«صفر مرزی» اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است
کد خبر: 4141849
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
در آیین رونمایی از کتاب شعر فرشته حسینی عنوان شد:

«صفر مرزی» اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است

رضا اسماعیلی در آیین رونمایی از کتاب «صفر مرزی»گفت: چاپ مجموعه شعر صفر مرزی فصلی روشن و اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

«صفر مرزی» اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی استبه گزارش ایکنا آیین رونمایی از کتاب صفر مرزی اثر سیده فرشته حسینی جمعه 29 اردیبهشت، با حضور جمعی از شاعران داخلی و خارجی با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سید مسعود علوی‌تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

درخشش در در حوزه شعر زنان

علیرضا قزوه، شاعر و رئیس مرکز شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در ابتدای این نشست بیان کرد: سیده فرشته حسینی در حوزه شعر زنان با همه جوانی‌اش خوش درخشیده و غزل‌های این شاعر از طراوت و تازگی خوبی برخوردار است. نخستین دفتر شاعر نیز دلیل محکم این مدعاست.

در ادامه رضا اسماعیلی شاعر و منتقد ادبی، در بخشی از صحبت‌های خود بیان داشت: سیده فرشته حسینی، از رویش‌های مبارک شجره طیبه شعر انقلاب اسلامی است. بانوی شاعری که دل‌سروده‌های روشنش متبرک به یاد و نام شهیدان خدایی است. خالق مجموعه شعر ارجمند صفر مرزی، به شهادت اشعاری که در این دفتر فراهم آورده، دانش‌آموخته مکتب تعهد و تعبد است.

وی افزود: او همچون دیگر شاعران اصیل انقلاب، از ارادتمندان خاندان رسالت و از همسفران کاروان شعر ولایی و انقلابی است. چاپ مجموعه شعر صفر مرزی فصلی روشن و اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

ظرافت‌ها و زیبایی‌های شعر

«صفر مرزی» اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است

سید مسعود علوی‌تبار نیز در ابتدای سخنان خود در معرفی سیده فرشته حسینی بیان داشت: سیده فرشته حسینی متولد استان ایلام و  دارای لیسانس نرم‌افزار و لیسانس شیعه شناسی است، وی به خاطر فعالیت در زمینه شعر و ادب ارشد ادبیات دانشگاه علامه را پشت سر گذاشته و برای مصاحبه  دکتری نیز دعوت شده است. او تاکنون چهار مقاله علمی نوشته و در حال حاضر مشغول نگارش پایان‌نامه با موضوع شعر نوحه در دهه هشتاد و نود است.

این شاعر افزود: سیده فرشته حسینی همانند شعرشان که سرشار از مهر و معنویت است در خیریه‌ای که بچه‌های بی‌سرپرست در آن نگهداری می‌شوند هم مشغول است و بسیاری از لحظات زندگی خود را با مهر این فرشتگان پرعاطفه آکنده می‌سازد.

وی در رابطه با شعر خانم حسینی ادامه داد: سیده فرشته حسینی شاعری است که ظرافت‌ها و زیبایی‌های شعر پارسی را به خوبی می‌بیند و ساختار مستحکم آن را به خوبی می‌شناسد. به رغم جوانی سال‌هاست که در جلوه‌گاه بی‌بدیل این بوستان به مشاهده پرداخته و با آفرینش آثاری وزین، مخصوصاً در قالب غزل، خود نیز تجلیات دلنشین این زیبایی‌ها را برای دیگر دوستداران شعر و ادب پارسی به تماشا گذاشته است. سیده فرشته حسینی در سرودن در ابتدا به تبعیت از سبک هندی همت گذاشت اما با شهادت برادرش در آذر۱۳۹۷ عنصر عاطفه در اشعار او وجه غالب شد.

علوی‌تبار  ادامه داد: صفر مرزی عنوان اولین مجموعه شعری اوست که به تازگی توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری شاعران پارسی‌زبان و هم‌زبان با سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چاپ رسیده است. این کتاب در قطع رقعی، و در صد و هفت صفحه ، مشتمل بر چهل‌وشش غزل است. در این مجموعه شعر می‌توان برای شهدای مرزبان، شهدای روحانی، شهدای سلامت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس نمونه غزل‌های بسیار زیبایی را مشاهده کرد.

