تاکنون دو هزار دستگاه چادر بین مردم توزیع شده است این رقم غیر از هشت هزار چادری است که در زلزله‌های قبلی توزیع شده بود. تاکنون نیز 30 روستا ارزیابی شده است.

مرادی‌پور در پاسخ به اینکه آیا نیاز به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان وجود دارد؟ گفت: فعلاً با توجه به ظرفیت‌هایی که در جمعیت هلال احمر وجود دارد نیازی احساس نمی‌شود اما اگر احساس نیاز شود از سوی سازمان داوطلبان این نیاز اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha