اسماعیلی: تمام نیاز نشر کشور را با کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد
کد خبر: 4120806
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
در آئین اختتامیه جایزه کتاب سال مطرح شد

اسماعیلی: تمام نیاز نشر کشور را با کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد

آئین اختتامیه چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، امروز، چهارشنبه ۱۹ بهمن با رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، امروز، چهارشنبه ۱۹ بهمن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از مسئولان فرهنگی و اهالی ادب و قلم در تالار وحدت برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت ایام مبارک ماه رجب، برگزاری موفق این دوره از جایزه را مرهون تلاش همکاران خود در معاونت فرهنگی و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دانست و از دبیران جایزه و داوران که زحمت فرایند طولانی برای انتخاب آثار برگزیده متحمل شده‌اند، قدردانی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: امتیاز انقلاب اسلامی این است، انقلابی کاملاً فرهنگی است؛ یعنی اگر انقلاب‌های دیگر دلایل اقتصادی، اجتماعی و یا سیاسی داشتند، انقلاب اسلامی دلایل کاملا فرهنگی داشت و پیشگامان و رهبران انقلاب از بزرگترین نظریه‌پردازان و اهل قلم و نویسنده هستند.

اسماعیلی ضمن بیان اینکه امام خمینی(ره) در سنین جوانی کتاب‌های ارزشمندی نوشته که هم امروز و هم در آینده راهنما و چراغ راه فضیلت ماست، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب یک نویسنده و اهل کتاب حرفه‌ای است و توفیق جریانات اصلی حوزه کتاب در بخش‌های مختلف دفاع مقدس، دین، اندیشه و... مرهون تشویق‌ها و پیگیری شخص مقام معظم رهبری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه در حوزه کتاب در منطقه و دنیا رتبه ممتازی داریم، اضافه کرد: در تعداد کتاب، بیش از ۶۲ هزار کتاب چاپ اول در سال جاری منتشر شده است که با احتساب چاپ‌های دوم و سوم به عدد بیش از ۱۱۰ هزار عنوان می‌رسد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها مهم‌ترین شبکه‌های فرهنگی کشور هستند، گفت: در کشور بیش از ۴۰ هزار کتابخانه داریم و در دورترین روستاها کتابخانه‌ها قطب فعالیت فرهنگی هستند. اساسا کشور ما به واسطه مشی و سلوکی که دارد و پیگیری‌های رهبر آن، همه جا کتاب و کتابخوانی مسئله مهم مردم است.

وی افزود: برای مثال در پویش سراسری کتابخوانی امام رضا(ع) بیش از یک میلیون نفر شرکت کردند یا در یکی از پویش‌های کتابخوانی در حال برگزاری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چند صد هزار نفر شرکت کرده‌اند که نشانه حضور پررنگ کتاب در میان مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم وظیفه خود می‌دانیم که فعالیت‌های حوزه کتاب را در دستور کار داشته باشیم، اضافه کرد: امروز در هر سفر استانی که حضور پیدا می‌کنیم، مجموعه جدیدی از کتابخانه‌های فاخر و کم نظیر افتتاح می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: در حوزه زیرساخت هم قدم‌های مهم و بلندی برداشته شده و تولید کاغذ داخلی به جریان افتاده است. نزدیک به ۷۰ درصد کتاب‌های سال آینده آموزش و پرورش با کاغذ ایرانی چاپ خواهد شد. همچنین هر ماه 1000 تن کاغذ تولید داخل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام اینکه کاغذ مرغوب ایرانی، نصف قیمت کاغذ خارجی است، تصریح کرد: اگر حمایت‌های دولت از این حوزه ادامه پیدا کند، تا حد زیادی نیاز نشر کشور با کاغذ داخلی برآورده خواهد شد. مجموعه‌های جدیدی در حال پیگیری برای راه‌اندازی است که با راه‌اندازی آن‌ها تمام نیاز نشر کشور را با کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد که اتفاق مبارکی است.

افزایش هشت‌ هزارتایی آثار رسیده به جایزه کتاب سال

حمید پارسانیا، دبیر علمی چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی هم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این دوره جایزه کتاب سال، گفت: امسال بالغ بر 60 هزار کتاب تألیف و چاپ نخست در کشور منتشر شد.

وی با بیان اینکه در این دوره از جایزه در غربالگری اولیه، بیش از دو هزار کتاب برگزیده شد، اظهار کرد: در داوری‌های بعد که در 15 گروه هیئت علمی و با مشارکت 550 داور انجام شد، از میان 250 اثر، 60 اثر شایان تقدیر انتخاب و 9 اثر برگزیده شدند.

دبیر علمی چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ‌سال گذشته 12 هزار اثر داوری شد، عنوان کرد: امسال 20 هزار اثر وارد فرایند داوری شد که نتیجه تلاش اعضای هیئت علمی و پیگیری داوران بود.

پارسانیا تقدیر از کتاب را تقدیر از علم خواند و گفت: تقدیر از کتاب برای حفظ و ماندگار شدن و ورود حقیقت از طریق کتاب به عرصه زیست و زندگی است. علم، انکشاف حقیقت است و وقتی در جان عالم وارد می‌شود، از طریق قلم ماندگار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ارزش هر فرهنگ، تاریخ و تمدنی به علم او است، اضافه کرد: مسیر، حال و آینده هر فرهنگ را می‌توان با نحوه مواجهه با علم و تعریف علم و معرفت شناخت. این علم را عالمان در کتاب ماندگار می‌کنند و نشر اثر علم را به قلمرو فرهنگ وارد و عدالت را در حاشیه حقیقت ممکن می‌کند.

انتهای پیام
captcha