بر آمده از گستره پربرکت ادبیات انقلاب اسلامی

سید حکیم بینش شاعر افغانستانی بیان داشت: مجموعۀ صفر مرزی نمونه‌ای از شعر آیینی جوان ماست و تلاش‌های شاعر و تجربه‌هایش در فضای آیینی و معرفتی ستودنی است. وقتی ایشان سیمای حضرت علی‌اکبر(ع) را توصیف و ترسیم می‌کند، نگاه نو و تازه دارد و شخصیت وی را یک شخصیت قوی و با ابهت معرفی می‌کند به‌طوری‌که تأثیرش مثل نام علی‌اکبر(ع) در این بیت تکرار می‌شود و به ما می‌رسد.

تمامِ دشت پر شد، اربا اربا روی خاک افتاد

علی‌اکبر علی‌اکبر علی‌اکبر علی‌اکبر

فاطمه نانی‌زاد از دیگر شاعران حاضر در این نشست بیان داشت: فرشته حسینی شاعری است بر آمده از گستره پربرکت ادبیات انقلاب اسلامی شاعری که در این مسیر خودش هم نشان‌دار است. وی اندوه و زخم فراق برادر شهیدش را صبورانه به دوش می‌کشد و صادقانه با سرودن به التیام خود برمی‌خیزد و قدرت بانوان شاعر ایران‌زمین را فریاد می‌کند.

«صفر مرزی» اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است

زیبا فلاحی شاعر و پژوهشگر نیز گفت: شعر سیده فرشته حسینی فرشینه‌ای متناقض نما از واقع‌گرایی و آرمان‌گریی است. شعر واقعگرای معاصر پس از دگراندیشی‌های نیما در ادبیات ایران رخ داد. شعر شاعر جوان خانم فرشته حسینی  در قالب شعر سنتی؛ واقع‌باور است .

فلاحی ادامه داد: خانم فرشته حسینی؛ بهترین تقدیر و گریز از واقعیات تلخ زندگی را مثل شاعر سنت و مدرنیته؛ زنده‌یاد قیصر امین پور؛ حذف فاصله‌های انسانی و پیوستن به عاشقان جهان می‌داند. او همه جهان را وطن زیست شعر خود می‌داند.

در این نشست شاعران و هنرمندانی چون غلامعلی حداد عادل، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، عبدالرحیم سعیدی راد، سید مسعود علوی تبار،  سید حکیم بینش، بلرام شکلا، مهدی باقرخان، عزیز آذین فرد، محمد علی یوسفی ، نغمه مستشار نظامی، عاطفه جوشقانیان، سمانه خلف زاده، فاطمه ناظری، جبه داری ، سمانه رحیمی، مریم کرباسی، مریم بشر دوست ، سارا عبدالهی فر ، صبا فیروزی، زیبا فلاحی، فاطمه نانی‌زاد، سیده کبری حسینی بلخی، مهسا ایمانی و سیده فرشته حسینی حضور داشتند.

نمونه‌هایی از غزلیات صفر مرزی

پر است از احساس و داستان‌های عاشقانه

پر از طراوت، پر از ترنم، پر از ترانه

شبیه پند پدر پر از قند و مهربانی

پر از صداقت پر از سخن‌های مادرانه

مرا کشانده به قرن‌های قدیم گاهی

گذشته از قید و بند و احوال این زمانه

همیشه از خانه می‌روم سمت خانه او

شبیه گنجشککی به دنبال آب و دانه

دوباره با او نشسته‌ام پای قصه‌هایش

نهال خشکیده خیالم زده جوانه

من و کتاب و گل انار و دو شاخه مریم

چه دوستانه، چه عاشقانه، چه شاعرانه

ندیده‌ام چون کتاب، یاری رفیق و همراه

ندیده‌ام هیچ جا شبیه کتابخانه

.........

اذان و سبحه و سجاده و منبر علی‌اکبر

کسی که بوده از کلِّ جهان بهتر علی‌اکبر

نمادِ رجعتِ دین است وقتی دیده یک لشکر

که می‌گردد مسیحاتر محمدتر علی‌اکبر

به قدری ذوب در ذاتِ خدا، گردیده در میدان

که تأثیری ندارد نیزه‌هاشان بر علی‌اکبر

تمامِ دشت پر شد، اربا اربا روی خاک افتاد

علی‌اکبر علی‌اکبر علی‌اکبر علی‌اکبر

میانِ خیمه غوغا شد به پا وقتی که فهمیدند

نمی‌آید به سوی خیمه‌ها دیگر علی‌اکبر

ندارم ترسی از مرگم چرا که مطمئن هستم

به بالینم می‌آید لحظه‌ای ... آخر علی‌اکبر

 

انتهای پیام
captcha