دیداری با طعم کودکانه و آینده‌نگرانه
کد خبر: 4119830
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸

دیداری با طعم کودکانه و آینده‌نگرانه

یک کارشناس رسانه در آخرین پست خود به حضور رهبر انقلاب در جشن دختران مکلف اشاره کرده و آن را دیداری با طعم کودکانه و زمینه آینده‌نگرانه خواند.

دیداری با طعم کودکانه و تم استراتژیکبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی در آخرین پست خود در یکی از پیامرسان‌ها به مراسم جشن تکلیف دختران دانش‌آموز با حضور رهبر انقلاب پرداخته و نوشته است.

با ورود ایشان، بچه‌ها یکصدا و یکنفس جیغ و کف و هورا کشیدند و کلی ذوق زده شدند و بالا و پایین پریدن کودکانه را چاشنی شادی‌شان کردند. گفتار ساده و کوتاه، نماز خاطره‌انگیز و گفت‌وگوی پدرانه و تشویق انتهای سرودشان با دستی که یادگار جانبازی برای انقلاب بود، همگی حکایت از یک لنز متفاوت در جبهه فرهنگ و تربیت داشت.

باید اذعان کرد که حضور ایشان در میان دهه نودی‌ها یک اتفاق ساده نبود. جشن تکلیف دهه نودی‌ها در محضر رهبر انقلاب را باید یک استراتژی دانست. این، حکایت از توجه جدی جمهوری اسلامی به مسئله تربیت نسلی دارد. آینده‌پژوهی و تربیت نسل مؤمن به آرمان‌ها در همه جای دنیا سابقه دارد. 

فناوری امروز ما نیز برای تربیت چنین نسلی که هویت‌مدار، آرمان‌گرا و مؤمن باشند، ادبیات‌سازی و خاطره‌بازی است. در سنین خردسالی و اوایل نوجوانی، مهمترین مسئله تربیتی، تمرکز بر قوه خیال و حافظه بچه‌ها در جهت تولید خاطرات مثبت، مؤثر و ماندگار است. فناوری تولید ادبیات هم سرود‌ها و هم‌خوانی‌هایی است که این روز‌ها شاهد رواج و کثرتشان در رسانه‌های رسمی و غیر رسمی هستیم.

دیداری با طعم کودکانه و تم استراتژیک

مسیر درستی است و مدیریت قوه خیال و تولید ادبیات برای دهه نودی‌ها بایستی در کانون‌های فرهنگی، مساجد و هیئات مذهبی رونق پیدا کند و به تدریج، محور‌های معرفتی و بینشی به چرخه تربیتی اضافه شود و مکانیزم هدایت و فعالیت فرهنگی تکمیل شود. این مدل تربیتی وقتی با یک خاطره بی‌نهایت هیجان‌انگیز همچون دیدار رهبری گره می‌خورد، در ذهن و ارتکاز کودکان، بدون تردید تبدیل به یک نقطه‌عطف خواهد شد.

انتهای پیام
captcha